Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera grafikdrivare i Windows Vista


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en grundläggande fråga angående att uppdatera grafikkortsdrivrutinerna under Windows Vista:

 

Är det ett onödigt steg att först avinstallera de gamla drivrutinerna via kontrollpanelens "Programs and Features"? När det gäller XP var ju detta ett rekommenderat förfarande men numera verkar ju de flesta bara köra den nedladdade exe-filen på en gång. Skiljer det sig något angående detta mellan Vista och XP eller är det helt enkelt bara så att de nyare drivarna från t.ex. Nvidia numera själv tar hand om avinstallationen av de gamla drivarna på ett godtagbart sätt.

 

[inlägget ändrat 2009-01-07 23:02:21 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, tuta och kör och avinstallera/kör med Driver Sweeper om problem uppstår.

 

Oftast fungerar det att bara installera över, de är inte hur dumma som helst de som skriver drivrutinerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt Monshi... installerar du bara nyare versioner av vilka program som helst rakt över de gamla? ;)

 

Nedan är saxat från Nvidias release notes över 180.48 (och jag valde Vista64 som OS)...

[log]Driver Installation

 

Minimum Hard Disk Space

The hard disk space requirement for 32-bit is minimum 73.1 MB for English-only, and 102 MB for International. The hard disk space requirement for 64-bit is minimum 90.9 MB for English-only, and 119 MB for International.

 

Before You Begin

If you have previously installed NVIDIA nTune, NVIDIA recommends that you uninstall nTune before installing this driver. After the driver install is complete, you can reinstall NVIDIA nTune.

 

Installation Instructions

1 Follow the instructions on the NVIDIA .com Web site driver download page to locate the appropriate driver to download, based on your hardware and operating system.

2 Click the driver download link.

3 The license agreement dialog box appears.

4 Click Accept if you accept the terms of the agreement, then either open the file or save the file to your PC and open it later.

5 Extract the zip files to a temporary folder on your PC.

6 Open the NVIDIA driver installation .EXE file to launch the NVIDIA InstallShield Wizard.

7 Follow the instructions in the NVIDIA InstallShield Wizard to complete the installation.

• The last page of the InstallShield Wizard states that “the system has not been modifed” and that you must run the installation again. You do not need to run the installation again. Instead, click Finish and then reboot your computer to complete the installation.

• On some systems, the screen may turn black if you are installing the driver over a previous version. Reboot the computer using the power or reset button to complete the installation.

 

Note: After the driver installation, Windows may default to 16-bpp color and disable the Desktop Window Manager (DWM). To work around this issue, set the color to 32-bpp and then reboot the PC.[/log]

 

http://uk.download.nvidia.com/Windows/180.48/180.48_WinVista_GeForce_Release_Notes.pdf

 

[inlägget ändrat 2009-01-08 14:06:42 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installerar du bara nyare versioner av vilka program som helst rakt över de gamla?
Oftast så går det ju alldeles utmärkt.

 

Nvidia tycker tydligen att det räcker med att avinstallera nTune men säger inte att man ska avinstallera drivrutinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu finns något man måste avinstallera innan man installerar en ny drivrutin, eller program, så bör den nya drivrutinen se till att själv avinstallera detta.

 

Det är INTE svårt att fixa det. Inte alls. Om nTune finns installerat och det är ett problem, då ska drivrutinen ta bort den. Och det är enda reservationen i texten, man behöver inte ta bort tidigare version av drivrutinen.

 

När jag laddar hem ATI-drivrutiner så skiter jag i avinstallera tidigare version eftersom Catalyst-installeraren hittar allt från ATI som finns installerat och markerar det som ska uppdateras.

 

Fast jag vet från tiden med Nvida att deras installerare inte alls varit lika enkel. Bara ta klassiska exemplet om man råkar installera engelsk version över internationell...

Kanske bättre idag?

 

Program, ja oftast. Ivartfall inom samma versionnummer. Mina favoritprogram FF, IE och SportTracks fixar det utan problem.

 

Edit: Varför hamnar jag här:

http://ati.amd.com/403.html

när jag klickar på att ladda hem catalyst-paketet härifrån:

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista32/common-vista32

lite OT men orka starta ny tråd.

Jag kan ladda ned med IE med ej FF.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-08 15:04:31 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag laddar hem ATI-drivrutiner så skiter jag i avinstallera tidigare version eftersom Catalyst-installeraren hittar allt från ATI som finns installerat och markerar det som ska uppdateras.

Okej. :thumbsup: Jag har ärligt talat inte prövat det men däremot avinstallerar jag inte gamla drivaren vid uppdatering av ljudkortet (Creative) – installationsprogrammet känner av ifall äldre drivare finns, avinstallerar denna, ber om en omstart av datorn och installerar först därefter nya drivaren (innan Windows skrivbord dyker upp).

 

Edit: Varför hamnar jag här:

Inte nåt svar på den undran men här finns iaf en smidigare översikt av Catalyst-drivaren till fr o m XP32 (och till Vista64):

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

 

Eller om man råkar ha agp-kort (HD2000 el HD3000):

http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=31625

 

[inlägget ändrat 2009-01-08 15:25:31 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå RN,

 

enligt Sweclockers har det kommit en nyare, uppdaterad version av hotfixen till 8.12 för Vista, den du länkade till tidigare (topic 40671). Sidan är iaf uppdaterad den 8/1-09:

 

http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=40671

 

Den gamla (?) hotfixen löste problemet med 4850 i Crossfire, den nya ska även ge bättre DX 10-prestanda på system med flera cpu-kärnor. Svårt att veta om det är en nyare version, jag laddade aldrig ner hotfixen innan jul eftersom jag inte behövde den, så jag vet inte vilken version den hade.

 

Det nya (?) filen man laddar ner är 73402, kanske du har koll på den gamla, om det här verkligen är en ny version eller inte?

 

Edit: Det verkar som att versionsnumret i sig är äldre än den gamla hotfixen, fast det ser ändå ut att vara en försmak av Cat 9.1. Det har tydligen pratats om just den här typen av prestandaförbättrande optimeringar i kommande Catalyst, och att en beta (?) av 9.1 med bättre prestanda isf släpps nu kanske inte helt är oberoende av den nyligen lanserade GTX 295...

[inlägget ändrat 2009-01-09 12:57:50 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis! :)

 

Ja, hotfixen för Crossfire – och alltså inte agp-fixen i den här tråden om någon nu skulle bli förvirrad – ska enligt uppgift ha blivit "silently updated". Den uppgiften såg jag först i AMDs forum men kunde inte hitta igen tråden nu...

http://forums.amd.com/game/categories.cfm?catid=262&entercat=y

http://forums.amd.com/game/categories.cfm?catid=279&entercat=y

 

Det roliga är att CF för mig funkade första gången utan någon hotfix – Vista64 och HD4850. Men så höll jag på med att byta skärm hit och dit varför jag vid nåt tillfälle installerade om grafikkortet också (ibland kan det nämligen behövas innan kortet hänger med i matchen med skärmen ordentligt). Och så slutade original-8.12 att funka så utan hotfixen hade man suttit där med skägget i brevlådan. :)

 

8.12 och ATI har fått mycket ris (milt sagt) av folk som inte har fått den att funka medan de som det har gått bättre för verkar vara väldigt nöjda med den. "Go green" säger vissa, men Nvidias oupphörliga tjafs med GF 8-drivaren var faktiskt en starkt bidragande orsak till varför jag själv till slut lämnade dem... Det ska nog i alla fall mycket till i 9.1 innan jag byter bort 8.12 (fast naturligtvis måste 9.1 iaf undersökas, vetgirig som man är :-)). Det är fler än bara ett spel i min dator som flyter ojämförligt bättre nu...

 

Och så måste jag bara skryta en stund: jag spelar numera på en 24-tums i 1920x1200! Dustin sålde en "7000-kronorsskärm" för nästan halva det beloppet så man var bara tvungen att borra några hål i plånboken...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709&o=inkfrakt

 

Kan iaf konstatera att det verkligen är skillnad mellan "dyrare" och "billigare" skärmar – jag ser nu smådetaljer och färgskiftningar/nyanser i Oblivion som förut har varit osynliga. :) Tidigare skärmen var TN-panelen (som ju ska vara bra för spel) Samsung 226CW... och jag kommer sannolikt aldrig att byta ner mig till TN igen.

 

Men ojsan vad mycket skitsnack det blev av mig nu, får anmäla mig själv till moderatorn – Monshi. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ojsan vad mycket skitsnack det blev av mig nu, får anmäla mig själv till moderatorn – Monshi.

Du har inte glömt något nu?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anmäler, i vems inbox hamnar det då?

 

kanske bäst du testar?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske bäst du testar?

Jag vågar inte, tänk om jag får spam... ;) Nej, uppenbarligen måste jag gå förbi dig och anmäla mig själv till huvudmoderatorn Cecilia! :)

 

(Förlåt danh35 för mina urspårade tokerier! ;-))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rn, moderator för

Bildskärmar, Grafikkort, Datorspel, Konsoler & konsolspel, Ljudkort och Processorer, moderkort & minnen.

 

Trillar poletten ned nu? Eller driver du med mig? Eller talar vi olika språk?

 

Nä, nu har vi hamnat så OT som det bara går.

 

Nu är jag tyst.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller driver du med mig?
Hmm, med tanke på alla smilies så verkar det väl ganska troligt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Monshi!! Jag varken driver med dig eller någonting annat

 

Känner att jag måste tillägga att det inte är OT om det nu ändå skulle vara så att du drev med Monshi - tråden handlar så vitt jag kan se om drivrutiner.

 

...förlåt... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo fast sådana drivrutiner använder jag bara mot närstående, familj och vänner i fysisk skepnad... :D "RN" som i Retlig å Nyckfull, men jag måste känna personerna ifråga först innan galenskaperna släpps fram med full (förödande) kraft. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hahahaa..

 

Fråga:

Är det ett onödigt steg att först avinstallera de gamla drivrutinerna via kontrollpanelens "Programs and Features"? När det gäller XP var ju detta ett rekommenderat förfarande men numera verkar ju de flesta bara köra den nedladdade exe-filen på en gång.

 

Svar:

Hehe, jo fast sådana drivrutiner använder jag bara mot närstående, familj och vänner i fysisk skepnad... :D "RN" som i Retlig å Nyckfull, men jag måste känna personerna ifråga först innan galenskaperna släpps fram med full (förödande) kraft.

 

Har ordet OT antagit en ny dimension eller är det bara jag som inte ser sambandet? Eller har jag möjligen bara jobbat för mycket för att förstå vanliga logiska resonemang? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kanske driva fram rutiner hos dig själv som hjälper en att slappna av och komma ner i varv för här kan frågorna drivas av rutinerade dårar(?) Drivkraften bakom många av de rena rutinfrågorna här förutsätter enligt min bedömning inte bara ett avslappnat sinne utan även ett visst mått av idioti. För vad är det som annars driver nämnda dårar till att helt rutinmässigt svara enligt rutinen logisk ologik, om inte ren dårskap..? :D

 

P.S. Du har ju varit med förr också danh35..! ;)

 

[inlägget ändrat 2009-01-20 19:17:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...