Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX


spexat

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX

 

VS

 

XFX GeForce GTX 280 602M 1GB PhysX CUDA

 

Vilken skulle ni helst tacka ja till för användning så som

 

 

photoshop cs4, 3d Studio max, också dagens spel och framtidens spel,

med 24tums lcd som ska klara den upplösningen utan några problem?

 

 

MVh / H

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...dagens spel och framtidens spel, med 24tums lcd som ska klara den upplösningen utan några problem?

Dagens spel och framtidens spel – i 1920x1200? Kör på GTX 295.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Det blir 80% photoshop cs4 , lightroom, lite cinema 4d och 3d studio max

 

och HD filmer också spel ibland!

 

295 är absolut senaste grafikkortet som har precis lanserats på marknaden!

 

Det är lite för dyrt, men största problemmet är att man kan inte vänta hur länge som helst!

 

 

 

 

Mvh /H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite för dyrt, men största problemmet är att man kan inte vänta hur länge som helst!

Men så var också "klara framtidens spel" ett tämligen högt, om än luddigt, krav. ;) Värstingkort håller iaf några år innan det är dags för pension, och mellanklasskort ett par år ungefär...

 

Och det är i princip så ingen idé att vänta alls – det kommer ständigt nåt nytt som man då vill ha istället, och fort går det. GTX 295 känns säkert smågrått redan till våren-sommaren.

 

Men om vi ska ta det lite mera sansat och realistiskt så är det nästan kapitalförstöring att köpa nyaste värsta, må det handla om grafikkort, processor eller annan komponent. Att då istället köpa modellen nedanför i skalan ger inte så väldigt mycket sämre prestanda medan däremot priset ofta är bra mycket lägre. Så helt plötsligt framstår GTX 280 som det kanske mer intressanta..? Av Nvidiakort alltså. Annars har Ati fått in en riktig fullträff med HD4000-serien...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet vet jag att grafikkorts stöd för diverse grafiktekniker (shaders m m) är viktigare för hållbarheten än dess råprestanda. Vi skruvar tillbaks klockan nästan tio år i tiden och vi får då snart grafikkort med hårdvarustöd för DX 7.0 och dess Transform and Lighting – utan detta TnL i kortet måste istället processorn vara mer än dubbelt så snabb.

 

I början av 2000-talet får vi sedan kort med pixel- och vertex-shaders. Och ifall kortet inte har stöd för ett visst spels lägsta användning av shadermodell så funkar inte spelet på datorn, och nu hjälper det inte hur snabb processor man än försöker kompensera med.

 

Det är inte alltid helt lätt att avgöra vilket kort som är det modernare; mellan Geforce 3 Ti200 och Geforce 4 MX måste ju det senare vara bättre då det är ett "GF 4" eller hur? Svaret är nej, GF 3-kortet är det modernare av dem trots högre ålder. Det fixar shadermodell 1.1 medan GF 4 MX bara har det äldre TnL... Dessutom har det senare kortet lägre prestanda.

 

Sedan kommer t ex shadermodellerna 1.3, 2.0 och 2004 så 3.0, den modell som fortfarande nu flera år efteråt är den högsta tillgängliga för Windows XP. Vid version 3.0 uppstod ett intressant och tydligt bevis över hur kortens tekniska förmågor överskuggar råprestandan – GF 6800 höll längre än första och värsta konkurrenten Radeon X800 trots sämre prestanda. GF-kortet har nämligen hårdvarustöd för shader 3.0 medan Radeon inte kom högre än 2.0B... Och vad hände redan året därpå, alltså 2005? Jo spel började dyka upp vilka krävde som lägst just shader 3.0 varför dessa helt enkelt inte fungerade på datorer med Radeonkortet, så de som hade valt X800 framför GF 6800 hade alltså gjort ett klart misstag.

 

Så skruvar vi klockan framåt ett par år och till Vista med dess DX 10 och shadermodell 4.0 och ända fram till idag och DX 10.1 och shader 4.1... Idag är faktum det att Nvidia t ex har PhysX i ett försök att öka prestanda, men vad de däremot inte har är stöd för shader 4.1..! Stöder denna shader är det endast nuvarande Radeonkorten som gör i och med HD4000-serien. Och eftersom historien har visat oss att kortens tekniska förmågor håller längre än själva råprestandan, så tycker man ju att shader 4.1 borde visa sig hålla längre än detta PhysX (AMD/ATI mobiliserar för övrigt en motattack bl a genom Stream)... Framtiden får ge svaret.

 

Jag skulle i dagsläget nog i alla fall inte vilja rekommendera Nvidiakort framför HD4000. Utan istället för GTX 280 så kanske hellre HD4870 (som förvisso konkurrerar mera med GTX 260 men om vi ska gå efter premissen "tekniska förmågor framför råprestanda" så...).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388744

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-10 14:51:12 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad säger du om denna här då?

De är i princip två hopslagna HD4870 1GB... Och som möjliggör att också datorer vilkas moderkort saknar CrossfireX (två eller fler PCIe 16x-portar (konkurrenten till SLI)) kan ges riktigt ordentlig grafikprestanda. :thumbsup: Priset är mycket högt men så handlar det ju i praktiken faktiskt om två sammanslagna prestandakort.

 

Kortet har liksom alla ur HD4000-serien hårdvarustöd för DirectX 10.1 d v s versionen i Vista SP 1 och nu snart så även Windows 7 – DX 11 ligger längre fram i tiden så att vänta på sådana kort är ingen vits. Och ifall du satsar på detta kort kommer du säkert inte att behöva uppgradera på 3-4 år eller längre.

 

[inlägget ändrat 2009-01-12 19:00:31 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fina och fina svar!

 

Tack och tack igen!

 

Jag rabblar upp mitt paket här och vill veta om du tycker det här är något!Vore sjysst om du kunde ta en titt på det här paketet lite noga?

 

nättag: Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS 140mm Fan, 8xSATA, SLI ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340678 )

 

Modekort : Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388713 )Western Digital

 

Disk : VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=378747 )

 

ramminne : Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 6GB, Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393859 )

 

Processor :Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391447 )

 

Väldig osäker när det gäller grafikkort för detta paket : Om det ska bli 295 eller HIS Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5 & Asus Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

 

Känns lite onödigt med 2GB

 

sen är jag sugen på HD4870

 

Vilken skulle du rekommendera?

 

Lådan till de produkterna blir denna i svart : http://www.zalman.co.kr/eng/product/Product_Img_Pop.asp?Idx=310

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga, en 5000 kr för ett grafikkort? Tror nog ett 4850 för 1600-2000 kr är mer prisvärt och kan hålla i två till tre år eller mer. Om det då inte räcker till kan man köpa ett nytt snabbare och energisnålare kort för 1500-2000 kr...

 

Fast allt är beroende på vilka krav man har. Finns ju de som stoppar i två 4870x2 i Crossfire...

 

Det där med hållbarhet på hårdvara, frågan är om man om fyra år inte köpt en helt ny datorn om man är en så hardcore gamer att man idag tittar på ett kort för 5000 kr.

 

Bara min reflektion.

 

 

5 000 kr för ett grafikkort...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att det är väldigt onödigt 5000 tusen för ett grafikkort plus 2GB!

 

Jag sitter inte och spelar 8 timmar om dagen!

 

Grafikkort som jag behöver och är väldigt förvirrat över just nu är att jag behöver en väldigt månsidig grafikkort som klarar t.ex Cinema 4d, 3d studio max utan några problem, 30MB bilder med raw format i photoshop den ska klara utan hack eller bugg eller något problem!

 

jag lägger ut max 3500 för grafikkortet!

 

Det är just grafikkkortet som jag inte kan bestämma mig!

 

Du har rätt i att du säger att man köper en nyare dator om två år!

 

Det kommer säkert att vara så att om 2 år så köper jag en bättre dator än att uppgradera denna som jag håller på och köper!

 

Man kan inte vänta hur länge som helst heller!

 

jag har varit feam och tillbaka med komplett i två veckor!

till coh med innan nyår!

 

 

Mvh /H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi alla slutar att tokuppgradera våra redan snabba datorer, kommer vi att kunna köpa de senaste grafikkorten/CPU/minnena/hårddiskarna asbilligt, när AMD och intel (etc.) gått i konkurs på grund av vår sparsamhet!

 

;)

 

Då kanske programmerarna (när hårdvaruindustrin "bitit i dusten!) äntligen kan jobba fram lite mer effektiv programvara/kod för redan existerande hårdvara?

 

-Tänk bara på C64. Den blev ju bättre och bättre för varje år, trots att commodore redan då var död och begraven..

 

Skämt åsido:

Skulle jag skaffa ny hårdvara, skulle jag vänta en bit in på våren.

På grund av krisen, tvingas tillverkarna att antingen sänka priser eller få ut nya grejer fortare. Bästa scenariot: Dom tvingas till både-och!!

 

Överlever gör dom nog. Även utan att du/vi köper någon "ny grej" som är 5% snabbare än den gamla, men 100 procent dyrare, typ...

[inlägget ändrat 2009-01-12 19:44:08 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid helt lätt att avgöra vilket kort som är det modernare; mellan Geforce 3 Ti200 och Geforce 4 MX måste ju det senare vara bättre då det är ett "GF 4" eller hur? Svaret är nej, GF 3-kortet är det modernare av dem trots högre ålder. Det fixar shadermodell 1.1 medan GF 4 MX bara har det äldre TnL... Dessutom har det senare kortet lägre prestanda.

 

Tja, GF3-korten var ju snabbare på 3D än GF4MX-korten. GF4MX-korten hade stöd för flera bildskärmar samtidigt, vilket GF3 saknade.

 

GF4MX var mer eller mindre GF2 men med lite modernare hård/mjukvara.

(Beror lite på modell. GF4MX fanns med DDR-minnen, och dessa var helt okej även för "svensson"-3D-spel.

 

G4-Ti4200 var väl det "första" geforcekortet till "budgetpris" som mer eller mindre hade alla funktioner och var lika snabbt som de andra "high-endkorten".. Ti4200 fick jag att gå (överklockat, och helt stabilt) i GF4600-hastighet.

 

Men man ska vara vaksam. Varumärken är varumärken. Att det fuskas en hel del från tillverkarna kan man räkna med, därför är det bra att man kan googla på nätet. (Tom's etc.)

 

En annan grej: "Hetsjakten" efter prestanda kan vara ganska bra: Det som var "dyraste dyra, snabbaste snabba" för 2-3 år sen, är "billigaste billiga", som när kreti och pleti på utförsäljningar på ICAmaxi, OKQ8 etc..

 

"Vanligt folk" har ju faktiskt en hel del "datakraft" i sina budgetburkar numera.. Kan det vara därför microsoft med flera slutat att kräva i sina licenser att köparen "lovar" att inte använda datorn/programvaran i Iran/Kuba/Syrien med flera "onda" ställen??

 

hehe..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var "vänta lite".

Med tanke på den "globala finanskrisen", kommer du antagligen att kunna köpa ditt "drömkort" betydligt billigare (kanske under halva priset?) till påsk/midsommar??

 

Tänk "poker". Du har pengarna, Nvidia sitter på "bluffen".

Till skillnad från poker, är det den som sitter på "bluffen" i datorvärlden, som ska sänka sitt pris. "Inverterad poker", alltså.

 

Tro mig: Intel har vinstvarnat, AMD har vinstvarnat... Aktiekurserna sjunker som en ståplats på Nybroviken..

 

Du kan få ditt "drömkort" för struntpengar snart, vid en jämförelse med nuvarande prisläge.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det jobbiga är att när man ska köpa/Bygga

men kan vänta i år och dagar måndaer

sekunder allt du kan tänka dig ;)

 

Problemmet är att jag är i behov av en ny dator!

 

Min jobb dator idag lägger av sig då och då!

Har inte tid att skicka in den på service eller liknande!

 

Därför behöver jag ''värsting prestanda''

 

Man kan ju egenlitgen vänta hur länge som helst!

 

Väntra jag till midsommar så har det kommit säkert kort som är bättre och dyrrare då!

 

Men då kan jag köpa ett likadan kort som jag har idag, vilket jag inte kommer behöva och köra dubbla grafikkort istället !

 

2GB är onödig för mig i dagsläget, eftersom det är dubbla kort

Det är bättre med 1GB som jobbar samtigit än att 2

Samma sak med ramminnet!

 

Jag behöver en dator inom de närmaste veckorna helt enkelt..

 

Mvh /H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

Huga, en 5000 kr för ett grafikkort? Tror nog ett 4850 för 1600-2000 kr är mer prisvärt och kan hålla i två till tre år eller mer.

5000kr för egentligen två hopslagna grafikkort, enligt Mr Petnoga. ;) Jag håller iaf med bedömningen om livslängden 2-3 år för HD4850 – men detta räknat från när det släpptes d v s för ett halvår sen eller när det nu var.

 

Det där med hållbarhet på hårdvara, frågan är om man om fyra år inte köpt en helt ny datorn om man är en så hardcore gamer att man idag tittar på ett kort för 5000 kr.

Jag borde nog inte ha varit så snabb att skriva "3-4 år eller mer" för 4870 X2 utan denna min bedömning gäller egentligen endast ett enkelt 4870. Även om det givetvis beror på... Det släpps fortfarande spel som går utmärkt att spela på GF 3 från 2001, men om man ständigt vill kunna fläska på med tyngsta av de nya spelen blir man jämt förvånad över hur löjligt kort livslängd grafikkorten ändå har..! Och jag förstår faktiskt de som köper en spelkonsol för bra mycket mindre pengar (även om jag nog aldrig kommer följa deras exempel) fastän spelen till dem är kännbart dyrare.

 

Även om ett visst kort nu håller tre år innebär inte det att nya spel som släpps under denna tid skulle gå att maxa och det i hög upplösning, utan man får successivt sänka inställningarna och vänja sig vid lägre, tills spelen inte längre kan flyta på ett godtagbart sätt ens med lägre inställningar.

 

Och apropå inställningar bör vi nog inte bortse från vad som skrevs redan i allra första inlägget "...med 24tums lcd som ska klara den upplösningen utan några problem?". Önskemålet spexat hade var alltså att kortet under lång tid skulle klara spel i 1920x1200! (Oblivion (tre år till våren) inkl tunga grafikmoddar och "Ultra high" får iaf mina två HD4850 512MB att jobba precis på gränsen till vad de klarar. I just 1920x1200, så 1GB grafikminne hade varit önskvärt att ha istället...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som virtuosen2 skriver, att vänta lite kan löna sig.

 

Och denna väntan har redan infunnit sig, eftersom AMD precis har sänkt priset på sina HD 4870 X2 (även på 4850 X2). Det kanske inte har slått igenom överallt än, men...

 

Ser att du har länkat till ganska dyra HD 4870 X2, men på Komplett finns t ex det här Sapphirekortet för 4295:-, 40 st i lager om 10 dagar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365220

 

Annars har Inet några Powercolor i lager just nu, för 3995:-

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5407975&a=5407975&

 

4044:- med frakt.

 

Väljer du Inetvarianten pga att det finns i lager nu kan du t ex beställa datorn från Komplett med det simplaste, billigaste grafikkort som du kan hitta, som du sedan byter ut.

 

Häpp, nästan tusen spänn billigare än dina länkar.

 

/Snålis

 

PS Skulle du vilja ta allt från Komplett finns ju som sagt den också prissänkta HD 4850 X2 på Komplett, Sapphirevarianten för 3149:- finns det många av i lager:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

[inlägget ändrat 2009-01-13 04:18:35 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att det uppskattas fastän jag bara har talat allmänt runt detta istället för att komma med specifikt förslag om kort... :)

 

Ett intressant förslag kom ju däremot Stålis med; HD4850 X2-kortet här!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

Det vill säga två hopslagna HD4850 1GB (minnesmängden som jag verkligen önskar att mina HD4850 hade haft för det hade gjort slut på eländigt disklaggande vid riktigt höga grafikinställningar).

 

Din egen senaste fundering på...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365029&CKS=PCW

...innebär ett över 50% högre pris men samtidigt så ändå inte några över 50-procentiga högre prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

det blev 280 istället denna : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356907

 

jag kan fortfarande bytta till de alternativen som du har gett!

 

det är 700 kronor dyrare!

 

Men med tanke på CUDA funktion i GeForce så kör jag på 1GB istället med 670MB klock hastighet Graphic plus funktion har den med som är speciellt för photoshop cs4 och CUDA funktion för cs4 med!

 

 

Bundles: Far Cry 2

Bus Type: PCI-E 2.0

GPU Clock: 670 Mhz

Memory Bus: 512

Memory Type: DDR3

Memory Size: 1024 MB

Memory Speed: 2500 Mhz

Thermal Solution: FANSINK

Minimum Power Supply Requirement: Watt

Outputs: HDTV, Dual-Link DVI

Card Dimensions: 10.5" x 4.376" x 1.5"

Feature:

Warranty:

Package Contents: DVI Adapter, HDTV Component Adapter, 6 Pin Y Power Cable, SPDIF Cable

 

 

Titta gärna i den här : http://www.xfxforce.com/en-us/products/graphiccards/200series/280GTX.aspx#1

 

och

 

http://www.xfxforce.com/ecms.aspx/3609e130-c54a-438d-a595-8b2083d4cff3/GraphicCardModels/GTX_280_PS_US_105.pdf

 

 

 

Den borde klara photoshop cs4, och den klarar även far cry2 , far cry2:an drar väldigt mycket grafik och därför så tror jag att jag kommer vara nöjd med den, nu har de släppt XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX som kostar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426205 och den kan ja väl köpa under sommaren och det kommer jag att ha 2792MB i grafikminne det är inte dumt ;)

 

MVh /H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan fortfarande bytta till de alternativen som du har gett!

Om det är mig du menar så har jag ju faktiskt inte gett några förslag utan bara pratat runt det här i största allmänhet... :) Däremot tycker jag att du nog borde byta till Stålis förslag HD4850 X2 vilket ger i stort sett samma prestanda (som GTX 280) och det för bara drygt 3100kr..!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

 

Men med tanke på CUDA funktion i GeForce så kör jag på 1GB istället med 670MB klock hastighet Graphic plus funktion har den med som är speciellt för photoshop cs4 och CUDA funktion för cs4 med!

ATI-korten har Stream... :)

http://ati.amd.com/technology/streamcomputing/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med ati Catalyst

2009-01-04Recensent: Felix Zetterlund

 

Första intrycket av kortet är att det är robust, långt och ja lagomt fint att kolla på... Jag tröck in det i datorn och tankade hem drivrutinerna ifrån ati´s hemsida (8.12), där började problemen, ATI catalyst stödjer inte det här kortet ännu, det finns drivrutiner på sapphire´s hemsida, MEN det är ett hysteriskt krångel att få dom att funka ( som alla andra grafikkort ifrån ATI /AMD. Jag har nu installerat om vista två gånger, första gången fick jag det att funka med de gamla drivrutinerna (8.11) ifråns sapphire, men jag tänkte att det inte kan skada att testa med sapphires 8.12 drivers, efter installationen så funkade inte CCC (catalyst control center).. testade åtaliga gånger, satt i två dagar för att få det att funka, dvs halva dagen idag och sen jag fick det, jag formaterade och nyinstallerade nyss vista (igen) och installerade 8.11 drivrutinerna, nu verkar det funka.. dock det är relativt dålig prestanda, fick igång 8.12 EN gång som resulterade i hangups och annan Sk**. MEN trotts bluescreens och hangups så fick jag 25-35fps på very high 1920x1200 i crysis, vilket verkligen är helt galet bra... jag hoppas att ATI årdnar upp sina drivrutiner för det här kortet och får allt att funka som det ska, då kommer det vara riktigt fint :)

 

Hoppas ni som köpt detta kort inte får samma problem som jag fått. OM ni fått samma problem så installera om vista och det första ni gör är att tanka hem catalyst 8.11 drivrutiner ifrån sapphire´s hemsidam, då kommer ni åtminstånne få igång det :) Peace!

 

 

2 av 2 tycker denna recension är informativ:

Tycker du denna recension är informativ? Ja eller Nej

 

 

 

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

 

 

 

har du läst recension

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...