Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera kartor till rik-filer


TVI

Rekommendera Poster

Är det möjligt att konvertera ett sjökort bestående av en bsb-fil och en kap-fil till en enda rik-fil som går och öppna i Kartex?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Jag vet att GDAL kan läsa RIK men jag tror icke den kan skriva.

 

Och läsa bsb/kap?

Ingen aning.

 

RIK-kartor är i propertiärt format som lantmäteriet har patent på. Av vad jag vet finns det ingen annan som klarar av att generera kartor i det formatet.

 

Så troligen inte.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, OziExplorer bör kunna öppna bsb/kap. Har själv inte lyckats med det tyvärr. Fugawi har jag också testat men programmet vill inte importera kartorna...

 

Tack för hjälpen i alla fall. Finns det något annat program som kan läsa bsb/kap-filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något annat program som kan läsa bsb/kap-filer?

 

Vet inte hur det ligger till med den saken men vi kanske måste backa tillbaks lite...

 

Vad är det egentligen du vill få ut av det hela? Har du fått tag i ett intressant sjökort och som du vill kunna öppna - på något vis och då helst med Kartex?

 

Är du säker på att det inte är fel på filerna osv?

 

Vilket område gäller det? (Jag har Ozi Explorer med en massa kartor/kort någonstans på en DVD)

 

Skulle det duga om du kunde få det hela som ex. pdf?

 

 

Jag har svårt att tro att man kan exportera/importera/konvertera kartbilder mellan olika program.

 

Däremot skulle det kanske gå att i Ozi skapa en rutt med waypoints och sedan exportera dessa till textfil och därefter importera den filen i Kartex.

Förutsatt då att du har motsvarande kartbild som dessutom täcker den del av havet(?) som sjökortet avser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentligen du vill få ut av det hela? Har du fått tag i ett intressant sjökort och som du vill kunna öppna - på något vis och då helst med Kartex?

 

Ja, exakt. Har flera sjökort över Mälaren som är splittrade i olika filer, anledningen till att jag skulle vilja konvertera dem till rik var just den att jag skulle kunna klistra ihop allting i Kartex till ett enda kort. Att göra om dem till bilder (jpeg, gif eller liknade) skulle väl kunna fungera bra i och för sig.

 

Skulle det duga om du kunde få det hela som ex. pdf?

 

Ja, pdf skulle fungera alldels utmärkt.

 

 

Är du säker på att det inte är fel på filerna osv?

 

Har faktiskt lyckats öppna dem förut, men det var länge sedan. Därefter brändes korten på en dvd-skiva och glömdes bort i garderoben. Hittade skivan igår och tänkte att jag skulle göra något vettigt av dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Ozi igen, hade ingen karta över mälaren, 111 tror jag den heter, men jag testade att skriva ut 524 som en pdf med "pappersstorlek" A0 och med den storleken går det ju att zooma in sig bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha snabba kartor i något icke-specifikt format rekommenderas TIFF. Snabba att läsa och därmed snabba att panorerar och zooma i.

 

Stora filer är givetvis långsamma.

 

men du - testa FWTools!

http://fwtools.maptools.org/

de har ju faktiskt stöd för bsb/kap. Det ser jag nu när jag tittar efter.

 

http://www.gdal.org/formats_list.html

eller mer exakt, GDal har det.

 

GDAL i sin tur kan skriva om kartor i andra format, dvs det går att ta en RIK-karta exempelvis och skapa en GeoTiff. Det borde med andra ord att ta dina kartor och föra över dem till GeoTiff om du så önskar. FWtools inte helt lätta GUI kanske hjälper där men enklast vid konvertering är att göra det på via kommandoraden eller små bat-filer.

 

ledsen att jag inte kollade upp detta i första läget.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-11 09:58:12 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan göra lite tester med mina kartbilder ang. dessa prog. men det blir inte förrän senare. Om nu inte TVI själv hinner testa & bli nöjd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du - testa FWTools!

http://fwtools.maptools.org/

de har ju faktiskt stöd för bsb/kap. Det ser jag nu när jag tittar efter.

 

Det har jag gjort, men fick upp felmeddelande. :( Testade flera gånger utan att lyckas. Skärmdump: http://bayimg.com/JamFjAaBo

 

Nu har jag installerat Ozi igen, hade ingen karta över mälaren, 111 tror jag den heter, men jag testade att skriva ut 524 som en pdf med "pappersstorlek" A0 och med den storleken går det ju att zooma in sig bra...

 

Hur gör man då? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FWtools lyckas alltså öppna/visa filen men inte konverterar den? ta då och läs på dig om hur man anropar GDAL via kommandoprompten. Kan kanske lyckas bättre där.

 

Exempelvis har jag använt detta:

gdal_translate.exe -of gtiff -CO TFW=YES -projwin 1620700 6599025 1632070 6586285 ab.rik ab1.tiff

för att försöka klippa ut en del av en RIK-karta. Tyvärr brukar den då tappa all geoinfo för mig av någon anledning...

 

Om du stryker -projwin så tror jag att du får en ren transformering till GeoTiff.

 

ed: FWtools är ett GUI men som GUI inte fullt så kapabelt som GDAL via kommandorprompten. Mycket mer kraft finns där.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-11 15:32:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade utmärkt att konvertera till tif via kommandoprompten

 

Använde följande kommando

 

gdal_translate -of GTiff kartans namn.KAP nytt namn.tif

 

Tack. "Problemet" löst.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skapa en BAT-fil som stegar igenom. fast exakt hur...

 

eller om du är programmeringskunnig inom annat område, skapa funktion som stegar igenom en mapp och anropar DOS-kommandot som transformerar. Om nu inte GDAL-kommandot kan ta wildcards... Testa det, har icke GDAL på datorn för stunden så kan icke testa själv. Fast det senare med Wildcards tror jag icke på.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...