Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lill

Videobandspelare till TV med inbyggd digitalbox?

Rekommendera Poster

Lill

Hej!

Jag har köpt en ny tv med inbyggd digitalbox, (i samband med att jag flyttade till landet), och vill koppla ihop min video. Jag har kopplat in antennkabeln till video, och därifrån till tv + scartkabel. Tilläggas är att videon också är ny för den gamla gick sönder, och jag vill gärna kunna se mina gamla videoband. Jag har ställt in språket och klockan och kan se de inspelade banden, men kan inte spela in nåt nytt. "Inga TV signaler" visas, varken vid manuell sökning, Automatisk eller Follow TV. Vad gör jag för fel?

Mvh Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Ja du, det där är ett problem.

På landet skriver du, antar att det enbart är digitalTV, kanske marksänd, som gäller där du bor. Din video å sin sida har bara en analog mottagare.

Dvs din TV måste i alla lägen agera mottagare av TV-signalen och om du vill spela in måste TVn sända vidare denna till VHS-spelaren. Om detta går, det beror på TVn och är i ärlighetens namn icke så smidigt om det ens fungerar.

I teorin ska TVn sända vidare det en tar emot via din digitalmottagare via en SCART-kontakten. Om du då ansluter videon till denna SCART och ställer in den på denna kanal ska du kunna spela in det program som visas på TVn.

Om din TV stöder det.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Ja, här på landet är det enbart digitalTV som gäller. Du skriver "om din TV stöder det"? Menar du att det finns risk att en helt ny LCD-TV inte skulle stödja det? Jag har skickat ett mail till Philips om detta. Om det inte skulle funka så har jag ju köpt denna video helt i onödan. På sikt hade jag tänkt att köpa mig en inspelningsbar DVD, men har inte råd just nu. Det kanske t.o.m. är så att den gamla video'n inte är sönder som jag trodde, eftersom det inte funkar med den nya heller.

Denna besvärliga teknik!;)

/Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Mitt tips är att titta i manualen för TVn och se vad som står där.

Där borde det stå om man måste aktivera denna vidaresändning, under vilka förutsättningar det sker och på vilken SCART-kontakt det sker.

Eller ge mig modellnummer så kan jag se vad jag finner.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Jag har en Philips platt-TV, modell: 26PFL3403D/10. Jag mailade till Philips men förstår inte bättre nu. Min första fråga finns längst ner, och sista frågan har jag inte fått svar på än...

/Lill

-------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen!

Ursäkta en novis! Hur bär jag mig åt då? Jag försökte i flera timmar igår.

Hur kopplar jag ihop dom? Har jag kopplat rätt? Om jag kopplar dom som jag

gjorde och har på båda apparaterna och sätter videon på inspelning så blir

det ingen bild. Jag måste ju få nån slags kontakt med tvsignalen.

Mvh

-------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen,

Den kommer att kunna spela in från tv när tv'n är på, från källa. Däremot

inte med lagrade kanaler. Det går inte att lagra digitala kanaler.

Vi hoppas att Du har fått svar på Din fråga. Vid övriga frågor gällande

detta ärende, vänligen uppge referensnummer 50-286285102

Med vänlig hälsning

Philips Kundtjänst

--------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

OK, jag uttryckte mig lite otydligt. Jag har nyligen flyttat ut på landet

där det enbart är digitalTV som gäller. Min gamla TV gick sönder så jag

köpte mig denna Philips med inbyggd digitalmottagare. Min gamla video

fungerade inte, trodde då att den hade gått sönder, och köpte mig en ny

Philips video VR 550/02. Denna hittar inte några TV-signaler, varken

automatiskt eller manuell sökning. Kommer jag inte att kunna spela in något

från min TV?

Mvh

------------------------------------------------------------------------------------

Hej och tack för ditt mail

Vad har du för kanaler du vill spela in är det analoga eller digitala? Är

det ifrån den digitala boxen i tv'n?

Vänligen återkom med svar på dessa frågor så kan vi ta ärendet vidare.

Vi hoppas att Du har fått svar på Din fråga. Vid övriga frågor gällande

detta ärende, vänligen uppge referensnummer 50-286285102

Med vänlig hälsning

Philips Kundtjänst

------------------------------------------------------------------------------------

Hej! Jag försöker att koppla ihop min videobandspelare med TVn men lyckas

inget vidare. Jag har i alla fall kommit så långt att jag kan se ett

inspelat band, men jag kan inte spela in något. "Inga TV signaler" visas.

Jag använder en scart mellan tv och video och antennnkabel först till video,

sen till tv. Men inget funkar. Vad gör jag för fel? Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Hej

Jag tolkar Philips svar så att du kan bara spela in det TV n just då visar.

Du skall vid inspelning ställa in videon så du väljer in scartuttaget.Står i manualen vilket uttag du skall använda och hur du via fjärrkontrollen väljer in det.Ingen antennkabel till och från video behövs.Antennkabeln direkt in i TVn.

Skulle det ej fungera kan det bero på att TV n skickar ut RGB och det är jag ej säker på att videon kan ta emot.Eller att det måste aktiveras.

Men om din gamla video fungerar och du kan välja annan källa som då din box ,så tror jag det vore smartast att byta ut din video mot en digitalbox.Betydligt ändamålsenligt för mindre pengar!

LARSAS

[inlägget ändrat 2009-01-10 10:16:41 av LARSAS]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Det här stycket:

Den kommer att kunna spela in från tv när tv'n är på, från källa. Däremot inte med lagrade kanaler. Det går inte att lagra digitala kanaler.

undrar jag över lite, men det jag tror att de menar är det som jag skrivit tidigare.

Din VHS kan inte ta emot och lagra några digitala kanaler. Det kan din TV. När du har din TV påslagen och inställd på en kanal och din VHS korrekt ansluten till TVn så ska den kunna spela in och VHS inställd på rätt källa för signalen.

Samt då givetvis att signalen är av rätt slag. (rgb, s-video eller komposit).

Manualen för TVn lite knapphändig men jag försöker

Du behöver en fullkopplad SCART-sladd, dvs en med alla kontakter anslutna som klarar bild/ljud överföring (och anda signaler också) åt båda hållen. Anslut denna i TVns enda SCART och i VHSen AV1 (SCART1).

Ställ in TVn på en kanal, ställ in VHS på AV1. Spela in.

Spela sedan upp och se om det spelats in något.

Om inte, testa byt SCART på VHS men då måste du sedan byta tillbaka när du ska spela upp...

Det är inte en optimal lösning. Ärligt, jag skulle nog lämna tillbaka VHSn för det är säkert inget fel på din gamla. Samt VHS är gårddagens teknik med jämförelsevis usel kvalité på inspelningarna och omständliga att hantera.

Oops- du har väl kollat serienumret på din TV:

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=26PFL3403D/10&scy=SE&slg=sv

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Jag har kollat serienumret, och det gällde inte min TV. Jag förstår ju nu att allt verkat vara mer invecklat än jag trodde, ändå har jag inte tummen mitt i näven.;) Angående "fullkopplad SCART-sladd, så vet jag inget om det eftersom jag har bara en scart-sladd, och den tillhör egentligen min dvd. Jag hade därför köpt en videokabel:

"Videokabel

med SCART-kontakt hane och 3 st. RCA-hankontakter. In/out-omkopplare. Längd 1,5 m."

Jag köpte denna eftersom min TV bara har ett SCART-uttag. Båda sladdarna har jag kollat, men ska testa igen. Om inte så slänger jag snart ut "SKITEN! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Videokabel in/ut omkopplare, nej, det är är inte en fullkopplad SCART utan en tunnare smidigare där de sparat in på antalet ledare genom att koppla om dem när du skiftar mellan in/ut.

En fullkopplad är ex.v. denna:

http://www.kjell.com/?item=37909

Alla ledare i kontakten ska där finnas.

Men Larsas förslag är enklare. Returnera, om butiken går med på det, din VHS och köp in en separat digitalbox. Denna digitalbox kan du sedan koppla till TVn och din gamla VHS. Har du programpaket från Boxer stoppar du lämpligen programkortet i digitalboxen. Detta ger att du kan spela in från valfri kanal och under tiden använda TVns mottagare för att titta på en av de i marknätet fria kanalerna.

Det finns bra digitalmottagare för 500-1000 kr. Kolla i din TV-handel vad de har att erbjuda/rekommendera.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Nu blir jag nästan ännu mer snurrigare. Vad jag inte kan förstå, det är varför jag behöver ytterligare en digitalbox när TVn har en inbyggd?

Är det bara för att kunna spela in på videon. Det verkar ju i så fall, helknasigt. Jag kan bara inte förstå varför ingen i affären säger nåt när jag förklarar...

Men om jag nu köper ytterligare en digitalbox, hur gör jag då med ihopkopplingen? Behöver jag inte en till scart då?

Jag köpte ju först en separat digitalbox till min gamla TV, sen pajade TVn(den brände för andra gången). Det var en sådan här:

"Digitalmottagare Philips DTR220för de fria TV-kanalerna i det digitala marknätet. Ansluts till TV:n och din befintliga UHF-antenn (kanal 21-69). Koaxial digital ljudutgång. Dubbla scartkontakter.!

Den kostade 499:-

Denna fick jag lämna tillbaka när jag såg att nya TV-apparater har inbyggd dig.mottagare. Det hade jag ju inte behövt då kanske.

Kan jag köpa denna igen tro?

Om jag nu hoppar över detta med VHS och köper mig en inspelningsbar DVD i stället, behöver jag då också en separat digitalbox?

Ger nog upp snart! /Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Vad jag inte kan förstå, det är varför jag behöver ytterligare en digitalbox när TVn har en inbyggd?
Det beror på om du är nöjd med att kunna spela in det som visas på teven eller om du vill ha möjlighet att titta på en kanal och samtidigt spela in en annan kanal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Vid en titt på din TV så ser jag att det bara finns en SCART. Men å andra sidan finns det flera andra kontakter. Ex.v. kan en video som ger s-video ut anslutas via s-video-kontakt. Det finns även en ingång för komposit /CVBS samt en för komponent om nu någon enhet du har skulle klara det.

Så ifall du skaffar en extern box så kan du koppla enligt följande

Antenn - > DVB-box -> TV

DVB-box -> SCART -> TV

DVB-box -> SCART - > VHS -> SCART -> s-video+RCA (ljud) -> TV

Och som Cecilia skriver, det ger en extra frihet med en extern box.

Men ack så irriterande det är med programkort...

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Ursäkta mig men jag har inte blivit något klokare av detta! Jag har inget programkort, det räcker med dom ca 11 kanaler som jag kan få in. Jag vill ju bara kunna spela in nån enstaka gång på videon. Måste jag då köpa en separat digitalbox för detta ändamål? Om jag måste det, duger denna då "Philips DTR 220"?

Om jag köper en inspelningsbar DVD, måste jag då också köpa en separat digitalbox för att det ska fungera?

/Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

HeJ

Min tanke var

Antenn till Box och vidare till TV

Scart från box till videon

Från videon till TVn din compositkabel (Scart till RCA) borde fungera.Kan testas redan nu!

TVn s scartuttag kan du använda till din DVD

Köp kanske en box med kortplats .EX dilog DT-358 598kr hos netonnet inkl scartkabel Annars duger din philips.

TV n har plats för CAmodul så den kan senare förses med kort.

Scart emellan box och TV är väl inte aktuellt ännu.Kan man ta ställning till om man skaffar kort.

LARSAS

[inlägget ändrat 2009-01-10 20:25:28 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2009-01-10 20:28:21 av LARSAS]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Hej igen

För enstaka inspelning.

Jag tycker det borde fungera att dra en fullscart emellan TVns scart och

och Videons EXT 1 eller 2.På videons fjärrkontroll skall man tydligen slå 0.0.1 resp.0.0.2 för att välja uttaget.EXT 1 fungerar även för avspelning så det är att föredra.

Om man behöver göra något mer framgår ej av manualen.Videon kan enligt manualen bara ta emot composit .Möjligt man måste ställa in composit ut på TV n.

Din adapterkabel (scart-RCAComposit ) fungerar ej för inspelning .RCA uttaget på TVn fungerar ju endast som ingång.Det är endast scarten som fungerar som utgång gentemot videon.Antennkabeln direkt till TV n.

LARSAS

[inlägget ändrat 2009-01-10 21:34:04 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2009-01-11 04:52:38 av LARSAS]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Jag tror att jag börjar förstå hur allt hänger ihop. Nån dag i veckan så ska jag åka in till stan och kolla hos en kompis om den gamla videon fungerar. Gör den det så lämnar jag tillbaks den nya videon och köper mig en fullgod scart-sladd och ev en extern digitalbox. Jag har pratat med Philips support i telefon idag och förstår att jag inte har någon fullgod scart-sladd eftersom jag inte heller får surrond-högtalarna till dvd att fungera när jag lyssnar på tvn, trots en ljudsladd... ;) Oj, det blev kanske för mycke snurr!

Tack alla som har hjälpt mig!

Jag hör av mig och talar om hur det går.

Mvh Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Nu står jag där igen och stampar av ilska! Jag har varit i stan hos en kompis och kollat dom båda videoapparaterna. Den gamla fungerade inte så den har jag slängt, den nya fungerade hur bra som helst hos min kompis, som har kabel-tv. Jag köpte mig en fullkopplad scart-kabel och provade igen. Jag kan fortfarande bara se mina inspelade filmer, men jag kan inte spela in från TVn. Jag ringde Philips support igen och först nu får jag reda på att det inte går att spela in från den TVn utan jag måste köpa en separat digitalbox. GRRR! Jag kom då på att min hyresvärd har en digitalbox som jag kunde få låna. Sagt och gjort. Nu kan jag plötsligt spela in...från 2:an, men ingen annan kanal! Nu är jag så trött på denna videobandspelare, så imorgon åker jag in till stan och försöker att lämna tillbaks den. Jag ger nu upp med videon.

Har någon något tips att ge, vad jag ska köpa för att kunna spela in filmer mm. på annat sätt. Jag har bl.a. tittat på olika inspelningsbara dvd, med inbyggd digitalbox. Finns det någon sådan som är bra? Behöver jag skriva en ny tråd med denna fråga?

Mvh Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Äntligen fick jag allt att fungera! Det gällde ju till slut att ställa in boxen på rätt kanal som jag ville spela in på. Att man skulle behöva ha en extra digitalbox och sammanlagt 3 fjärrkontroller för att kunna spela in på video, det trodde jag väl aldrig. Tack alla som har hjälp mig!

Mvh Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

eller så köper man en digitalbox med dubbla mottagare och en hårddisk.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Hej!

Nu hänger jag nog inte riktigt med. Den digitalbox som jag tillfälligt har lånat är av den enklaste sorten, en likadan som jag hade köpt från början, Philips DTR220, och den har två scart. Skulle jag bara behöva en hårddisk? Ursäkta en novis!

Mvh Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Den enkla/billiga digitalboxen kan inte utökas med hårddisk utan du får ungefär femdubbla inköpskostnaden.

Exempel på en sådan digitalbox som Monshi pratar om är Samsung DTB-P770V 80GB som kostar ca 2500kr.

Läs mer: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=1491695

Hitta pris: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=238241

Det finns säkert fler men jag är inte så insatt i vilka boxar som passar för marksända nätet. Andra kan säkert komma med fler/bättre tips.

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

det finns digitalboxar med inspelningsfunktion. Dessa har ofta två stycken mottagare och en hårddisk i sig. Två mottagare så att du kan titta på ett program samtidigt som du spelar in ett (på hårddisken). Sedan kan du titta på den inspelade när du vill.

Man kan då enkelt programmera inspelningar via programguiden exempelvis eller sätta regelbundna inspelningar veckovis.

En annan funktion är att man kan pausa bilden en stund för att sedan fortsätta titta. Så kalla timeshift. Du tittar på Allsång på Skansen men behöver gå på toaletten. Du pausar bilden och kan lugnt gå dit för att sedan trycka på play för att fortsätta titta när du kommer tillbaka.

några exempel

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=140#rparams=k=s33869110

Ed: kostar mer men å andra sidan vad kostade din video? Och funktionaliteten/användarvänligheten är överlägsen

/T

[inlägget ändrat 2009-01-21 00:02:08 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lill

Jag tror att jag börjar att förstå. ;) Jag var ute på OnOff häromdan och även på Kjell & C:o och kollade och då tror jag att dom visade mig en sådan digitalbox med hårddisk. Men om jag fattade det rätt så kan du inte bränna ner på dvd utan endast spara på hårddisken, och när den är full så måste jag tömma den? Stämmer det?

Min video kostade 998 kr, och den digitalboxen som jag har lånat kostar 500 kr, så i ärlighetens namn så är det nog lika bra att införskaffa en sådan digitalbox som ni båda nämner. För det blir ingen vidare bra bild vid inspelningen med video.

/Lill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Vill du spara ut materialet så är enda lösningen att spela upp det från boxen och samtidigt spela in det via en separat utrustning. Normalt.

Det finns, på en del, funktioner som att via USB flytta ut inspelat material till en extern hårddisk. vet ej vilka som har det eller hur bra det i praktiken fungerar så nämner ingen.

Det kan även finnas någon enstaka som medger flytt av filer till datorn via nätverk men vanligen är att enda sättet att ta ut materialet är det först nämnda. Spela upp för att spela in.

Man får läsa på om de olika, se vad de kan. Bäst att poängtera, USB och nätverk är det mycket få enheter som klarar. Samt man bör kolla upp boxarna, de är ganska dyra och en del fungerar mindre bra om man ska tro vad som står i en del forum.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...