Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista och behörighet


marzan

Rekommendera Poster

När skall IDG använda OpenID?

Linux är inte samma sak som Mac OSX eller MS Windows. Men du kan göra samma saker i de olika operativsystemen. Men alltid inte med samma program eller klickningar, eftersom det är olika OS (och fönstersystem).

 

Antingen letar man reda på ett motsvarande program och installerar, eller så kör man direkt i Wine, som du skriver.

 

Skrivbords-Bling-Bling finns direkt ur lådan om du installerar moderna distributioner. Annars tar det tv klick och en omstart (eftersom det är drivrutiner) så är det igång om du kör med nVidias grafikkort.

Linux har bredast hårdvarustödet av alla OS ur lådan. För det mesta så finns redan drivrutinerna, så det är bara att köra. Vissa hårdvarutillverkare talar inte om hur deras fungerar för OS, så linuxutvecklare måste gissa sig fram. Fungerar, men tar tid. Broadcom är ett sådant företag som säljer WLAN-kretsar, men det håller på att lösa sig det med.

 

Du kan betala någon för jobbet med Linux med, det är många betalda programmerare som jobbar med Linuxprogram på arbetstid.

 

Linux har varit anpassat för att fungera stabilt från början, utmärkt för skrivbordet. Problemet är att MS Windows kommer förinstallerat på maskiner, vilket ger illustionen "lätt att använda och att installera". Förinstallerad Linux är lika lättinstallerat och lättanvänt. Såvida du inte skall köra värstingspel som bara finns till MS Windows. Då fungerar inte Cedega/Wine så bra alla ggr.

Men för vanlig "Svenssons" så är Linux i dag det bästa valet. Men inte för spelare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Bosse, du borde prova någon modern Linux-distribution.

 

Trådlös ibland problem, beroende på hårdvara. Blir bättre när Broadcom börjar stödja Linux.

ADSL är inte trådlöst, menar du trådlös router ansluten till ADSL? Min dator (Asus EeeePC 901) fungerar utan probem med trådlöst, direkt ur lådan. Om du inte klar av att meka, köp maskin med Linux förinstallerat (och spar ca 1000kr) och slipp "problem". Försök installera MS Windows Vista på min andra bärbara, så får du problem.

 

KDE och Gnome är modernt och trevligt. MS Windows Vista Aero, är mörkt med dålig kontrast och svårt att hitta funktioner. Gnome/KDE har några hundra olika utseenden att välja på direkt från GUI. Vista har?

Gnome/KDE här mer Pling-pling än Vista, sök på "Compiz" i YouTube alt. installera Ubuntu eller Mephis.

Du installerar/avinstallerar Ubuntu från MS Windows som vilket annat pgm som helst. Starta om maskinen samt välj Ubuntu eller MS Windows. Om du vill, så avinstallera från MS Windows, så är allt återställt.

 

MS Windows här inte speciellt enkla felmeddelanden. Kort kryptiskt, och en hex-dump om man vill veta mera...

 

Pokerklient vet jag inte något om, men borde fungera i Wine, det gör Spotify.

 

Messanger kom i början av 2000-talet, så någon från 1973, innan Microsoft fanns, skulle jag vilja se.

 

Hjälp finns att få, bara man letar, som med MS Windows. Har inte behövt skrivit en kodrad för att få någon Linux att starta. Inte på den här sidan 2000. Om du vill ha svar på ditt sätt, köp support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

 

nästan...du ger dig in i en diskussion om en helt annan grund och propagerar för Linux. Ingen som efterfrågat det, ingen som önskat sig det.

 

Starta en ny tråd istället, lite datakrig* e alltid kul. Var ska har sin plats.

 

* Fast det forumet självdog för en tid sedan, tyvärr.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inledningsvis: Halleluja!

Det är jättebra att folk jobbar på att göra Linuxdistar både mer mainstream, användarvänligare och mer lika MS Windows med utseende och licenser, det är vidare jättebra att man kan välja att få det att se helt annorlunda ut eller bygga sin egen distro med för den delen, Halleluja!

 

Nu var det inte detta tråden handlade om (Även om denne forumsmetod att få hjälp STARKT påminne om det sätt man söker hjälp i Linux...)

 

Den första tråden var faktiskt riktigt konstruktiv med sätt att komma runt UAC utan att stänga det helt, denna tråd borde nog flyttas till där folk som redan är frälsta men inte vågar släppa det operativsystem som Mamma klarar av på grund av att de vägrar leta själva efter delar av det OS de ska använda. :-)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1113422#1113939

 

 

Är du mer intresserad av Linux så sök i det forum som handlar om det här eller var lite vild och ladda hem en distro och prova; krasch course i ett tänkbar ersättande OS någon?

 

//eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=113 (Linux & Unix- eForum @ idg.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse, du borde prova någon modern Linux-distribution.

 

Kolla min data-blogg, http://bosses-datablogg.blogspot.com Nog fungerar Ubuntu 8.10 bättre än tidigare versioner men inte är det användarvänligt såsom Vista. Jag hittar t ex inget lätt sätt att skapa ett nätverk mellan datorerna. Det görs med några klick i Vista.

 

Vad gäller Wine så blir jag inte klok på hur det ska konfigureras trots ett antal guider på olika sajter. Wine mest för att kunna nå handelsbankens internettjänst med intenet explorer. Med Nexus ska tydligen göra så deras programvara och bankens certifikat ska fungera även i linux till våren.

 

Vad gäller kryptiska felmeddelanden så är det inte kryptiska i vista.

 

Ps: Inga långa inlägg om hur jag ska konfigurera wine i denna tråden. Jag startar en linuxtråd om jag behöver hjälp. Eller så avinstallerar jag Ubuntu igen... :)

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-19 18:15:14 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Du får läsa på om definitionen på Troll en gång till tror jag...

 

Bara för att du inte håller med mig så gör det inte mig till ett Troll. Jag var under flera inlägg med i diskussionen. Jag är inte ointresserad av fakta, och har inte flera diskussioner igång samtidigt. Jag är inte intresserad av "operativsystemskrig". Ursprungliga frågeställaren har inte upplevt mig som provokativ.

 

Jag skulle kunna uppfatta ditt inlägg med ordet "Troll", som ett försök att "Trolla".

För att ta ett citat från den artikel som du skrev "Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hemma har jag en Laptop med XP, En stationär dator med Vista 64-bit och en laptop med OSX (Macbook). Dessa ansluter trådlöst och via tråd till en Router som tack vare mackbooken fick bytas ut mot min gamla D-Link om man ville ha krypterat nätverk på mac OSX (Wpa-psk) då inte den av telia levererade Zyxel-routern fixade att låta mac förstå detta, eg; om jag inte bytt hade jag att välja på a) trådansluten macbook, B) oskyddat nätverk eller c) macbook utan internetanslutning...

 

Nu ska vi se, ibland kör jag Linux på min windowslaptop och så ska ALLA bråka om nätverket, vilket funkar jättebra mellan mac OSX och Linux och Windows XP men den enda som ser vistaburken är Vista självt och Vista ser inte de andra...

 

Vad är det som är så himla enkelt med Vista och nätverk frågar jag mig?

Den hittar internet men aktiverar det inte själv heller, det får man hjälpa Vista att våga? För mig slåss jag lika mycket med Vista som med andra Operativsystem så det är nog mer en smaksak, personligen tycker jag alla har sina fördelar, Vistats stora fördelar är att ny hårdvara funkar tämligen smärtfritt direkt och de flest nya spel kräver Vista för att se bra ut och funka (OSX är dock stabilare med spel om man står ut med att inte fp DirectX 10)

 

Vad behörigheter gäller så är det olika smak där med, det jag däremot motsätter mig är Apples syn på skadlig programvara över internet; Skadas inte min dator så bryr jag mig inte... vilket innebär att massa oskyddade mac är språngbrädor för virus...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så himla enkelt med Vista och nätverk frågar jag mig?

Den hittar internet men aktiverar det inte själv heller, det får man hjälpa Vista att våga?

 

Kan ju behövas lite pillande i vista också men rent allmänt är det lättare att få igång delning av mappar mellan vistadatorer än med Ubuntu. Jag totalsågar inte linux, inte alls. Speciellt nu med Ubuntu 8.10 och installationen som ett program i Vista eller Xp så är det ju ok. Ett hobbyoperativsystem att pilla med ett tag tills man tröttnar och bootar om till Vista.

 

Sen pallar jag bara med gränssnittet ett tag. Gnome, KDE, med avancerade vissuella effekter eller inte, det känns inte så modernt som Vista med Aero. Olika program, musikspelare mm ser konstiga ut. Jo open soure ja visst! Men det hjälper inte mig att tycka det är bättre för det. Mac har jag ingen erfarenhet av överhuvudtaget.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?
Kan ju behövas lite pillande i vista också men rent allmänt är det lättare att få igång delning av mappar mellan vistadatorer än med Ubuntu. Jag totalsågar inte linux, inte alls. Speciellt nu med Ubuntu 8.10 och installationen som ett program i Vista eller Xp så är det ju ok. Ett hobbyoperativsystem att pilla med ett tag tills man tröttnar och bootar om till Vista.

Jag har inte alls din possitiva erfarenhet när det gäller MS Vista. MS Xp är/var lättare att få igång nätverk.

 

I Ubuntu kan du dela filer med SMB/CIF, NFS, SSH, FTP etc. För snabbdelning är SSH enklast, med för mer permanent använder jag NFS när det skall gå snabbt och SMB/CIF för att bror skall kunna dela när han kommer.

 

För mig är hobby-OS:et Windows.

Sen pallar jag bara med gränssnittet ett tag. Gnome, KDE, med avancerade vissuella effekter eller inte, det känns inte så modernt som Vista med Aero. Olika program, musikspelare mm ser konstiga ut. Jo open soure ja visst! Men det hjälper inte mig att tycka det är bättre för det. Mac har jag ingen erfarenhet av överhuvudtaget.

Kan förstå det, så välj ett då. Bara för att har Gnome, KDE, Xcfe etc så behöver du inte använda alla.

För mig ser Vista flera år äldre ut än Gnome.

 

Att jag använder Linux, är för att det är bättre tekniskt, snabbare än Vista (bla fildelning) och utan slöande DRM.

 

Att program ser annorlunda ut är väl inte så konstigt, det är inte MS Windows (XP/Vista/ME/95). Det kan underlätta om du har den inställningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Ubuntu kan du dela filer med SMB/CIF, NFS, SSH, FTP etc. För snabbdelning är SSH enklast, med för mer permanent använder jag NFS när det skall gå snabbt och SMB/CIF för att bror skall kunna dela när han kommer.

 

Dessa förkortningar fattar jag absolut ingenting av och vill inte gräva ner mig i dom heller. Användarvänlighet har jag nämnt ett antal gånger... lol

 

Att program ser annorlunda ut är väl inte så konstigt, det är inte MS Windows (XP/Vista/ME/95). Det kan underlätta om du har den inställningen.

 

Det ser naturligtvis inte ut som i Vista och det accepterar jag. Men jag tycker fortfarande att de program jag öppnat ser amatörmässiga ut för ögat. Och vad ögat ser på skärmen och vad hjärnan tycker ser bra ut är för mig viktigt.

 

Hobbyoperativsystem för oss mindre avancerade datoranvändare. Jag behöver inte använda linux men jag är nyfiken av mig och säger vad jag tycker om det.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?
Dessa förkortningar fattar jag absolut ingenting av och vill inte gräva ner mig i dom heller. Användarvänlighet har jag nämnt ett antal gånger... lol

 

Ok, då vet jag. Trodde du hade någon koll...

 

Jag förstår i vart fall inte vad förkortningarna har för inverkan på användarvänlighen? Användarvänligt och nybörjarvänligt är dessutom olika saker.

För att förklara de viktigaste förkortningarna så är SMB/CIF vad MS Windows använder för att dela filer/skrivare. Vilket då Ubuntu stödjer från installationen, bara att köra.

 

Utseendet är inte oviktigt för mig heller, det är en av anledningarna varför MS Windows Vista faller bort. MS Windows XP var i vart fall användbar med vettiga konstraster. Men vill man inte jobba, utan titta på en tavla, så är tydligen MS Windows Vista ok för dig. Jag har större (andra) krav än så på min arbetsplats.

 

Det går inte att argumentera om estetik, eftersom det är personligt och beror på vad man har bestämt sig för. Du har besämt dig för att MS Windows Vista-looken är snygg (ok) och bra (det kan jag iofs inte riktigt förstå).

 

Så jag lägger ned.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag. Trodde du hade någon koll...

 

Jag har koll och rätt mycket koll rent allmänt när det gäller datorer med Windows för hemmabruk. Jag fjärrhjälper en hel del personer. Men jag går inte in och gräver och försöker lära mig HUR ett nätverk fungerar. Det behövs inte för funktionen av ett nätverk då det i windows finns guider med dialogrutor att klicka i för att få det att fungera.

 

Jag lägger ner jag med!

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag lägger ned.
Tack för det!

Du får väl fortsätta ditt korståg i kommentarerna till artiklarna på IDG:s olika tidningsiter istället ;)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju behövas lite pillande i vista också men rent allmänt är det lättare att få igång delning av mappar mellan vistadatorer än med Ubuntu. Jag totalsågar inte linux, inte alls. Speciellt nu med Ubuntu 8.10 och installationen som ett program i Vista eller Xp så är det ju ok. Ett hobbyoperativsystem att pilla med ett tag tills man tröttnar och bootar om till Vista.

 

Jo, om vi förutsätter flera Vistadatorer i nätverket ja?

MEn om du nyss köpt en vista dator och sedan har andra versioner av Windows är det redan jobbigt att få fildelning att funka åt båda hållen.

Stoppar du instället in en Linuxburk i ett nätverk med massa Windows XP/ 98/ Me/ 95/ 2000/ NT4 datorer så är det inte Linux som har svårt att dela filer, där finns protokollen att dela med alla andra i Vista finns inte de och det kan inte vara enklare bara för man har färre alternativ om inget alternativ stämmer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen pallar jag bara med gränssnittet ett tag. Gnome, KDE, med avancerade vissuella effekter eller inte, det känns inte så modernt som Vista med Aero. Olika program, musikspelare mm ser konstiga ut. Jo open soure ja visst! Men det hjälper inte mig att tycka det är bättre för det. Mac har jag ingen erfarenhet av överhuvudtaget.

 

Vistas Areo-gränssnitt är enligt min mening en halvmessyr, det ser vackert ut men tar enormt mycket kraft för att presenteras för di på skärmen, Av samma anledning brukar jag mest prova på Grafiskt lull-lull i Linux för att slutligen välja tillbaka det överskådliga Gnome. I Vista har jag efter någon månad stängt bort sidopanelen med alla applets som är roliga i början.

 

Allt detta går naturligtvis att framskapa igen, så även under Linux om man vet vad man vill ha, för det finns en uppsjö. Nej ska man ha ett vackert Operativsystem med mycket grafiska finesser och dessutom vill att det ska flyta utan att sno för mycket systemresurser så är OSX helt klart bättre både grafiskt och "jobb-mässigt" Även om windowsfolk får lära om med var menyer hamnar och hur man gör för att installera programvara, vilket är mer intuitivt på en Mac men Windowsmänniskor har svårt för intuivitet då de gör som alltid gjort i den världen. Se om du hittar en Apple-store och be att få titta på senaste OSX på en dator där, du kan säkerligen komma att gilla det bättre än Windows ur användar och estet-synpunkt.

 

Nu handlade tråden om Behörighet under Vista iofs, UAC tex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om vi förutsätter flera Vistadatorer i nätverket ja?

MEn om du nyss köpt en vista dator och sedan har andra versioner av Windows är det redan jobbigt att få fildelning att funka åt båda hållen.

Stoppar du instället in en Linuxburk i ett nätverk med massa Windows XP/ 98/ Me/ 95/ 2000/ NT4 datorer så är det inte Linux som har svårt att dela filer, där finns protokollen att dela med alla andra i Vista finns inte de och det kan inte vara enklare bara för man har färre alternativ om inget alternativ stämmer?

 

Vistas Areo-gränssnitt är enligt min mening en halvmessyr, det ser vackert ut men tar enormt mycket kraft för att presenteras för di på skärmen, Av samma anledning brukar jag mest prova på Grafiskt lull-lull i Linux för att slutligen välja tillbaka det överskådliga Gnome. I Vista har jag efter någon månad stängt bort sidopanelen med alla applets som är roliga i början.

 

Allt detta går naturligtvis att framskapa igen, så även under Linux om man vet vad man vill ha, för det finns en uppsjö. Nej ska man ha ett vackert Operativsystem med mycket grafiska finesser och dessutom vill att det ska flyta utan att sno för mycket systemresurser så är OSX helt klart bättre både grafiskt och "jobb-mässigt" Även om windowsfolk får lära om med var menyer hamnar och hur man gör för att installera programvara, vilket är mer intuitivt på en Mac men Windowsmänniskor har svårt för intuivitet då de gör som alltid gjort i den världen. Se om du hittar en Apple-store och be att få titta på senaste OSX på en dator där, du kan säkerligen komma att gilla det bättre än Windows ur användar och estet-synpunkt.

 

Nu handlade tråden om Behörighet under Vista iofs, UAC tex.

 

Vi har lagt ner. Har du problem eller? Du är en linuxfantast som anser att linux är mer användarvänligt än windows och tycker dessutom att ett enkelt avskalat och platt utseende är att föredra. Vi har alla förstått detta.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2009-01-20 12:07:37 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?
Så jag lägger ned.

Tack för det!

Du får väl fortsätta ditt korståg i kommentarerna till artiklarna på IDG:s olika tidningsiter istället Ironi

Det var uppenbart inte riktat till dig, så varför kommenterade du ilägg? Det var ämnat till seriösa formundeltagare och inte till dåliga förlorare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände väl kanske att tråden hamnat så off-topic att ett ironiskt (vilket tydligt framgår att det är av ironi-symbolen) påhopp inte skulle störa allt för mycket i datorkrigsdabatten.

 

Att du kallar mig oseriös och dålig förlorare rör mig med tanke på sammanhanget alltså inte i ryggen :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?
Kände väl kanske att tråden hamnat så off-topic att ett ironiskt (vilket tydligt framgår att det är av ironi-symbolen) påhopp inte skulle störa allt för mycket i datorkrigsdabatten.

 

Att du kallar mig oseriös och dålig förlorare rör mig med tanke på sammanhanget alltså inte i ryggen :)

 

/Cluster

Enda som krigat i den här debatten här är du. Vi andra kom överens om att inte vara överens.

 

Och om du inte bryr dig, varför kommenterade du då? För att få kasta din sista skit på en "motståndare"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...