Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En dum fråga


thessan

Rekommendera Poster

Nu kommer världens dummaste fråga känns det som och som inte här till denna sida överhuvudtaget.....Jag har en AUX ingång på min stereo, nu är det som så att jag vill köpa en Skivspelare (ja jag är dum) kan jag då koppla den till AUX ingången om spelaren har röd och vit kontakt som ....RCA kabel heter det så?

 

Thessan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Ingen fråga är för dum för att ställas. ;)

 

Nä, du kan inte ansluta en grammofon till AUX-uttaget. Den ansluter du där det står PHONE.

 

Ja, på nyare typer av stereo är det RCA-kablar du kopplar in prylar med.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Jag har en AUX ingång på min stereo, nu är det som så att jag vill köpa en Skivspelare (ja jag är dum)

Bara så du vet, så är inte en hederlig skivspelare på något sätt utdöd, utan snarare tvärsom, lever i högsta grad, tillverkas åtskilliga varje år, både för yrkesmusiker, men även för den privata marknaden.

Alla miljarder vinylplattor som finns måste ju kunna spelas på någonting, och alla ägare har varken möjlighet eller lust att rippa om allt till digitalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om du skaffar en skivspelare med inbyggd förförstärkare (RIAA)så är utkurvan korrekt och utspänningen tillräckligt hög för ett AUX intag.

Här finns ett exempel. LENCO L3806

 

http://www.netonnet.se/?sid=1000614&gclid=CPjAtvLchpgCFU4g3godumy9Cw

 

Förr såldes oftast skivspelare utan och förstärkare med förförstärkare enligt RIAA standard.(phoneingång)

 

LARSAS

 

På länken finns även separata RIAA förstärkare om man exempelvis skulle ha tillgång till en äldre skivspelare utan förförstärkare

[inlägget ändrat 2009-01-11 17:13:30 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...