Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk inloggning som mig själv i XP Pro


deemdanna

Rekommendera Poster

Hej alla, häromdagen hände det som, på gott och ont(mest ont!), händer då och då; jag fick formatera om och installera XP Pro på nytt.

 

När jag installerade angav jag 'Göran' som användare.

Men nu när jag startar PC:n är det 'Administratör' som är inloggad, inte 'Göran', med påföljd att jag måste logga ut 'Administratör' och logga in som mig själv.

 

Kontot 'Göran' har admin-behörighet. Vad jag skulle vilja är att PC:n när man bootar loggar in 'Göran' automatiskt (utan välkomstskärm) då detta är ett en-personshushåll och inga säkerhetsrisker finns.

 

Nå'n som kan hjälpa mig med detta? Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontot 'Göran' har admin-behörighet.

 

...då detta är ett en-personshushåll och inga säkerhetsrisker finns.

 

Du kan tyvärr inte hitta någon större säkerhetsrisk än just den att logga in med adminidtrativa behörigheter..

 

I.o.m. att du gör det så åsidosätter du alla säkerhetsfunktioner då alla smittor som drabbar din dator har behörighet att kopiera in filer överallt och skriva vilka registertillägg som helst..

 

Dessa smittor ha t.o.m. behörigheten att stänga av tjänsterna till ditt virusskydd...

 

Och då spelar de ingen roll alls att du är enda användaren..

 

Mitt tips är att se till att alla program & spel som du komer att använda verkligen fungerar under kontot "Göran"

 

Sedan loggar du in som administratör och ändrar så kontot Göran blir "begränsad användare"

 

När du sedan loggar in som göran kan du använda högerklick och "kör som..." för att köra t.ex. installationen av ett nedladdat program som just administratör..

 

På så sätt har du enkelt hindrat huvuddelen av alla smittor från att drabba din dator.. Ditt virusskydd ger dej extra skydd i.o.m. att den t.ex. larmar om att den nedladdade filen innehåller smitta så du inte hinner köra smittofilen.

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Start

Klicka på Kör

Skriv: control userpasswords2

Tryck Enter

Bocka ur rutan där det står Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn

 

Välj att kontot Göran skall loggas in automatiskt

 

[inlägget ändrat 2009-01-09 19:42:25 av Weldit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas, det du nämner hade jag inte en tanke på. Jag ska ta dina goda råd ad notam.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...