Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AC-adapter


RasNil

Rekommendera Poster

Hej Eforumare,

 

Jag har fått problem med min AC-adapter till min laptop (HP Compaq nx6325). När sladden vid kontakten som man stoppar in i datorn är lite böjd i ett visst läge så lägger strömmen till datorn av och datorn börjar använda batteriet som strömkälla istället.

 

Jag är lite orolig för att det ska hända något med datorn alltid när ngn del är kass och funderar nu på att köpa en ny. Då har jag lite frågor om inköp osv.

 

Specifakationer på min kassa laddare:

 

Input:

100-240 Volt

1.6 Ampere

50-60 Hz

 

Output:

18.5 Volt

3.5 Ampere

 

Polaritet:

(-)------(()------(+)

 

 

1. Är det säkert/pålitligt att använda sig av en icke originalladdare? Kan datorn skadas av att använda en icke originalladdare?

 

2. Jag har en till HP-laptop som har en liknande AC-adapter. Jag har den inte just precis här (AC-adaptern) men jag kan jämföra specifikationerna på min kassa laddare och den andra som fungerar senare ikväll. Men jag har gjort lite research på den fungerande laddaren som är till en HP Compaq 6510b och har fått klart för mig att detta är en 90 Watts och min kassa laddare är en 65 Watts. Kan jag testa 6510b's laddare om den bara har samma volt output och ampere output?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge laddaren kan ge samma spänning och minst samma ström ska det inte vara något problem. För stor kapacitet, dvs för hög maximal strömstyrka är inget problem. För lite kapacitet kan ge att datorn drar med än adaptern klarar av att levererar varvid den går sönder.

 

Om nu inte laddaren är av dålig kvalité ska det inte vara någon fara med en kopia, det enda den gör är ju att ge datorn den ström den ber om. Styrningen av laddningen ligger inte i laddaren utan i datorn, i batteriet.

 

Samt givetvis måste kontakten se likadan ut med samma polaritet som standardladdaren.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-11 16:23:34 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett standardproblem med HPs batteriladdarkontakt.

Har samma med en HP nv8000. Och samma med en massa dockningsstationer på jobbet till HP bärbara.

Har fått den uppfattningen att det med tiden slitage? blir glapp mellan hanen och honan men vad det beror på och om det går att fixa har jag inte funderat över.

Brukar gå att få kontakt genom att vriga på kontakten på sladden, ibland med något under den osv.

Det mest lömska är att när man fått igång kontakten med datorn och senare stöter till datorn (jobbar normalt med yttre tangentbord, mus och skärm hemma på jobbet) så stänger den sedan helt oväntat för att batteriet är tomt.

Och sitter jag inte då vid datorn när varningen kommer så är den bara död när jag kommer tillbaka igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Mycket utförligt skrivet!

 

Jag tror inte heller att det ska vara några problem med att köpa en mycket mycket billigare kopia än att köpa den där originalladdaren för 1000 kr. Ska man köpa originalladdaren så kan man likagärna köpa en helt ny dator eftersom denna datorn som jag har nu inte är den bästa. 1000 kronor är ju typ 1/5 av en ny laptop nu för tiden.

 

Verkar inte vara dålig kvalité och jag är säker på att det är samma kontakt. I description på 24.se's hemsida så finns min modell med. Blir nog att jag köper en sån pirat för 299:-. Jag går inte och köper en laddare för 1000 kr helt enkelt.

 

/Rasmus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min laddare är det inte själva kontakten som man stoppar in i datorn (med metallytorna) utan själva änden av sladden som går in i kontakten. Tror att den har börjar glappa när man har haft den i knät och böjs hit å dit hela tiden.

 

Får bli bättre på att hantera sladden mer varsamt sen när jag har köpt en ny laddare.

 

/Rasmus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu vet jag inte om HP använder en standardkontakt men till våra två bärbara Packard Bell och fujitsu används en billig standardkontakt så för en kunnig person är ett kabelbrott eller fel i kontakten lätt att reparera.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS,

 

HP Compaq nx6325 och ett par andra liknande modeller använder en HP-kontakt. Det är inte någon "normal" kontakt som man kan köpa på Clas Ohlson eller Kjell & Co.

 

Men jag ska testa med en piratladdare som finns på 24.se. Fungerar det inte så kanske man kan snacka med 24.se och se om dem inte kan ta tillbaks den så att jag får pengarna tillbaks.

 

Men jag ska kolla lite till på blocket. Det är en som säljer dockningsstationer som passar till min modell där originalladdare ingår. Har skickat iväg ett mail till honom och frågat om man kan köpa enbart laddaren. Annars är det ju inte så farligt att lägga 600kr för en dockningsstation och originalladdare när detta paket kostar mer än 1500:- hos HP.

 

/Rasmus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...