Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, vilken dator ska jag köpa? /Sandra


SooZ87

Rekommendera Poster

Lite intressant vore det väl ändå att veta om man tjänar på att sätta in 4 GB mot 3 GB? Skummade igenom ett mac forum om minneskonfigurering på ett par år gammal macbook: http://eshop.macsales.com/shop/Memory_Benchmark/Apple_MacBook/

 

Även osx i kombination med dåvarande intel-chipset adresserar 4 GB men kan endast använda 3 GB under OSX, men då ställs vinsten av dubbla minneskanaler vid 2 x 1GB identiska minnen, mot 1 GB + 2 GB och dubbla 2GB enheter.

Där visar sig 4GB minne instoppat med bara 3 GB användbart av operativsystemet vinna i hastighet på grund av just identiska enheter på dubbla minneskanaler. Nu har väl Intels chipset en nordbrygga för denna hantering medan AMD sköter denna i Processorn, vet inte om det EGENTLIGEN ger någon skillnad i utnyttjande mellan AMD/intel av samma mängd minne av identisk typ (s.k. "parade") i dubbla kanaler?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha max minne i 32-bit dator så billig som möjligt är det givetvis bäst att köpa ett par 2GB minnen, ex.v.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

som vanligtvis är billigare än

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054'>http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

+

.. nej hittar inte ens en 1 GB krets med två matchade minnen.

då blir det en till

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

 

dvs ett 4 GB med 2x2GB minneskretsar á 495 kr eller 2 x 2x1GB för 379 kr st.

 

Svaret på din fråga, det är inte fel att installera 4 GB i en datorn med Win32 men räkna inte med att kunna använda allt.

 

Sedan kan större producenter av färdiga paket, såsom HP och DELL ofta stoppa in just exakt 3 GB minne. Kanske de får tag på billiga 1 GB minnen?

 

ed: reservation. Har inte Inte spottat ur sig kretsar som adresserar minnet i fyra kanaler parallellt? Dvs bästa konfig då fyra matchade minne på de moderkort som stöder det

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-13 11:01:47 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Monshi har en bra beskrivning. Oavsett OS(Linux, Unix, MacOS X, MS Windows etc), så går en del av totala minnesutrymmet (4G på 32-bitars OS) åt till att adressera hårdvara, även om en del kan adresseras som I/O-enheter med en egen adressrymd.

Det gör att inte all RAM finns tillgänglig att placera program och data på dessa 32-bitars OS. Men på 64-bitars OS så är den totala adressrymden så mycket större, så där är det inte något problem att ha mer RAM och ändå få plats med hårvaruadresseringen. Men flesta spel tjänar inte något på den extra minnesarean ändå.

 

Sedan som du skriver kan det finnas andra aspekter, som snabbare läs och skrivhastighet genom att man man använda två minneskappslar samtidigt på vissa CPU:er. Så att det ändå kan vara försvarbart att gå på 4GB istf 3GB RAM.

Att det finns maskiner som säljs med 3GB är för att tillverkarna jagar kronor och ören. Och även om prisskillnaden mellan 3G och 4G RAM inte är stor, så finns det pengar att tjäna där. Även om manskinkonfigureringen inte skulle vara optimal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, spännande spännande. Verkar som om ingen har bevis på vilket operativsystem som är bättre iaf. Tråkigt att vissa spel inte går köra i vista... Men för att utnyttja datorn så är det nog smart att ha vista ändå, så att man kan installera directX10!

 

Nu har jag fått hem paketen! Ska bli späännande å se om det funkar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Skulle inte tro att directX10 är värt att installera MS Windows Vista. Men det kan finnas andra orsaker till att installera det.

 

Skillnaden mellan 32-bitars och 64-bitars versioner av MS Windows XP eller MS Windows Vista är inte olika operativsystem. Det är olika varianter bara, hur man kompilerat dem. Nästan som mellan Home och Professional. MS Windows XP och MS Windows Vista kan kanske betraktas som olika operativsystem.

 

Så hur gick det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en spelare är det jätteskillnad på Directx 9 och 10... =)

 

Microsoft kommer naturligtvis fortsätta stödja support på Vista längre än XP dessutom.

 

Jag kör 64-bitars Vista mendet går att instalera 32-bits programvara i de flesta fall (95%) i de andra 5% av fallen kanske man få leta efter ett alternativ till favoritprogrammet. Efter ett par uppdateringar i klienten till World of Warcraft till exempel så är det inga som helst problem att köra den som 32-bitars program under Vista 64-bit.

 

En sak jag dock lade märke till är att programmet flyttade sig från Program x86-mappen in under Användare/Min användare/Aplication_data/... Misstänker att någon på Blizzard fått tipps om hur man gör aför att få UAC att inte störa spelet hela tiden som det gjorde i början efter varje uppdatering av klientens programfil (wow.exe) Nu flyter allt som det ska dock, inga problem med uppdatering!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en spelare är det jätteskillnad på Directx 9 och 10... =)

Ja absolut. :thumbsup: Men olyckskorpar finns det alltid av som hävdar att nya saker är onödiga och inte behövs. För flera år sen när DX 9.0c (sm 3.0) kom sades det att detta inte gjorde någon skillnad mot DX 9.0 (sm 2.0).

 

Retoriken är fortfarande idag densamma när man påstår att DX 10 (sm 4.0) inte gör någon skillnad mot DX 9.0c (sm 3.0). Samma olyckskorpar kommer således, att med det här sättet att resonera på, dra slutsatsen att DX 11 (sm 5.0) fortfarande inte kommer göra någon skillnad mot gamla DX 9.0 (sm 2.0) – om du förstår hur jag menar... =)

 

Och så brukar de största "experterna" på 64-bitars vara de som faktiskt har minst erfarenhet av det och sitter kvar och surar på gamla XP32. =P Själv är jag spelare och har använt 64-bitars i flera års tid – först XP64 och sedan 1-2 år tillbaks så Vista64...

 

En någotsånär modern dator har ju DX 10-hårdvara men alla konservativa surpuppor som vägrar överge skötebarnet XP32 har ändå ingen möjlighet att till fullo nyttja de här spelen:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_10_support

[inlägget ändrat 2009-01-19 17:41:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

För att citera dig, redant, om vad som var den stora grejen med DirectX 10:

Vad som framför allt skiljer är hur skuggor och ljussken samt ytor på vatten renderas. Du kan inte sätt fingret på exakt VAD som är bättre men det blir mer verklighetstroget med Direkt-X 10...

 

Vilket ju kan vara trevligt, men det lägger inte jag stor betydelse vid. Men så är jag inte spelare heller, och gör jag det brukar jag föredra OpenGL.

 

Angående support på MS Windows Vista jmf med MS Windows XP, så har du rätt. Det är faktiskt en anledning till att använda Vista istf XP, om man nu skall fortsätta på MS-spåret. För MS Windows XP slutade de ju ge support för ett år sedan eller något sådant? Nej, visst ja. De flesta användarna som bryr sig ville ju inte ha MS Vista. För varför har ni annars den här diskussionen?

 

Blizzard har alltså installerat programmet för en användare istf för alla användare på maskinen. Låter inte så väldigt bra, i mina öron. Fast som du skriver, det kanske inte finns något bättre sätt att "klara sig ifrån" UAC (vilket tyder på en feldesign av UAC).

 

Sedan undrar jag varför man vill ha UAC och viruspgm på sin spelkonsol? En riktig spelkonsol brukar inte ha några behov av att uppdatera spelen ett par gånger för att fungera.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-19 17:27:05 av När skall IDG använda OpenID?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du refererar till som

behov av att uppdatera spelen ett par gånger för att fungera
är väl inte alltid sanning men möjligheten att genomföra sådana uppdateringar på en spelkonsoll är färre och krångligare.

 

Då Xboxen till exempel är en windowsdator med nedbantad kärna på windows så kör den ju i praktiken ett system beroende på dll-er och annat elände från MS som har tendens att bli gammalt.

 

Mest handlar istället uppdateringarna (Patcherna) om alternativa spelvärlds ändringar så som att låta en klass få nya förmågor eller ändra castingtime för en typ av spell osv. (i Blizzards/ WoW's fall) och ibland är ett patch ett helt nytt spel kan man säga då nedladdningen är på 3 GB och mappen fortfarande efter detta är 5GB ungefär.

 

Jämför då detta med ett onlinespel på en konsoll, om de skulle skicka ut en ny DVD varje kvartal för att låta spelare få nyare finesser... Alternativt köra en sk. tunn klient mot en server som då blir nedlastad till tusen med ett grafiktungt spel (funkar kanske med ett par spelare och en bra server men med en miljon spelare behövs många servrar och mycket bandbredd om de ska möta varandra i instanser och sådant...

 

Inte riktigt samma sak i bilspel kn jag tro.

 

OpenGL är det man får stå ut med för att spela under Linux om maninte lägger ner lite pengar på Cedega och i så fall får man nu Direct-X 9c -kvalitet eller sämre. Detta är Microsoft dock medvetna om och därför säger de även att det aldrig släpps till xp och äldre OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Angående Direkt X, så verkar stödet för en del hårdvara försvunnit, som exempelvis hårdvarustöd för 3D. Allt görs numer i mjukvaran när det gäller ljud, vilket kräver mer resurser.[1]

 

Varför detta, kan man ju undra? Min gissning är hollywood och inte tekniska meriter. Stödet för DirectX 10.1 verkar även vara lite begränsat, om man tittar på referensen. I vart fall i 29 november var det bara ATI och S3 som hade fullt stöd för DirectX 10.1.

 

Från din referens så är faktiskt discussionssidan mer intressant.[2]

 

Bara som kommentar, så har jag kört OS med fler bitar än 32 sedan -91. Samt 64-bitars OS sedan någon gång slutet på -90.

 

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX#DirectX_10

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:List_of_games_with_DirectX_10_support

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[1] Därför släppte Creative ALchemy* som översätter t ex DS3D-ljud till OpenAL (som finns i Vista även om DS3D saknas) och vips är hårdvaruaccelerationen igång igen med de återintroduceringar och/eller förbättingar detta innebar rörande kvalité (med det ordet "kvalité" tänker jag på saker som EAX, Dolby, DTS), prestanda, surround m m.

http://connect.creativelabs.com/alchemy/ALchemy/Home.aspx

 

[2] Gammal diskussion i nyare tappning... ;) Det kan ta ett par år för en ny version DX att slå igenom (och så bör man förstås inte bortse från det att utvecklingen av spelen också tar sin lilla tid), åtminstone var det så för DX 8.1, 9.0, 9.0c m fl... Och även om det senare, 9.0c, släpptes redan iom SP 2 till XP (början av 2004) var det egenligen inte förrän mera mot slutatet av 2005 som spel med sm 3.0 började synas alltmer.

 

* Realtek som ju finns i i stort sett varenda moderkort vill på deras nivå göra motsvarande sak genom 3D SoundBack.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=14&PFid=24&Level=4&Conn=3

[inlägget ändrat 2009-01-19 19:51:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

När du gör citat så kan du väl ta med så myacket att man förstår vad det handlar om. Det var lite väl kort. Jag förstod inte ens vad det var du citerade. Det om uppdatering vad det du som skrev i inlägget om MS Windows XP64 och Vista64:as förträfflighet och spelen bara behövde uppdateras några ggr för att fungera bra i Vista64.

 

Ja, som du skriver är XBox:en en specialliserad/nedbantad MS Windows XP, med de problem som du beskriver, och?

 

Varför en ny DVD varje kvartal för samma spel?

 

Wow använder väl din dator som en tunn klient? Den använder ju maskinen till att rendrera världen och mata in från användaren medans beräkningarna för världen görs på ett annat ställe. Precis som tunna klienter alltid fungerat.

 

Varför skulle inte bilspel behöva uppdatera sig lika ofta som Wow?

 

OpenGL är inte något man "får stå ut med". Det är inte sämre än Direct3D, snarare bättre. Men jag antar att du inte har gjort några djupdykningar i OpenGL, bara produkter/tekniker välsignat av MS. Förstår inte vad du menar med den sista meningen. Vad har MS med Cedega att göra?

 

[inlägget ändrat 2009-01-19 20:15:04 av När skall IDG använda OpenID?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Så man behöver jaga reda på tredjepartsmjukvara för att MS Windows Vista och ActiveX 10 skall använda mitt ljudkort fullt ut? Verkar ju inte så vettigt, tycker jag då.

 

Men som skrevs, många program som fungerar under ActiveX 10 använder bara ActiveX 9.0c-finesserna, vilket inte framkom av listan på Wikipedia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man behöver jaga reda på tredjepartsmjukvara för att MS Windows Vista och ActiveX 10 skall använda mitt ljudkort fullt ut? Verkar ju inte så vettigt, tycker jag då.

"jaga tredjepartsmjukvara" är väl lite att överdriva då både ALchemy och 3DSoundBack finns på precis samma sidor som drivrutinerna – drivaren och ALchemy hör ju till varann... Se t ex sidan för X-Fi och Vista64:

http://tinyurl.com/7y8gua

 

Men ifall det här är vettigt eller inte (även om det ändå fungerar bra)? Nej faktiskt inte det minsta utan detta var ett riktigt onödigt steg av MS..! :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är en tunn klient lika med en terminal, en skärm med indataenheter som mus och tangentbord, kanske ett par portar och högtalare... Renering av allt annat än den bild som visas sker på servern och då drar jag nog gränsen vid att inte behöva räkna ut sina egna 3d beräkningar, om så görs är det inte en TUNN klient längre väl?

 

Open GL är jättebra men stödet för detta är dåligt i de spel som jag nämner, det går att spela under Open GL men inget krut har lagts på att få dem snygga där. Cedega använder en varioant av DirectX vilket gör sådana spel klart mycket mer spelbara under Linux. Spel utvecklade för Linux som dessutom är populärt spridna även bland användare av andra plattformar existerar inte knappt då de som portat spel till Linux lagt ner på grund av den relativa enkelheten med Wine+OpenGL och Cedega+DirectX 8 och 9...

 

Uppdateringarna under x64 var desamma som för x32 men efter ett antal patcher behövdes inget speciellt handpåläggande för att få tillbaka rättigheterna att använda den nya versionen av samma exe-fil som utgör klienten.

 

Mitt antagande om bilspel är att det enda som ändras eventuellt där är banorna, eller i vissa fall utséende på bilarna, inte vilka färdigheter förarna har eller hur deras olika raser samaggerar, vilken typ av hjälmar eller dräkter de kan ha och hur de ska få dem att hålla längre. Förarna rollspelar inte i städer där andra stalls förare anfaller och man måste tänka ut hur starka vakterna behöver vara i staden för att tillåta sådana överfall men inte förstöra spelet.

 

I Wrath of the Lich King expansionen av World of Warcraft ändrades DESSUTOM mycket i grundkraven för "tunna klienten" och mycket tid lades vis skuggor och 3d-modeller utan att ändra själva spelet som sådant för mycket.

[inlägget ändrat 2009-01-19 21:59:08 av redant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skall IDG använda OpenID?

Tunn klient kan fortfarande göra en del egna 3D-beräkningar. Det finns tunna klienter som kör Linux och som har en del beräkning lokalt. Men för att fungera är helt beroende av en starkare server. Dvs inget lokalt OS etc.

 

När det gäller komersiella spel på Linux så börjar det vända tillbaka.

 

Ok, men fortfarande krångligare än för Spelkonsoller, som ju kan uppdatera via Internet.

 

Mmm, det finns ju bilspel och Bilspel. Och sedan är ju Wow inte så fasligt avancerat i klientdelen (nej, jag skulle inte göra en WoW-klient). Det är ju ett nätspel med en dedikerad grafisk klient. Jag har inte tittat på Lich King, men det var väl mer förändringar i servrarna? Det finns en hel del spellogik där. Rendering av skuggor och 3D-modellen är ju fortfarande klientdelen och inte servern med spellogiken.

 

Ja, ja. Vi kan diskutera det länge och väl. Men nu är vi nog en bit utanför ämnet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...