Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Virus problem i XP... BIG time!

Sebbohojj

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har precis fått igång min dator efter att haft ett hårdvaruproblem och har upptäckt att jag har en hel del virus på min dator. Så som:

Win32.Backdoor.SDBot i en .exe fil i C:\Documents and Settings\Administratör\Mina dokument

Win32.Trojan.HackAV i C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOKALA~1\Temp\Rar$EX00.531\crack\

Win32.Worm.Maplas (3st olika exe filer i D:\System Volume Information)

Jag har virussökt datorn med NOD32 ett flertal gånger men den hittade inget av dessa virus (som för övrig hittades med Ad-Aware 2008 PRO) istället hittade den:

"Win32/Adware.Virtumonde.NAV application" i C:\Windows\System32\awtsSJdd.dll

och

"probably unknown CRYPT.WIN32 virus" (!) i system Volume Information\_restore blablablabla

hittar även en läskig sak som för mig är helt okänd när jag kör HijackThis nämligen

HKLM\..\Run: [f0615b93] rundll32.exe "C:\WINDOWS\System32\xjvarcky.dll",b

Försökte googla på xjvarcky.dll för att om det verkligen är en sys32 dll som operativsystemet använder men fick inga träffar, så det verkar vara något lurt på g.

En sak till som bör nämnas är att i Ad-Watch så visas det RegChanges som sker väldigt många gånger per minut (ungerfär 40) och det är något som använder sig av .exe så som LSASS.exe och även när ja startar HijackThis.exe. I Ad-Watch logen så står det även "ValueName" inom eventet som gjorde RegChange och det är

ValueName:f0615b93 vilket är ganska påträffande eftersom att det är samma som "xjvarcky".

Och vänta nu... Det är inte slut än på allt skit!

Nej, nej... Jag får även pop-up med olika random reklamer med allt ifrån bitefight till H&M och fönster som berättar att min dator "might be infected" och hänvisar till att ladda ner ett ""as bra"" antispyware 2009 mega virus killer som söker igenom datorn direkt vid popup.

*Suck*

Värt att namna igen är att jag hade hela tiden NOD32 som tjatade om att det var någonting som inte gick att ta bort och att jag var tvungen att starta om datorn för att kunna ta bort infektionen... Vilket iinte skedde. Men det verkar ha försvunnit nu..? Jag vet inte om det är för att jag har ad-watch som använder RegShield och blockar alla tusentals försök till att ändra regkeys via olika .exe filer (vilket förövrigt suger kraft på processorn som sören).

Jag ska göra sökningar igen med Ad-Aware och NOD32 och kanske även Kaspersky's online scanner.. Men klockan är just nu 01:20 och jag ska upp och jobba imorron, så jag är inte alltför taggad för att sitta uppe hela natten och bråka med datorn.

Men... Hur får jag bort xjvarcky.dll eftersom att NOD32 och AdAware verkar inte bry sig så mycket?

Några tips på hur jag ska gå igenom steg för steg för att får bort allt skit på burken?

Har läst på massvis med olika forum om olika typer av virus men har inte hittat något som haft problemet som jag har så jag vände mig till att skriva ett eget inlägg.

Tack på förhand!

//Sebbe

Till att börja med så vill jag se hur HijackThis-loggen ser ut så jag har en bra grund att gå vidare från.

I ditt svar bifogar du HijackThis-loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

Här kommer HijackThis loggen!

[log]Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 17:18:12, on 2009-01-12

Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16762)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe

C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\egui.exe

C:\Program\PowerISO\PWRISOVM.EXE

C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.exe

C:\WINDOWS\RTHDCPL.EXE

C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe

C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\ekrn.exe

C:\Program\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe

C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

C:\WINDOWS\system32\PnkBstrA.exe

C:\Program\DAEMON Tools Pro\DTProAgent.exe

C:\Lavasoft\Ad-Aware\Ad-Watch.exe

C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\ccc.exe

C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe

C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe

C:\Program\iTunes\iTunes.exe

C:\Program\Windows Live\Messenger\usnsvc.exe

C:\Program\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE

C:\HJT\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page =

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O4 - HKLM\..\Run: [JMB36X IDE Setup] C:\WINDOWS\RaidTool\xInsIDE.exe

O4 - HKLM\..\Run: [36X Raid Configurer] C:\WINDOWS\system32\xRaidSetup.exe boot

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [startCCC] "C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun

O4 - HKLM\..\Run: [egui] "C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\egui.exe" /hide /waitservice

O4 - HKLM\..\Run: [PWRISOVM.EXE] C:\Program\PowerISO\PWRISOVM.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [Alcmtr] ALCMTR.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [RTHDCPL] RTHDCPL.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [Ad-Watch] C:\Lavasoft\Ad-Aware\Ad-Watch.exe

O4 - HKLM\..\Run: [f0615b93] rundll32.exe "C:\WINDOWS\system32\xjvarcky.dll",b

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [DAEMON Tools Pro Agent] "C:\Program\DAEMON Tools Pro\DTProAgent.exe"

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O9 - Extra button: (no name) - {20CCCFEC-D26F-4ffe-996B-388B39C8CCCA} - C:\WINDOWS\system32\shdocvw.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Tri&xie Options... - {20CCCFEC-D26F-4ffe-996B-388B39C8CCCA} - C:\WINDOWS\system32\shdocvw.dll

O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1208462358828

O16 - DPF: {8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93} (Java Runtime Environment 1.6.0) - http://dl8-cdn-01.sun.com/s/ESD5/JSCDL/jre/6u11-b90/jinstall-6u11-windows-i586-jc.cab?e=1231701260836&h=37a1c9789ce9d66e56e5a9af5150e9d6/&filename=jinstall-6u11-windows-i586-jc.cab

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{72D0F335-CBFB-4B20-9817-9947AC4AE0FB}: NameServer = 10.0.0.2

O20 - AppInit_DLLs: mrjfje.dll

O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service (aawservice) - Lavasoft - C:\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe

O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe

O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe

O23 - Service: Eset HTTP Server (EhttpSrv) - ESET - C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\EHttpSrv.exe

O23 - Service: Eset Service (ekrn) - ESET - C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\ekrn.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: iPod Service - Apple Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

O23 - Service: PnkBstrA - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\PnkBstrA.exe

--

End of file - 6175 bytes

[/log]

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från en av dessa länkar:

http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html

http://projects.securitywonks.net/projects/details.php?file=158

Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

[log]Se till i slutet av installationen att det är bockar för:

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Slutför

Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.

Skanningen tar ett tag.

När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".

Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.

När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.

Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar tillsammans med en ny HijackThis-logg. [/log]

Tack så mycket för hjälpen! Jag tror iaf att jag fick bort Virtumonde som visade sig vara en trojan. Men det är fortfarande något som ändrar reg nycklar... However här kommer loggen för malwarebytes sökning/rensing:

[log]Malwarebytes' Anti-Malware 1.32

Databasversion: 1646

Windows 5.1.2600 Service Pack 3

2009-01-12 17:45:42

mbam-log-2009-01-12 (17-45-42).txt

Skanningstyp: Snabb skanning

Antal skannade objekt: 48834

Förfluten tid: 4 minute(s), 42 second(s)

Infekterade minnesprocesser: 0

Infekterade minnesmoduler: 4

Infekterade registernycklar: 16

Infekterade registervärden: 2

Infekterade registerdataposter: 2

Infekterade mappar: 0

Infekterade filer: 17

Infekterade minnesprocesser:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade minnesmoduler:

C:\WINDOWS\system32\iifebBrR.dll (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\xjvarcky.dll (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\mrjfje.dll (Trojan.Vundo) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\antiwpa.dll (Trojan.I.Stole.Windows) -> Delete on reboot.

Infekterade registernycklar:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{1f1ffa29-fc74-4b88-9c1d-249d51a64e02} (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{1f1ffa29-fc74-4b88-9c1d-249d51a64e02} (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{719da23b-d7e2-45de-b194-9e35c3b13ef7} (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{719da23b-d7e2-45de-b194-9e35c3b13ef7} (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{1f1ffa29-fc74-4b88-9c1d-249d51a64e02} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{719da23b-d7e2-45de-b194-9e35c3b13ef7} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{f7b0f7b2-1b10-4240-b00b-354f3c04e3f5} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{f7b0f7b2-1b10-4240-b00b-354f3c04e3f5} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{f7b0f7b2-1b10-4240-b00b-354f3c04e3f5} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Notify\antiwpa (Trojan.I.Stole.Windows) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MS Juan (Malware.Trace) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\contim (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MS Track System (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\rdfa (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\FCOVM (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\RemoveRP (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade registervärden:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\f0615b93 (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\ShellExecuteHooks\{f7b0f7b2-1b10-4240-b00b-354f3c04e3f5} (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade registerdataposter:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\LSA\Notification Packages (Trojan.Vundo.H) -> Data: c:\windows\system32\iifebbrr -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\LSA\Authentication Packages (Trojan.Vundo) -> Data: c:\windows\system32\iifebbrr -> Delete on reboot.

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade filer:

C:\WINDOWS\system32\mrjfje.dll (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\iifebBrR.dll (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\RrBbefii.ini (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\RrBbefii.ini2 (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\avecemrm.dll (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\mrmeceva.ini (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\ovfaqwnv.dll (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\vnwqafvo.ini (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\xjvarcky.dll (Trojan.Vundo.H) -> Delete on reboot.

C:\WINDOWS\system32\ykcravjx.ini (Trojan.Vundo.H) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\hvricb.dll (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\mxbkpv.dll (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\nxbgcimc.dll (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\jgmawlja.dll (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\kdxvypgu.dll (Trojan.Vundo) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\mcrh.tmp (Malware.Trace) -> Quarantined and deleted successfully.

C:\WINDOWS\system32\antiwpa.dll (Trojan.I.Stole.Windows) -> Delete on reboot.

[/log]

Där försvann många virtumonde(=vundo)-filer ser jag.

Starta om datorn och så en ny HijackThis-logg.

Win32.Trojan.HackAV i C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOKALA~1\Temp\Rar$EX00.531\crack\
Cracks är bra om man vill ha in skadliga program i datorn.

Jo cracks är alla tiders för att infektera datorn. :P

Här kommer en färsh HijackThis logg:

[log]Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 18:30:28, on 2009-01-12

Running processes:

C:\Lavasoft\Ad-Aware\Ad-Watch.exe

C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

C:\Program\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local

O2 - BHO: (no name) - {719DA23B-D7E2-45DE-B194-9E35C3B13EF7} - C:\WINDOWS\system32\iifebBrR.dll (file missing)

O2 - BHO: (no name) - {8DA441AE-FB56-48F6-8524-CDA77A090253} - C:\WINDOWS\system32\jkkLFurq.dll (file missing)

O2 - BHO: (no name) - {B0744341-96E0-4341-9ED2-8BC36CE0CCD0} - (no file)

O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [startCCC] "C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun

O4 - HKLM\..\Run: [egui] "C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\egui.exe" /hide /waitservice

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [DAEMON Tools Pro Agent] "C:\Program\DAEMON Tools Pro\DTProAgent.exe"

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O9 - Extra button: (no name) - {20CCCFEC-D26F-4ffe-996B-388B39C8CCCA} - C:\WINDOWS\system32\shdocvw.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Tri&xie Options... - {20CCCFEC-D26F-4ffe-996B-388B39C8CCCA} - C:\WINDOWS\system32\shdocvw.dll

O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1208462358828

O16 - DPF: {8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93} (Java Runtime Environment 1.6.0) - http://dl8-cdn-01.sun.com/s/ESD5/JSCDL/jre/6u11-b90/jinstall-6u11-windows-i586-jc.cab?e=1231701260836&h=37a1c9789ce9d66e56e5a9af5150e9d6/&filename=jinstall-6u11-windows-i586-jc.cab

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{72D0F335-CBFB-4B20-9817-9947AC4AE0FB}: NameServer = 10.0.0.2

O20 - Winlogon Notify: awtsSJdd - C:\WINDOWSO23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service (aawservice) - Lavasoft - C:\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe

O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe

O23 - Service: Eset HTTP Server (EhttpSrv) - ESET - C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\EHttpSrv.exe

O23 - Service: Eset Service (ekrn) - ESET - C:\Program\ESET\ESET NOD32 Antivirus\ekrn.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

--

End of file - 6507 bytes

[/log]

Ad-aware Ad-watch är väldigt bra, men just nu så kan den störa de nödvändiga förändringarna i registret så du behöver stänga av den. Kom ihåg att sätta på senare men inär väldigt bra, men just nu så kan den störa de nödvändiga förändringarna i registret så du behöver stänga av den. Kom ihåg att sätta på den när datorn är ren men inte förrän dess..

Högerklicka på Ad-watch-ikonen nere vid klockan.

Avbocka både Active och Automatic.

[log]Skanna med HijackThis och bocka för:

O2 - BHO: (no name) - {719DA23B-D7E2-45DE-B194-9E35C3B13EF7} - C:\WINDOWS\system32\iifebBrR.dll (file missing)

O2 - BHO: (no name) - {8DA441AE-FB56-48F6-8524-CDA77A090253} - C:\WINDOWS\system32\jkkLFurq.dll (file missing)

O2 - BHO: (no name) - {B0744341-96E0-4341-9ED2-8BC36CE0CCD0} - (no file)

Avsluta alla andra program.

Tryck Fix checked.

Starta om datorn och kontrollera själv att ovanstående rader är borta ur en ny HijackThis-logg.[/log]

[log]C:\System Volume Information\_restore är stället där systemåterställningsfunktionen lagrar olika systemåterställningspunkter. Det betyder att medan din dator var infekterad så skapade Windows en systemåterställningspunkt. Så länge som de skadliga filerna ligger i den mappen så är de ofarliga. Däremot så om du återställer till en tidpunkt då datorn var infekterad så blir även de skadliga filerna återställda.

Du kan ta bort samtliga systemåterställningspunkter genom att stänga av systemåterställningsfunktionen, starta om datorn och så slå på funktionen igen. Skapa sedan en ny punkt.

Systemåterställningsfunktionen slår man av och på här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Systemåterställning[/log]

Hittar Ad-aware eller Nod32 något nu?

Hur fungerar datorn?

Här är log för HijackThis efter fix och reboot: [log]Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 19:15:22, on 2009-01-12

Running processes:

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,First Home Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54843

O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll

O20 - Winlogon Notify: awtsSJdd - C:\WINDOWSO23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service (aawservice) - Lavasoft - C:\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe

--

End of file - 6215 bytes

[/log]

Att stänga av systemåterställning var ett av de första jag gjorde när jag upptcäkte att jag hade någon form av infektion på datorn...

NOD32 hittar inte längre några threats och AdAware hittar inte heller några läskigheter.

Datorn har inga popup fönster längre och inga upprepade ändringar i registret.

Kan inte beskriva med ord hur glad jag är och vilken lättnad jag har över att äntligen löst det här. Haha!

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Väldigt uppskattat :)

Att stänga av systemåterställning var ett av de första jag gjorde när jag upptcäkte att jag hade någon form av infektion på datorn...
Bäst att låta den vara på under rensningen för det kan ju tänkas att något program rensar för mycket så man får en dator som inte startar som den ska och då är det bra att kunna backa tillbaks några timmar för att kunna rensa lite försiktigare.

Kul att datorn nu fungerar som den ska.

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...