Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill att min dator ska bli två


j_n 2.0

Rekommendera Poster

Jag vill köra med två hårddiskar med varsin Windowsinstallation (XP) på samma dator. Orsaken är att jag vill köra den ena som musikdator, och då bara ha OS+musikredigeringsprogrammet+musikfilerna(+div annat som hör till det) på den disken.

 

Men hur väljer jag vilken hårddisk jag ska köra med, utan att behöva ändra bootprioritet i BIOS varenda gång jag startar datorn? Om man har två OS på samma disk får man ju upp en möjlighet att välja vilken man vill starta när man bootar datorn, men så är det väl inte när man har två hårddiskar? Då måste man väl välja i BIOS, där och ingen annanstans? Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså köra xp på varje hårddisk, t.ex Pro på den ena och Home på den andra, vet inte om Windows installations-program tillåter att man kör t.ex Pro eller Home på bägge.

 

Du får nog ändå göra som vanligt, installera det ena först, och få det att fungera enligt ditt önskemål, och sedan installera det andra och manuellt välja den andra hårddisken under installationen, så bör det fungera, men du kommer att få den vanliga bootmenyn ändå där du väljer vilket operativ/hårddisk du vill köra på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...