Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur fungerar tv i datorn och mediacenter?


PC-frågvis

Rekommendera Poster

Hej!

Jag planerar att köra streamad tv i datorn, men frågetecknena är många. Jag vill kunna ta in så många kanaler som möjligt. Jag är inte ute efter de vanliga betalkanaler utan snarare möjligheten att spela in de program som dyker upp i standardutbudet.

 

Mina frågor är:

1. Vilka kanaler har jag tillgång till, via mitt antennuttag så har jag ca 12 kanaler. Kan jag få fler än dessa utan att gå via min distributör Comhem?

 

2. Vad är det för skillnad på tv-korten. Jag är inte ute efter hd-kvalitet. Mitt antennuttag är digitalt (antar jag). Jag föredrar externt kort så jag kan använda på olika datorer. Är USB-anslutning ok kvalitetsmässigt?

 

3. Om jag använder Mediacenter eller Mediaportal i datorn är dessa programvaror avsedda för tv-kanaler som kommer via antennuttaget? Teoretiskt sett så borde en levererantör kunna distribuera via internet, ungefär som Joost, ev har man ett abonnemang så utbudet blir bättre än Joost.

 

Så, om det finns några teknikfreaks där ute, vägled mig i röran, tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos comhem så kan du bara få deras grundutbud via antennuttag har jag för mig. Vill du ha fler kanaler så måste du skaffa box.

 

Poängen med tevekort är att detta ersätter en box, förutsatt att du kan peta in programkort i det.

 

Det är skillnad på tevekort och tevekort. Finns flera recensioner som påpekar att bildkvalité skiljer sig mellan korten. Funktionsmässigt brukar alla göra samma sak. Dvs visa teve.

 

Windows Media Center är egentligen till för att ta in markbunden digitalteve. Dvs boxer. Så i vissa lägen måste man använda speciella drivrutiner för sitt tevekort för att det skall fungera. Det tevekort jag har till mitt comhem abonemang påstår sig vara ett tevekort för markbunden teve. Trots att det är kabelteve egentligen. Media Center går på detta och visar snällt teve.

 

Dock saknar Media Center en väldigt viktig funktion. Nämligen undertexter. De kanaler som skickar en separat textning, tillexempel discovery. Där får man inga texter alls. Media Portal har jag inte provat. Kom inte ens förbi installationen.

 

FireDTV är ett kort som jag kan rekomendera. Finns som en liten låda man sätter brevid datorn. Fast det kräver FireWireanslutning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först säger jag som moderator för HTPC - tråden flyttad till TV-kort.

 

Sedan för att komplettera inlägget av .M lite.

 

1: 12 kanaler, låter som det "vanliga" analoga utbudet hos ComHem, dvs det som det inte krävs någon digitalbox för att ta emot. För detta duger i princip vilket TV-kort som helst med en analog mottagare.

har du även digitala kanaler så krävs ett kort med digitalmottagare för kabelTV, DVB-C. Då krävs även ett CI-interface och ett programkort då Comhem inte sänder några kanaler okrypterat.

Fyra Tv-standarder finns det

* Analogt, PAL. Det som fanns i marknätet och det som finns i analoga kabelnät än idag

* DVB-C, -T, -S. De tre varianterna av digitala mottagare. C = Cable, T=Terrestrial (mark), S = Satellit

 

2: Ack så svårt att säga. Normalt har ju en användare inte så stor erfarenhet av mer än enstaka kort. Svårt att säga vilket som bäst/sämst.

Tekniken att ta emot TV-signaler är inte så svår, eller rättare sagt, ett litet antal tillverkare står för själva kretsarna. Det som skiljer sig mer är hur bra drivrutiner och program som följer med.

 

3: Mediacenter och Mediaportal är program för HTPC men möjlighet att ta emot TV via TV-kort, spela in eller spela upp material till/från hårddisken. fungerar för alla TV-kort med korrekta drivrutiner.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack de utförliga svaren i min tråd.

 

En, sista fråga vad är CI-interface, är det där programkortet stoppas in eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Vissa tv-kort har inte själva programkortsläsaren inbyggd. Då måste man köpa själva kortläsaren separat. CI är en variant. CA är en annan. Det beror på vem som levererar själva programkortet. CI används av comhem och CA av boxer har jag för mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CA - Common Access

CI - Common Interface

 

Men i grunden fungerar det som att

 

1: Dekrypteringsmodulen är oftast ej inbyggd i ex.v. TV-kort och TV-apparater

2: Det finns istället en särskild kontakt istället, PCMCIA faktiskt, som kallas CI-interface. (kaka på kaka...)

3: I denna kan man ansluta en CA-modul som kan avkryptera just den kryptering som aktuellt nät implementerar. Med ett programkort för nätet kan modulen avkryptera de kanaler du har rätt att se på.

 

 

CA-modul, eller CAM kallas den även.

Ett exempel för Conax, exempelvis ComHem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354347

 

och en för Viaccess, dvs Boxer:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354348

 

Dessa krävs alltså om man vill ta emot krypterade digitala sändningar. Dessa plus ett programkort.

 

Men du har väl en grund med analoga kanaler från ComHem som du ej måste ta via en digitalbox? Eller?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...