Just nu i M3-nätverket
Jump to content

skärmen blir svart

deumick

Recommended Posts

hej

Min skärm blir helt plötsligt svart. Hade detta problem tidigare men då visade det sig vara grafikkortet. Nu har jag nytt grafikkort, radeon hd2400. Det har fungerat bra ett tag nu men nu börjar skärmen blir svart igen. Den här gången händer det inget med grafiken vid uppstart och frusna bilder samt en massa felmeddelanden. Nu överanstränger sig fläkten bara och sedan blir det svart (power saving mode) sedan kör fläkten hårdare och hårdare.

Jag vet inte hur många fläktar jag har där inne men det finns en på det nya grafikkortet. Ljudet låter det samma som innan det tillkom så det är förmodligen den gamla fläkten som låter så högt. Kan det vara just fläkten den här gången som är för gammal och måste bytas ut på grund av överhettning. Eller är det bara slöseri med tid och pengar.

Datorn är några år nu så fläkten kanske är för gammal och hårt ansatt.

Hoppas det är någon som vill och kan hjälpa mig.

tack på förhand

deumick

Det låter som om du har höga tempar. Har du kollat i BIOS vid uppstart, eller med HWMonitor:

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Prova att göra rent CPU:ns kylfläns. Ta bort fläkten från flänsen och dammsug försiktigt flänsen tillsammans med en målarpensel.

Hjälper inte detta kan du behöva ta bort flänsen och byta kylpasta. Använd så lite som möjligt (= 1 risgryns storlek); pastan är bara till för att få kontakt mellan CPU och fläns. Torka först bort gammal pasta med hushållspapper och avsluta med papper med sprit eller kemiskt ren bensin.

Om det är fläkten på grafikkortet som låter illa, kan den behöva bytas, men i ditt fall har du nytt grafikkort, så det bör inte vara nåt problem.

hej flora50

Tackar för tipset. Jag är tyvärr inte så insatt i detta så jag måste nog ha lite vägledning i hur man går tillväga.

Jag har inte kollat BIOS vid uppstart eller HWMonitor. För att kolla BIOS, krävs det att man går in i BIOS med F2 (som på min dator) och letar upp det eller är det med i texten som snabbt visas innan windows startar upp?

HWMonitor, är det ett program som kollar temperaturen?

Vilken är CPU:ns kylfläns? Är det lätt att ta bort fläkten från flänsen?

Ja, du går in i BIOS vid uppstart och navigerar till Hardware nånting. Brukar ligga i slutet. Där finns tempar och fläkthastigheter.

HWMonitor gör samma sak, mycket enklare. Du får dessutom max- och mintempar under tiden programmet körs.

CPU:n sitter fastspänd i moderkortet. Ovanpå den sitter dess kylfläns och fastskruvad på kylflänsen sitter kylfläkten. Kylfläns och kylfläkt är ett paket och finns att köpa som en enhet. Emellan kylflänsen och CPU:n finns ett tunt skikt av kylpasta. Om du lossar kylpaketet från CPU:n måste du torka bort den gamla och lägga på ny kylpasta. Mycket viktigt!

Så det räcker till att börja med att kolla temparna. Nästa steg är att skruva loss CPU-fläkten från kylflänsen utan att lossa kylflänsen från CPU:n och göra rent.

hej

jag laddade ner hwminitor. fungerade bra. såg temparna och de verkar hålla sig inom sina gränser. ingen stiger över max.

tänkte jag också skulle ge mig på att rengöra kylflänsen och fläkten (utan att lossa kylflänsen). det vågar jag mig inte på än. om det inte skulle bli bättre i så fall. man kanske kan köpa en ny fläkt också, och se om det går innan.

tack så mycket för tipsen. jag återkommer och berättar om det fungerade.

HWMonitor visar inga gränser! Max- och minvärdena är de som uppnåtts under tiden programmet körts. Det kan användas t ex för att se maxtemperaturen vid belastning.

Gränser för CPU-temp mm är olika för olika CPU:er. Moderna CPU:er ligger mellan 25-40 C, äldre kan ligga uppåt 50-60 C, eller t o m mer temporärt. Om CPU-fläkten går på maxvarv, dvs ca 3000-3500 varv/min (det hörs tydligt) är det ett tecken på att CPU:n är för varm.

För att göra rent CPU-kylaren bör du ta bort fläkten. Den brukar sitta med några skruvar. Var försiktig när du skruvar tillbaka den, eftersom kylaren ofta är av aluminium och gängorna lätt kan gå sönder.

Kolla också att ditt nätaggregat inte håller på att ge upp. Guru of 3D rekommenderar minst 350 W, samt minst 20 A totalt på 12 V. Även om ditt nätaggregat räcker till enligt märkning, kan det vara slitet om det är några år. Det märks ofta på att datorn är svårstartad och man kanske måste hålla in startknappen upp till en sekund.

hej flora

tack för dessa uppgifter. jag har inte hunnit ta tag i rengöringen än men nu har jag lite kunskap så jag kan ge mig på det.

Man hör tydligt hur min fläkt arbetar för full kraft i bland, hur den ökar hela tiden.

Kommer rengöra CPU-fläkten så fort jag får tid.

hej flora

hörde att man inte skulle damsuga i datorn, att det kunde bli statiska problem. Ska ta min dator till en butik här i närheten där de blåser ur dammet och gör rent fläkten. Mitt problem med svart skärm har emellertid försvunnit. Jag omistallerade windows. Fläkten jobbar febrilt ändå och låter inte riktigt som den ska men nu slipper jag i alla fall det jobbigaste.

Nu har jag nya problem : ) (slutar aldrig).

Har bara grön skärm på nero show time och win media player. Har laddat hem k-lite som skall vara det bästa men det fungerar ändå inte. Kan du något om detta eller vet du någon som kan komma med lite tips.

tack på förhand

/deumick

Om du använder antistatiskt handledsskydd och ansluter till datorn, samt bomullskläder är det inga problem att dammsuga. Se bara till att du inte vidrör något i datorn med munstycket; det är lätt hänt att skada nåt. Jag brukar använda pensel för att lossa smutsen.

Grön skärm...du kanske har problem med kabeln mellan skärmen och datorn?

kabeln mellan skärmen och datorn är det nog inget fel på. den gröna fältet är i uppspelningsskärmen i nero show time och win media player. Ljudet hörs dock. Men som sagt bara grönt att titta på.

Vad har du för CPU-temp?

Vad har du för märkning på nätaggregatet? Det står på sidan av nätaggregatet om du öppnar datorn. Kolla både effekt (W) och strömstyrkan(A) på 12 V.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...