Just nu i M3-nätverket
Jump to content

NTFS blev RAW (Hjälp)

RetailaTOR

Recommended Posts

Hej!

Köpte en ny hårddisk för ett tag sedan, använde disken som en FTP-server.

Allt fungerade utmärkt tills en dag, fick inte åtkomst till disken. Enda jag fick upp var att jag skulle formatera den. Ville inte detta då jag hade massa filer som jag ville ha kvar, så jag körde GetDataBack program och räddade det mesta.

Allt bra hittills, men när jag försöker formatera disken, både snabbformat och en normal formatering, då får jag felmeddelandet att formateringen inte genomfördes, disken är felfri (i fara) !?!

Körde test på ytan och hittade endast en röd markering i mitten av disken så att säga som var trasig, en kluster om jag inte har helt fel.

Det anmärkningsvärda är att en djupgående formatering, alltså ej snabbformat, tog mig hela tre dygn att genomföras?!? Ovanligt länge gentemot mina vanliga formateringar...

Har hört att man på något sätt kan "blockera" skadade sektorer så att ingen data skrivs på dessa platser, men hur? Kassera eller försöka rädda disken?

Tack på förhand...

Stefan Eklinder
Har hört att man på något sätt kan "blockera" skadade sektorer så att ingen data skrivs på dessa platser, men hur? Kassera eller försöka rädda disken?

Går tyvärr inte att förhindra när väl skadade sektorer uppstått. Det sprider sig som pesten på disken, och till slut har du förlorat allt du har där.

Rådet brukar vara att snabbt som attan köra backup på allt som finns.

...och

Köp en ny!

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Tack för ett snabbt svar!

Misstänkte att det låg till så illa att jag måste köpa en ny. Som tur var så han jag köra backup på det, känns bara ruttet att behöva slänga bort en 500GB hårddisk som är relativt ny. Förstår inte hur det kunna bli så här. Har haft liknande problem med en annan hårddisk, körde samma procedur och allt funkar än idag, men nu går det inte ens att formatera om hårddisken...

Stefan Eklinder

Men hör med butiken du har köpt disken hos. Relativt ny, skriver du, då borde det kanske gå att klira på något sätt. Garanti eller att du får en ny i ersättning.

Hoppas du har kvitto och sådant kvar.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Vad är det för sorts disk IDE eller SATA?

Fabrikat och modell?

Ladda hem tillverkarens testprogramm och kör det.

Resultatet är bra visa upp för att få en ny disk på garantin.

som brukar vara i 1 eller 3 eller 5år(?)

Vad det gäller IDE diskar har jag råkat ut för "mindre bra IDE-kabel"

Viktigt att om IDE-disken sitter ensam på kabeln att den sitter längst ut och är byglad master. Och tillsammans med annan slavdisk att den som master sitter längst ut på kabeln.

Om IDE-disken är byglad slav (sitter med annan masterdisk) att den sitter på mittuttaget på IDE-kabeln.

Tack för era svar!

Hehe...Ja det där med kvittot ja, skall rota lite och se om jag kan hitta det.

Det jag har är en Western Digital WD5000AAKB IDE, jag har försökt att lösa formateringsproblemet med deras egna verktyg utan resultat. Verkar jätteskumt att jag inte kan formatera om disken, har som sagt gjort det förrut med en annan disk som uppträdde likadant...

Får kolla upp det där med kablarna med, utesluta allting... :D

Kan det verkligen vara så att diskens position på kabeln kan påverka formateringen? "Allmänt nyfiken" :)

[inlägget ändrat 2009-01-09 22:42:37 av RetailaTOR]

"Kan det verkligen vara så att diskens position på kabeln kan påverka formateringen? "Allmänt nyfiken" :)"

Jo tyvärr.

I ett datornybygge med Samsung 250GB IDE disk får jag våldsamma problem. Varken Windows eller nån Linuxrelease går att installera. Laddar hem Samsungs program och kör det. Inget tvivel. De första 5% av disken OK sedan skit.

Men det kan ju vara fel på moderkortet, diskdriver?

Traskar till närmsta datoraffär vid jobbet och inhandlar en Seagate 250GB. Kopplar in den, funkar klockrent. Inga problem installera Windows.

Åker genom halva stan till billiga affären, förklarar läget, får byta till en ny disk, tar en Seagate 320GB SATA, till nästa datorbygge. Pu inga pengar förlorade.

Åker hem och ska fixa till den nya datorn, sätta på tornets sidor osv. det är trångt som i en myrstack så sätta Seagate disken (master) på IDE-kabelns mittuttag blir bästa lösningen. Under testet med Seagate var disken ansluten längst ut på kabeln.

Efter det jag satt disken på mittuttaget startar inte Windows längre.

Poletten trillar ner i mig, till slut. Det är fel på kabeln....varken moderkortet eller hårddisken.

Flyttar disken till kontakten längst ut. Inga problem.

Åker till närmsta dataaffären och köper ny IDE-kabel. Så kort som möjligt.

Det visar sig att med den nya korta IDE-sladden "rund" så verkar det inte spela någon roll om mittuttaget eller uttaget längst ut på sladden används.

Men för säkerhets skull väljer jag likafullt IDE kontakten längst ut....

Hahaha... Ja där ser man, slinter man en millimeter så träffar k***n myggan i ögat :D

Det verkar som att allting är så kompakt och optimerat att minsta lilla kan orsaka problem...

Tackar hjärtligt för alla inlägg, skall genast kika lite på kablarna...

Uppdaterar senare...

:)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...