Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista och behörighet


marzan

Rekommendera Poster

När jag loggar in som administratör kan jag ändå få meddelandet-du har inte behörighet. Jag går in i egenskaper och tar Alla-ändå går det inte att klicka i Säkerhet-avancerat-särskilda beh t ex. Hur gör man för att få göra vad man vill i sin egen jäkla dator? Ursäkta men Vista verkar fördummande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem det är riktigt irriterande att man inte kan göra vad man vill i sin egen dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är inget operativsystem. Det är ett enda stort virus!:thumbsdown:

 

Ursäkta, men kunde inte hålla mig. Vista är ett stort skämt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker klicka på länken, eller jag klickar på länken, sidan kommer fram för att sedan omdirigeras med texten The page you're looking for wasn't found.

You can try searching here:

powered by Google

 

Jag behöver verkligen hjälp med min version av vista. Jag kan inte byta bakgrunsbild eller nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Du skall inte, som i aldrig, logga in som administratör, oavsett vilket operativsystem du använder. Som någon skrev. Det du kan göra kan även de "elaka" programmen, maskar, virus etc göra. Det normala är att de kommer in på datorn via program som körs när du surfar.

 

Du kan under kontrollerade former köra enstaka program som administratör, exempelvis för att installera en ny version av Firefox eller OpenOffice.org. Gör så, för med det sättet kan man tom få MS Windows XP ganska säkert.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tycka om UAC är att det är ett mycket irriterande sätt att påminna administratörer eller användare att de gör något som de efter ett par gånger slutar bry sig om hur farligt det är för systemet; Själva varningarna i sig blir relativt mer irriterande än faran att man ska råka ut för något illvilligt, tänker man och avvaktiverar UAC -Problem solved!

 

...Nästan. Det är ungerfär som att stänga av brandväggen för att man inte kommer åt en port med ett blockerat program istället för att öppna just den porten för just det programmet. Nästa version av "Windows 7" har löst UAC på ett bättre sätt då det inte bara kan stängas av eller återaktiveras utan det finns nivåer av varningssystemet där du slipper vänta att skärmen sakta tonas ner till mörk och en varning ska klickas på eller lösenord efterfrågas varpå skärmen ska tonas tillbaka -Mycket irriterande som sagt.

 

I Windows 7 ska man kunna ha samma irriterande varningar om man så vill men utan den extra väntetiden på att tona in eller ut, man kan välja att inte få varningar om det inte är jätte akut eller så kan man välja att bara inte tillåta det som Windows tycker är självmordsbenäget, man behöver alltså inte avaktivera UAC.

 

Personligen gillar jag SUDO lösningen i flera Linuxdistributioner då du aldrig egentligen loggar in som Superuser men då du som användare/ administratör ska göra ändringar i systemet eller instalera program måste starta dem likt "kör som administratör" eller från terminalen med sudo-kommandot före

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag SUDO lösningen i flera Linuxdistributioner då du aldrig egentligen loggar in som Superuser men då du som användare/ administratör ska göra ändringar i systemet eller instalera program måste starta dem likt "kör som administratör" eller från terminalen med sudo-kommandot före
Så kan man ju göra i Windows också, i Kommandotolken heter det "runas".

 

Apropå modifieringar i UACs standardbeteendet:

http://www.idg.se/2.1085/1.187138/4-satt-att-gora-uac-mindre-irriterande-i-windows-vista

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men i Vistas fall är man utlämnad till ett föraktiverat, irriterande system. Då man söker efter en enkel lösning existerar bara en länk för att avaktivera UAC, sedan en mycket mindre irriterande röd sköld nere vid klockan som nan kan välja att inte ens visa...

 

Windows 7 kommer ha ett "dragreglage" alá säkerhetsnivåerna i Internet Explorer vilket jag kan tycka är mer användarvänligt mot de användare som mest irriterar sig på dessa varningar = de som inte älskar att kavla upp ärmarna och lära sig mer om Windows/Linux/ Os X eller vad det handlar om, de som bara vill att datorn ska funbka, utföra det de ber den om, helst utan protester (Vilket UAC kan likna)

 

Jag har dock inte läst artikeln innan dagens datum men så snart jag kommer hem ska jag prova på Vista-burken där det nu helt avvaktiverats UAC mest för att min sambo inte ska slänga skärmen genom fönstret... :-)

 

Det har för övrigt varit en följetong att byta behörigheter och kontonamn för att slutligen endast behålla ett administratörskonto. (Problem med installerade program/ spel som inte får uppgraderas från användarkonton eller skapar filer utan behörighet för administratören??)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå modifieringar i UACs standardbeteendet:

http://www.idg.se/2.1085/1.187138/4-satt-att-gora-uac-mindre-irri

terande-i-windows-vista

 

Ett mycket praktiskt program! Jag hatar allt vad Norton heter egentligen men detta verkar ju bra! Varför Microsoft t ex tycker att start av diskdefragmenteraren ska kräva högre behörighet är för mig en gåta. Jag slipper hädanefter UAC i det fallet.

 

*poäng* till tipsaren.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...å andra sidan behöver man aldrig manuellt starta defrag, den tuggar så fint på i bakgrunden enligt ett lagt schema.

 

 

fast det kanske bara var ett exempel från din sida.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen Bosse, men jag tror inte att Symantecs program var med på den sidan ;)

Men nu kommer jag ihåg att de hade något bra program för UAC. Om du tipsar om det så ska du få en poäng av mig ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst har länken förekommit förut, men bra länkar kan ju komma upp vid många tillfällen! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Förstår inte varför folk envisas med att hålla fast vid MS Windows om det nu är så besvärligt. Det går ju att prova exempelvis Ubuntu utan att behöva köra från LiveCD eller behöva partitionera om hårddiskarna.

Installera det från Ubuntu-skuvan från MS Windows, så kommer det att finnas som en stor fil. Enda man behöver göra är att välja operativsystem när man startar maskinen. Om man inte vill ha Ubuntu kvar, så avinstallerar man det bara som vilket annat MS Windows-program som helst från MS Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troll

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför folk envisas med att hålla fast vid MS Windows om det nu är så besvärligt.

 

Mina högst personliga åsikter om Ubuntu:

 

En ordinär trådlös internetuppkoppling fungerar inte. Med en ett år gammal laptop så ska adsl helt enkelt fungera från början med en eventuell krypteringskod inmatad. På samma sätt som jag vrider på kranen och där kommer vatten. Varför det inte fungerar skiter jag i, det ska fungera direkt annars får det vara.

 

Gränssnittet andas 1967. Kantigt och platt jämfört med Vistas Aero som har volym och snygghet och ger en känsla av att kodknackarna har tagit utseendefrågan på allvar. Det ska vara trevligt att titta på skrivbordet.

 

Ett felmeddelande är just ett sådant utan hänvisning till ett enkelt sätt att åtgärda felet.

 

Inga pokerklienter stödjer Linux.

 

Live Messenger är bara till att glömma. Det blir en messengerklient anno 1973 istället.

 

Krånglar Vista finns hjälp att få. Söker jag hjälp om Ubuntu hamnar jag efter flera timmars letande med säkerhet på en sida där hjälpen innebär att jag ka skriva kod och det är jag inte intresserad av. Den som svarar kan inte svara på ett för mig vettigt sätt utan det förutsättes att jag ska kunna någonting om kodskrivning.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-14 15:08:20 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är detta som är open source...

Väljer du att låta någon annan administrera systemet och begränsa dina egna möjligheter men å andra sidan vill njuta av bekvämligheten där av så betalar du för en licens.

Det är inte tänkt (ännu) att Linux ska vara samma sak som Windows eller OS X.

 

Vill du ha pokerklienter eller windowsaplikationer igång under Linux så GÅR det men det är till att leta efter forum som visar hur du ska göra och då betyder det att köra till exempel Wine eller i spel-fall Cedega eller liknande applikationer.

 

Om du vill ha ett modern utseende och genomskinlighet, skuggor under menyer och allt detta så GÅR det att få linux att se till och med BÄTTRE ut än Vista men det finns som sagt inte "out of the box", det samma gäller drivrutiner och stöd för krypteringsnycklar på trådlösa nätverk, det funkar inte ens med OSX om man har otur med val av Router (Naturligtvis funkar Machintosh/ Apples egen "Air port" alltid men den kostar ju därefter)

 

Det är som alltid i livet, antingen jobbar man för att få något billigt och gör saker själv, eller så betalar man någon annan för att göra jobbet, eller ytterligare mer för att ta allt ansvar och göra jobbet.

 

Linux har aldrig varit helt anpassat för skrivbordsdatorer, men det blir så sakta mer och mer ett "svensson operativsystem" om du bara väntar! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...