Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diagram av en formel


open source

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis lärt mig att göra diagram av enkla tabeller i excel men nu måste jag gå upp en nivå. Jag har följande funktion: y = 0,45 x och då skulle jag vilja att y-axel går mellan 0 och 100 och samma räckvidd på x-axeln men hur gör jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du räknar ut ett antal punkter av din formel i en tabell och gör en graf av denna tabell...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det ingen genväg? :)

 

Jag har RIKTIGT många formler som ska in i olika diagram och ju mindre jobb desto bättre!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en genväg finns det.

 

Skriv in den serie med tal du vill beräkna formlerna inom. Säg i A1 och till A100 fast det spelar inte så stor roll.

 

ge detta området ett namn, jag gav det rnVärden. Bara markera hela serien och skriv in namnet i namnfältet till vänster om formelfältet.

 

Sedan skapar vi ett till namn, denna gång via namnhanteraren (Excel 2007) eller Infoga -> Namn -> definiera (vill jag minnas i Excel 2002/2003).

Skriv där in din formel, ex.v.

=rnVärden^2

ge den ett bra namn, formel1 blev mitt namn.

 

Skapa ett diagram.

Sätt Y-värdena, själva serien till (här kommer det "hemliga" knepet!)

bok1.xls!formel1

där bok1.xls byts mot namnet på din arbetsbok som måste vara sparad för att detta ska fungera.

 

Sätt sedan x-serien, posterna, som ditt område som du givit namnet rnVärden, tyvärr verkar inte namnet i sig gå att använda där.

 

Sedan är det bara att skapa fler formler enligt samma mönster. Om detta är enklare än att skriva ut dem på ett blad det vette tusan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jack får tacka så mycket för hjälpen! Det känns nog smidigast att skriva in några värden men tack för att du tog dig tid att klura annan lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...