Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung LE-32A557


2Many2

Rekommendera Poster

Långskott? Javisst, men såna funkar ju ofta på detta forum :)

 

Tänkte höra om nån här har erfarenhet av denna TV (eller syskon i samma serie) och synpunkter på att primärt använda den som skärm till PS3 och för att se BlueRay-filmer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LE-32A656 vilket är i stort sett samma TV fast min är lite rödaktig:). Kan med än gång säga... för guds skull köp en 40" istället. Jag köpte min som kombinerad TV och datorskärm. FullHD var då självklart men på en 32"are så blir det alldeles för smått på de 1.5m jag sitter från TVn. Så jag sitter med en 32" som ja måste använda 1280*720 på vilket är skit i datorsammanhang. 32" är är dessutom för litet om man ska ha nån nytta av FullHD i nått annat än datorsammanhang.

 

Jag skulle tom säga att det är värt att gå ned i kvalitet för att få en 40" istället för 32" om man nu skulle tycka att motsvarande större skulle vara för dyr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i senaste dagarna läst en del om platt-tv... hittade en lång men ganska intressant diskussion om laggning när man spelade konsol-spel och enligt den mannen där, så var Samsungs alla modeller helt värdelösa då de tydligen var oerhört långsamma.

 

En modell som lovordades var istället plasman Panasonics PX80 (37" el 42" - Siba har erbjudanden på den nu för 6992kr/42") som dock inte är nån Full-HD men som för spel skulle lämpa sig bäst.

 

Killen var superseriös och tog med sig spel o grejer till butikerna för att testa och dessutom med olika typer av kablar.

 

Har själv vart ute idag och kikat på systermodellerna av Panasonicen, men är själv inte övertygad om bildkvaliteten - då passar nog Samsung mig bäst.. å andra sidan vill jag kunna spela mitt Wii utan laggning.. Sen är frågan om jag är så känslig själv att några 30ms stör mig.. :S

 

Läs diskussionen själv: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=201201

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den tv,n (PX80) och har Wii..

 

Vilket spel skulle man kunna uppleva att laggar?

Själv har jag/vi inte märkt något - visste inte ens om fenomenet...

 

Edit: Läste inte riktigt - PX80 laggar alltså inte, kanske därför jag inte märkt något

[inlägget ändrat 2009-01-09 00:33:11 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra för mig att du inte märkt nåt :) (Spel som nämns är annars spel som kräver precision, såsom sikta-skjut-spel och dansmattor)

 

Vad tycker du om bildkvaliteten? Foten på tv:n? Är den öht vridbar på sin fot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. sikta-skjut (Call of Duty) så är det nog inte tv,n som är bekymret;)

Bildkvalitén är ju som den är nu, jag är van och har inte något att jämföra med, där den står. men inget att anmärka på.

 

Vridbar eller ej - ingen aning faktiskt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bror har en tidigare modell av den TVn till PS3 och jag kan då inte se några problem alls de ggr jag spelat.

 

Dessutom så har ju jag min TV till datorskärm och det går hur bra som helst att spela Call of duty o andra shooters. Har 8ms updatering vilket är samma som min 3år gamla tft-bildskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du koppla till en PS3 till en LCD/Plasma, vilken som helst, måste det vara FULL-HD, annars blir det standardupplösning ut från PS3an, 480x576 ej 1920x1080. Oavsett vad TVn klarar. kommer inte ens bli 720P.

 

Som sägs tidigare, köp minst 40tum, du kommer ångra dig djupt annars.

 

Se desutom till att LCD (om du köper samsung) är svensksåld, finns långa trådar om detta på minhembio.com

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-09 14:15:35 av dumbo7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du koppla till en PS3 till en LCD/Plasma, vilken som helst, måste det vara FULL-HD, annars blir det standardupplösning ut från PS3an, 480x576 ej 1920x1080. Oavsett vad TVn klarar. kommer inte ens bli 720P.

Då har du en gammal LCD-TV de tidigare modellerna klarade bara 480p och 1080i vilket gjorde att ps3 valde att skala ned istället. Detta var dock ett problem som sony skulle fixa (2006/2007) så de borde vara gjort. Annars så är det 720p och 1080p som ps3 sänder ut. Du behöver alltså INTE ha en FullHD TV för att spela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 8ms updatering vilket är samma som min 3år gamla tft-bildskärm.

 

Den laggning jag nämner är inte den som kan uppstå för att bilden inte uppdaterar UT.. utan helt enkelt laggningen som kan finnas när du rör kontrollen och signalen inte når IN förrän liten stund efteråt (panelrespons).

8 ms responstid rör bara UT-scenariot.

 

Panelresponsen mäts i ännu mindre tal, t ex som på Panasonics TH42PZ85

Extremt snabb panelrespons på 0,001 msek ger utmärkt återgivning av snabba rörelser

källa: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/1356131/index.html

 

Var det en Samsung el Panasonic din bror har till PS3n?

 

Olyckligtvis (för mig, eftersom jag gillar Samsungs serier bättre, men vill köpa det som är bäst [i prisklassen]) hör jag flera personer, mycket duktiga inom TV - hemmabio världen, som säger att Panasonics PX80 är den bästa i den prisklassen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med lagg - det är väl inte något problem normalt sett? jag menar, inte har jag sett några långa diskussioner om detta problem.

 

Om man ska koppla dator eller TV-spel till en TV rekommenderas ofta LCD pga av den klarare bilden. LCD är ju trots allt en teknik som är perfekt för skärmar.

 

Men de är även sant som du säger, PX80 är en jekla bra apparat vad gäller TV och film och det är ju det man ska ha en TV till. eller? Den är säkerligen även bra på TV-spel.

 

En LCD från Samsung fungerar dock säkerligen bra...

 

men visst, all bildförbättring som apparaterna kan hålla på med är det som kan ge den största laggen. Tror inte att uppdateringenslaggen på 8 ms i panelen spelar någon roll, den ger väl då snarast släpeffekter...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildförbättring kan ju göra dumheter med bilden, det är sant.

Men jag har mest positiva erfarenheter från bildförbättringen på min philips-TV. SDTV ser oerhört bra ut med bildförbättringen påslagen, nästan i klass med HDTV. På HDTV-material har jag det mesta i bildförbättring avslaget. (Behövs inte då).

 

På SDTV (typ boxer, VIASAT och DVD) så gör bildförbättringen underverk!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, på en LCD ÄR bildförbättringar av hävd nödvändiga.

 

Ivartfall vid TV-bilder/filmer. Helt enkelt för att släta över de brister som de som LCD-elementen besitter. Utöver de förbättringar som är av nöden skapta så finns det alltid en uppsjö extra som gör sitt arbete mer eller mindre bra. Som brusreducerande eller försök att ta bort MPEG-arfefakter osv.

 

När en dator är ansluten för spel bör alla extra förbättringar troligen slås av då de annars, som sagt, kan ge en fördröjning. Kan dock vara som så att de per standard icke är aktiva på den ingång dator normalt sett ansluts.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att SDTV ser totalt kasst ut på en plasma som saknar uppskalning/bildförbättringar.

 

Det handlar inte om att polera bort MPEG-artefakter (normalt sett) när man kör SDTV (PAL 625 eller variant, som exvis. boxer kör på DVB-T)

 

Det handlar om att "räkna ut" fler linjer så att SDTV blir något som liknar HDTV. Vissa TV-tillverkare som Philips och Samsung, lyckas bra, till och med väldigt bra, andra lyckas mindre bra.

 

Plasma har exakt samma "problem", när det gäller SDTV. Det gäller att skala upp SDTV-signalen till "dubbla upplösningen". Annars blir bilden bokstavligt talat skräp.

 

Kretsarna som skalar upp bilden bör vara "smarta". "Smarta" kretsar räknar ut "linjerna som inte existerar", och ger output på "något som borde vara där". Givetvis så tar beräkningarna tid, och är kretsarna inte snabba nog, blir det "hack"/eftersläpning i bilden.

 

MEN: LCD i sig ger ingen eftersläpning genom "teknologin" LCD, utan då är det enbart bildbehandlingskretsarna som inte är snabba/bra nog.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att SDTV ser totalt kasst ut på en plasma som saknar uppskalning/bildförbättringar.

Givetvis. vilken HD-TV kan visa en SD-sändning utan att skala upp den?

Och givetvis beror resultatet på hur bra denna uppskalning sker.

 

men men, ska vi kriga om LCD/Plasma? vilken som är bäst?

 

jag säger inget om vilken som är bäst idag men en plasmacell är i sin grundkonstruktion närmre CRT vad gäller färgåtergivning och snabbhet.

LCD har knaprat in och skillnaden mellan plasma och LCD är inte alls lika stor som för några år sedan.

 

Jag brukar säga att välj plasma om det man tänkt använda TVn till är mestadels film och TV, dvs rörliga bilder.

Välj LCD som det främst är TV-spel och dator

 

Båda gör bra ifrån sig på den andras starka sidor. Dock finns det än idag en hel del röt-modeller bland LCD-apparaterna och även en del mindre bra plasmor. Tyvärr är det inte lätt att urskilja vilka som är bra och vilka som är mindre bra utan att ställa upp dem bredvid varandra i en annan miljö än den som finns i de stora varuhusen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Men all "uppskalning" är ju väl en form av "bildförbättring"?

 

En kul grej:

CRT ansågs vara "perfekt" när man började med TV en gång i tiden, just på grund av CRT:s tröghet. "Bilden lyste kvar", vilket minskade flimret.

 

Äldre CRT-rör utformades just för att "hålla kvar bilden lysande", så att nästa bild (delbild) hann lysa upp skärmen innan den gamla delbilden hade slocknat. Delvis på grund av denna strategi så flimrar inte riktigt gamla 50Hz-apparater så mycket.

 

Lite off-topic, men skit samma.

 

("Modernare" CRT har konstruerats med en annan tankegång, för att passa 100Hz etc. Därför flimrar "moderna" 50-Hz CRT-TV, eftersom bildrören inte är gjorda för 50, utan för 100Hz.)

 

Progressive scan är inte alltid bra! ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för all input :) Törs jag sammanfatta det som att huvudinvändningen är att 32" blir för litet? Törs iaf påstå att den kommer att köras som spelskärm +90% av tiden och kanske nån enstaka film nån gång i veckan.

 

Tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, 32" är litet. Har du plats för mer satsa på det. Är du efter HDTV ska det vara över 42".

 

Är det SDTV kanske inte över 42" å andra sidan då det kan se illa ut...

Nä, titta i rummet du ska ha den, hur långt du ska sitta från den och ta den storlek som passar ditt rum.

 

Nu har jag inte läst allt, men vilket avstånd räknar du med att sitta ifrån TVn?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moi? Blir nog sonen som får sköta spelandet :) Får mäta nästa gång jag är där, skulle gissa på max 3 meter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ska sägas, om lilla sonen så kanske han är nöjd med en (billigare) 32".... Förfanken, det går utmärkt för mig att spela på min 22" monitor :)

 

men större är bättre, Max tre meter? mmh, nja, 40" -42" är helt klart max fast å andra sidan en projektor med 75" duk är inte fel.

 

Äsch, nu ska jag vara tyst....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 37" i mitt sovrum. (Cirka 2,5 meter från ögonen).

Funkar bra. (Flyttade ut 32" till gästrummet när jag köpte 37" för snart två år sen.)

 

Funderar på 47" till sovrummet nästa gång jag byter.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...