Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD/DVD-enheten fungerar ej


minutz3

Rekommendera Poster

Hejsan,

har en Lenovo 3000 N200, och CD/DVD-enheten har fungerat tidigare, men efter att nyligen ha installerat Symantec Norton 360 verkar den inte längre läsa CD- eller DVD-skivor. CD/DVD-enheten finns inte ens längre kvar när jag går in på "Dator". Däremot ses hårdvaran, MATSHITA DVD-RAM UJ-850 z ATA Device när jag går in på Enhetshanteraren. På CD/DVD-enheten är det ett utropstecken, och det verkar som att enheten använder Microsofts standarddrivrutin för CD-ROM-enheter. Hittar ingen annan drivruting på Internet heller, har försökt på Lenovos hemsida för modellen, 0769-EGG, men där finner jag ingen drivrutin heller.

 

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quickPathEntry=0769EGG

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På CD/DVD-enheten är det ett utropstecken,
Se om det hjälper med Microsofts anvisningar gällande Upper- och Lowerfilters (läs noga):

XP: http://support.microsoft.com/kb/314060/

Vista: http://support.microsoft.com/kb/929461

 

Blir ofta fel där när man avinstallerar något som har med CD/DVD-enheten att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill helst inte hålla på och röra om i registret, så finns det några andra sätt?

Har aldrig behövt röra någonting i registret i Windows 95, Windows 98 eller Windows XP, så det verkar ju knasigt om plötsligt skall behöva göra det i Windows Vista så länge man inte gör någonting "konstigt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad kan man då hitta på. Kanske avinstallera Norton och sedan göra en systemåterställning till innan Nortons installation (om du nu är säker på att det var installationen av Norton som gjorde det).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ta bort den krånglande enheten i Enhetshanteraren, om du inte gjort det så prova med det och starta sedan om datorn.

 

Normalt så hittar datorn CD/DVD enheten vid start och installerar den på nytt vid start av datorn, antar att det fungerar på samma sätt i Vista som i XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åke,

har redan prövat ta bort enheten och sedan låta den installeras när datorn startats upp igen, ett flertal gånger. Det har dock inte fungerat, utan CD/DVD-enheten fungerar fortfarande inte. Träffade en klasskamrat i skolan idag som har nästan exakt likadan dator som jag, om inte exakt samma, där det fungerar prima med standarddrivrutinen som Microsoft tillhandahåller.

Enda skillnaden som kan ställa till det verkar just vara Norton 360...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda skillnaden som kan ställa till det verkar just vara Norton 360...

 

Ja det kan vara så, vissa program kanske inte fungerar bra i Vista miljön ännu, själv håller jag mig till XP och kommer att göra det ett tag till, det är ett väl inkört operativsystem som fungerar bra i dom flesta situationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton 360 fungerar utmärkt i de flesta Vista-datorer.

 

Registerfixen jag länkade till igår 10:42 har jag länkat till många fler gånger för XP-datorer än för Vista-datorer. Det blir ofta så att den behövs när man har avinstallerat ett brännarprogram oavsett om det är XP eller Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia,

saken är ju den att jag inte har gjort någonting annat än att just installera Symantecs Norton 360. Mozilla Firefox slutade ju fungera korrekt i samband med installationen av Norton 360, men jag hittade att det var för att Norton 360 tvingade Firefox att rensa ur alla "känsliga personliga data" varje gång jag stängde ned Firefox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Cecilia, prövade till slut tipset du gav, och det fungerade utmärkt! Bara det att jag inte trodde att jag skulle behöva hålla på och rota i registret, en av anledningarna till varför jag gillat Windows, men det lär väl bli till att börja pröva Linux en del när man även måste hålla på och rota i vitala delar av systemet även i Windows ;)

Problemet läst alltså :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Ibland är det något program som ställer till det i registret och då får man gå dit och rätta till.

 

Det är väl ungefär lika ovanligt att man behöver rota i de inre delarna i en större Linux-dist som det är i Windows. Någon lika känslig del som Windows-registret finns ju inte där i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...