Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sälja datorn!


Isak E

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Tänkte sälja min gamla Intel Pentium 4 Compaq Presario 8000 dator. Och då tänkte jag göra en helt ny användare och deleta de två användarna som används i nuläget. Då försvinner väl allt därifrån? Musik och grejer, så man slipper det? Men man måste avinstallera alla program som man inte vill ska följa med som spel och liknande? Någon som sålt sin dator? Hur gjorde du/ni? Rensade?

 

Tack på förhand! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Hur man vill göra beror väl lite på hur känsliga saker man har. Alla filer man raderar går ju att få fram igen. För att göra det betydligt svårare att återställa så bör man fylla hårddisken med en massa andra filer. Då krävs det lite dyrare apparater för att få fram de ursprungliga filerna och det är väl i allmänhet bara poliser eller spioner som skulle lägga pengar på det.

 

Det som de flesta brukar göra är att formatera hårddisken och installera om operativsystemet. Fick du någon återställningsskiva/räddningsskiva är det bara att använda den efter att du säkerhetskopierat allt du vill behålla.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Kan tyvärr inte återställa datorn.. Kan man ändå få den såld?

 

Om du inte har någon Windows-skiva eller återställningsskiva så kan det vara svårare att få den såld. Jag skulle aldrig köpa en sådan dator (om jag skulle vilja ha Windows på den) för då kan man ju inte ominstallera operativsystemet vid eventuella problem och det kan ju vara en olaglig version.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst ska man helt ominstallera hela datorn, ta bort samtliga partitioner och göra ny, och därefter lägga in operativet, vill man vara ännu säkrare, så använder man något eraserprogram som skriver över hårddisken ett antal gånger med slumpdata, innan man formaterar om.

 

Men då måste man ju vara beredd att kunna lämna med en legal systemskiva.

Visst kan du göra som du tänker också, men då är det ingen garanti som Thomas säger att köparen inte kan få fram info som du inte vill köparen ska veta, finns fria program som kan nosa upp detta då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en kompis har en windows xp skiva, jag skulle ju kunna ominstallera operativsystemet/formatera och lämna med en sådan skiva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är ju inte själva skivan utan att man kan visa att datorn har en giltig licens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...