Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, vilken dator ska jag köpa? /Sandra


SooZ87

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver hjälp! Är helt förvirrad!

 

Vilken dator ska jag välja?

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=321530&sku=323200&sku=323786

Eller någon annan?

 

Jag vill kunna spela(gärna på bästa kvalité): Crysis, farcry2, Swat4, cs, nyaste need for speed, men även göra A3 format i photoshop/illustrator utan att det hackar.. Vilken är då bäst för mig? (den ska kosta runt 3-5000kr)

 

Ska jag köpa till minneskort så att det blir 4gb?

 

Min dator nu:

Processor: Intel® Celeron® CPU 2.40GHz

Memory: 510MB RAM (sd eller dd -ram, vet ej hastigheten)

Grafikkort: Radeon 9200 128mb AGP

 

 

Hoppas nån kan hjälpa!

/Sandra

[inlägget ändrat 2009-01-08 14:15:33 av SooZ87]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders_ankan

Hej hej!

Vilket operativsystem ska du använda? Windows Vista anser jag behöver minst 3 Gb ramminne. Grafikkortet bör också vara på minst 512 Mb.

 

Alla datorer du föreslog tycker jag verkar bra. Fast jag har svårt att uttala mig om de hackar eller inte i respektive program.

 

Om du kör Vista tycker jag att du ska köra 4 Gb ram direkt, det blir aldrig fel!

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaret- närmare ett köp!

Jag har tänkt köra windows xp, för det verkar inte behöva lika mkt kraft.

 

Fler åsikter tack!? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tre verkar riktigt bra men jag skulle nog välja nån av dom 2 sista.

 

Ska jag köpa till minneskort så att det blir 4gb?

 

Du kan ju testa först med bara 2GB och köpa 2GB till senare om det behövs?

Fast jag tror att den klarar sig med 2GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Frågar du mej så hade jag valt: 323200 (AMD Athlon64 X2 6000+)

samt valt att i samma veva beställa ett extra 310794 (Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2 )

 

Vissa moderkort trivs bäst när alla 4 minnena är identiska, och väntar man så kanske man inte får tag på identiska minnen längre..

 

Då du tänkt installera XP så rekomenderar jag ta en till på installationsguiderna för XP Pro på www.WinGuider.se

 

Lycka till!

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

PS! Kom nu ihåg att undvika syntetiska plagg/underlag samt att använda ESD-armbandet kopplat till Chassiet när du monterar datorn..

Det förlänger datorns funktionstid samt mininerar framtida ESD-problem! DS!

[inlägget ändrat 2009-01-08 16:42:57 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna spela de "senaste" spelen på en dator för runt 5000kr är inte så lätt...

Ofta kräver spelen en snabb processor och snabba minnen.

 

Men datorn för 5000 är helt ok!

 

Storleken på minnen är inte "jätte" viktiga men visst...4GB är ju mer än 2 så visst, det är bättre...

Men minnena på datorn är inga "spel" minnen direkt, du kan spela med dom men de mest krävande spelen kanske inte fungerar så bra.

 

Sedan har vi grafikkortet... i detta fall är det ett hyfsat kort till en bra peng.

 

Nätdelen är också en sak att tänka på, ju kraftigare desto bättre.

Processor, Minne och Grafikkort behöver inte pressas så mycket om du har ett

kraftigt Nätaggregat och får spelet att flyta på bättre eftersom det finns mer kvar för nätdelen att ge.

 

Det är en bra dator men jag hade ändå övervägt att lägga till någon tusenlapp

för att få en "bra" speldator.

 

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10323

 

Denna är ett bra exempel på en "Budget speldator".

 

 

Lycka till med ditt köp!

 

/izm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Och tack för svaren! Dock går jag inte upp till 7000 kr...

 

Nu har jag beställt och det blev den för 4000kr och minneskort, så det blir 4 gb minne!

 

Tack för allt!

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-08 18:07:18 av SooZ87]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag läste vad man skrivit om satsen en person påpekade (Recensioner i din länk)att kortet har två minnesplatser.Ej fyra som här påståtts.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=408452

 

Vad jag kan förstå så har kortet "bara" två minnesplatser. Så hoppas du har beställt ett kit med 2 X 2GB. för att få 4GB

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-08 19:57:17 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela att även sådana spel som normal inte har krävt lika mycket finesser hos ett grafikkort, till exempel World of Warcraft, nu mera drar stor nytta av Direkt-X 10. Denna version av Direkt-X kräver dock minst att du kör Windows Vista, istället tvingas de som kör andra versioner köra "gamla" Direkt-X 9.

 

Vad som framför allt skiljer är hur skuggor och ljussken samt ytor på vatten renderas. Du kan inte sätt fingret på exakt VAD som är bättre men det blir mer verklighetstroget med Direkt-X 10...

 

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/features/directx.aspx

 

Vidare krävs ett 64-bitars operativsystem om du vill använda MER än de föreslagna 4 GB Ram minne! De billigare grafikkorten som stödjer Direkt-X 10 har fler finesser per krona hos Ati/ Amd medans fler spel är utvecklade för Nvidias grafikkort. Mitt senaste datorbygge genomfördes dock med snål budget och mitt val förr på ett Radeon HD2600XT grafikkort just med denna anledning. (nu heter de något mycket bättre förståss men just då var Radeon HD2900 deras bästa och det tävlade mot Nvidias Geforce 9000-serie.

 

Nvidias senaste grafikkort för spelentusiaster heter 280 och liknande men då kostar enbart grafikkortet som din budget eller mer :-)

 

(Jag antar att du redan lagt en beställning mot den info jag läst i tråden men det kan vara värt att tänka på skillnaden i Direkt-X stöd innan du instalerar Windows om du gör det själv)

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-09 14:23:30 av redant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig lite till kören angående valet mellan de tre paketen. Jag ser framför allt på tre saker i dina krav/ behov och vad som erbjuds:

 

* Minne -De ingående delarna går inte att ändra i paketet, i alla tre paketen finns 2 minnesenheter på vardera 1GB medskickat (totalt 2GB) Men endast ett av paketen har möjlighet att sätta dit ytterligare två minnesenheter för att göra totalen till 4GB inklusive de medskickade (det går iofs att byta ut de medskickade i monteringen men du har då behov av två enheter på vardera 2 GB för att få 4 GB totalt och då blir de medskickade liggande till ingen nytta, eller så byts bara den ena med resultatet att du "bara" har 3GB totalt)

 

* Processorn -Generellt så är Intels processorer duktigare på multimedia utan handpåläggning, Att AMD är duktiga på teknik som flyttalshantering och rena pipelineade trådade beräkningar ger inget positivt vid just spelande utan snarare just med beräkningar. Intelpaketet kan därför vid jämförelse vinna på detta (och minnes uppdateringsmöjligheten)

 

* Grafikkorten -Ati/ AMD "Radeon" kan ses som ett bättre alternativ till budgetbyggen då de valt att skala ner sin GPU på budgetmodellerna på ett lämpligare sätt än Nvidia gjort (9500 är nedbantad 9900 modell med färre pipelines och kärninstruktioner) men detta kommer i tredje hand efter processor och framför allt minne, då det ändå handlar om grafikkort i samma budgetsegment och de stödjer alla Direct-X 10 (Vilket kräver Vista)

 

Köp det dyraste av de tre mao. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj! Tack för åsikterna! :) Blev dock den för 4000kr, men med 4gb (2gb per minne). Och de 2 som hängde med paketet får hoppa på den här datorn eller något liknande- om det nu funkar..

 

Ringde till komplett.se och hörde om minneskort, och han sa att det inte går ha 4 gb till winXP om man inte har det med 64mb? vad han nu menade med det, men jag förmodar att jag inte har det!

Så jag uppgraderar nog till windows vista i alla fall.

 

 

Tack för "faktan"! Det va mkt intressant! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ tack ska du ha för att du sa det! Det hade jag helt missat, tänkte dock på det men ignorerade typ tanken. Komplett var lite väl snabba, så jag hann inte avbeställa dem. Så jag ska skicka tillbaka minneskorten när de kommer och beställa 2 st 2gb istället :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sade nog 64-bit

Det innebär hur stor databredd som systemet kan hantera och även adressera (eg. använda) på en gång. Ett 32-bits system som vanliga windows XP kan normalt inte ha mer än 2 GB men även om man installerar lite fixar så är det en absolut gräns vid 4 GB vid ett 32-bitars system. (det innebär i praktiken att du kan installera enheterna och hoppas att datorn satrtar som den är men att Windows inte kan utnyttja mer än hälften ändå, vilket är surt!)

 

Det existerar en 64-bitars windows XP men det är väl mer för de som verkligen gillar att ha det gamla utseendet på windows och vill ha koll på alla processer som kör (Av denna anledning ar Microsoft nu gjort massa ändringar till sitt senaste "Windows 7" som ska släppas under året, kanske till nästa julhelg... (en slagt testversion "beta" har läckt ut på nätet och de som provat säger att det flyter bra till och med på äldre datorer som inte kunde köra Vista men klarar XP)

 

Det paket du valt bör funka bra och du valde ett paket som jag tror är duktigare på grafiken för sin prisklass men det behövs nog som sagt Vista för att klara direct-X 10.

 

Jag kan nämna att jag spelat World of Warcraft på flera datorer de senaste åren och just till jul släpptes en patch som heter Wrath of the Lich king, det som inte nämndes innan var hur pass stor förändring av systemet den innebar i grafiska tekniker, nu klarar inte en tre år gammal MacBook 13" med 512MB minne och intel GMA900 grafik att köra spelet utan inställningarna i botten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sade nog 64-bit

Det innebär hur stor databredd som systemet kan hantera och även adressera (eg. använda) på en gång. Ett 32-bits system som vanliga windows XP kan normalt inte ha mer än 2 GB men även om man installerar lite fixar så är det en absolut gräns vid 4 GB vid ett 32-bitars system. (det innebär i praktiken att du kan installera enheterna och hoppas att datorn satrtar som den är men att Windows inte kan utnyttja mer än hälften ändå, vilket är surt!)

Bara ett förtydligande, det är samma minnesgräns för 32-bitars Vista som för 32-bitars XP och den mängd minne som man kan använda ligger normalt på 3-3,5 GB men varierar beroende på vad det är för hårdvara i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis så sa han! Men jag har hört att Vista är buggit och tar så mkt minne? Så det blir väl ändå som en windows xp med 2 gb om man kör vista med 4 gb(fast då kan man spela massor av bra spel tack vare directX 10)??

 

Ahaa, så man ska köpa Windows Vista 64bitars? Kostar det mer än 32bitars vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det beror på vad för distrubition du har att välja på.

Jag personligen köpte en ren 64-bits Vista OEM.

OEM betyder licensmässigt att den endast går att köpa med en dator eller en hårdvara som är tillräckligt unik för just den dator den ska instaleras på. Dessutom får den inte instaleras på "en annan dator" vilket är en tolkningsfråga om man till exempel skrotar det moderkort man köpt den med eller i Microsofts fall bara byter grafikkort eller hårdisk, i det senare fallet gäller samma licens medan man bör få ett klartecken från Microsoft för det första fallet så det inte handlar om en dubbel instalation...

 

Köp inte Basic varianten, annars är det i stort sett samma pris att köpa Vista som att köpa Windows XP idag. Det finns dessutom versioner som säljs som både 32-bitars och 64-bitars version i samma förpackning (DVD?) men de brukar vara dyrare.

Dyrare är även "Ultimate"-varianten som innehåller massa delar som inte normala användare hemma behöver.

 

En OEM variant kan gå på under tusenlappen medan en nyinstalationslicens utan koppling till speciell hårdvara kostar 1100 till 1700 för hemanvändarvarianten (inte BASIC! obs!) medan Ultimate kan gå på 3500 kr eller mer...

Det har för mig varit massa strul att hitta drivrutiner under 64-bitars Vista tills för ett halvår sedan då allt gick lika smidigt, endast vissa program vägrar installeras sig under vista 64-bit nu (som i normalt fall har bakåtkompatiblitet med 32-bits och Xp -specifik programvara)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har hört att Vista är buggit och tar så mkt minne? Så det blir väl ändå som en windows xp med 2 gb om man kör vista med 4 gb(fast då kan man spela massor av bra spel tack vare directX 10)??
Det är mycket få som råkar ut för buggar i Vista med service pack 1.

Minnesåtgången för Vista är ungefär 0,5 GB mer än för XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket få som råkar ut för buggar i Vista med service pack 1.

 

Som i alla fall jag kan tänka mig blir fixade i Vista's SP2? Frågan är när den riktiga versionen kommer (nån som har svar? :) ) med tanke på att det bara finns Beta för tillfället.

[inlägget ändrat 2009-01-09 17:42:42 av Zellciuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Om du vill använda mer än 3GB, så måste du använde ett 64-bitars os.

För på 32-bitars maskiner så är 4GB max adresserbara, men då går det åt lite minne för grafikkort etc, så räkna med att upp till 1GB försvinner.

 

Nya ATI/AMD-korten skall ge mest för pengarna, enligt de tester som jag läst. Men det kan ju förändra sig med nya grafikkort. Sedan har ATI/AMD spläppt specifikationerna på hur deras grafikkort skall programeras, vilket är bra om man vill prova 3D-accelererat på Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Prova Ubuntu eller någon annan modern Linux-distribution på den gamla maskinen.

Borde fungera utmärkt med Compiz (dvs diverse Pling-Pling för skrivbordet), även om 512MB mer RAM inte skulle skada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Nätaggregatet skall inte vara överdimmensionerat. Det ger inte någon extra effekt etc. Det bara drar mer ström. Men det får naturligtvis inte vara underdimmensionerat, för då orkar det inte driva energitörstande grafikkort.

Mer minner är bra för grafikredigeringsprogram som Gimp etc. Så 3GB är bättre än 2GB. Och som tidigare skrivet, kör du 64-bitars operativsystem, så fungerar även 4GB. Annars är det bara "bortslängda" pengar.

 

Normalt är grafikkortets prestanda det som är viktigast på en normal dator för datorspel. RAM och CPU är inte så viktigt, "normalvärden" är ok. Men att köra grafikredigeringsprogram, som Gimp/Photoshop etc så krävs det mer RAM och CPU än grafikkort, även om grafikkortet är viktigt här med.

 

Så om du bara skall göra en av sakerna på din dator, så går det att komma ned i pris, men blir väldigt svårt om du skall göra bägga. Så du får prioritera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(redant) Ett 32-bits system som vanliga windows XP kan normalt inte ha mer än 2 GB men även om man installerar lite fixar så är det en absolut gräns vid 4 GB vid ett 32-bitars system. (det innebär i praktiken att du kan installera enheterna och hoppas att datorn satrtar som den är men att Windows inte kan utnyttja mer än hälften ändå, vilket är surt!)

 

SnickSnack!

Du har fått det där om bakfoten..

32-bitars Windows (oavsätt om det är Vista eller valfri XP) använder alla 4GB RAMminne (ifall du nu har 4 GB RAM)

 

För faktum är att alla minnesareor i 4GB RAM används.. om än en viss del reserveras till hårdvara och inte till mjukvara! Men alla minnesareor används!

 

Man gör helt enkelt fel när man tror att windows arbetar med fysiskt minne!

För det har windows aldrig gjort, vilket är orsaken till att vi kunnat köra windows på datorer med begränsat RAM..

 

Kort sagt:

Windows ADRESSERAR 4GB RAM...

Men en del av det är reserverat för hårdvara..

 

Att då säga att windows inte klarar mer än X.yGB RAM är som att påstå att "Dieselbilar är snålast, för de drar ingen bensin..."

 

Begreppsförvirring med andra ord, orsakad av folk som inte förstår windows minneshantering!

 

Rätt skall vara rätt!

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

[inlägget ändrat 2009-01-13 08:46:16 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något online forum som faktiskt bevisar att ett system med 32-bitars windows och 4GB installerat minne faktiskt drar nytta av hela 4 GB jämfört med ett system med 2 GB minne alternativt 3 GB? Betyder det med andra ord något som helst för den som tänker spela på en windowsdator om datorn förstått att den har 4GB instalerat?

 

Själv valde jag ju att köra 64-bitars Vista för att få använda 4 GB minne samt för att få använda Direct-X 10. Eftersom jag dessutom av någon slags religös blindhet alltid bygger mina system kring AMD-processorer så vill jag ju ha två identiska RAM enheter för att garanterat dra nytta av dubbel minnesbus i processorn.

 

Men bara för att JAG gillar AMD, vill ha ut max av hårdvara genom att välja att köra OEM Vista 64, detta innan det existerade drivrutiner till mitt grafikkort och annat i datorn i fullversion för 64-bit, samt att av och till prova att köra mina favoritsmaker av linux (Där ännu inte Direct-x har något utbrett stöd annat än genom Cedega och då inte fullt ut)...

 

Gemene man som köper en dator för att spela har väl två krav av den: 1) De spel man köper/ äger ska gå att installera och köra. 2) Alla delar i datorn ska vara nyttiga delar eller i vart fall imponerande delar, en del som sysns men inte gör någon skillnad mot en mindre del annat än i siffror på skärmen får då helst inte kosta mer än den mindre delen om den inte roterar och blinkar på något roligt sätt. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda och adressera är skilda saker.

 

Ett 32-bitar Windows system kan adressera upp till 4 GB.

Men alla kretsar, alla IO-portar, i datorn måste även de mappas inom detta minnesområde, inom de 4 GB som Windows 32-bit kan adressera. Hur mycket utrymme som krävs beror på hur systemet ser ut men vanligtvis tar denna mapping av hårdvaran upp mellan 800 och 500 MB.

 

Det vill säga. Om du har 4 GB minne i ditt Win32-system kommer datorn som max kunna använda 3-3,5 GB av detta.

 

En enkel sanning. Exempelvis ger min installation av Vista 32-bit med 4 GB minne installerat att 3 320 MB (3,2 GB) fysiskt minne finns tillgängligt för systemet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...