Just nu i M3-nätverket
Jump to content

program med tre licenser

Joccia

Recommended Posts

Min fråga gäller ett program med tre licenser. (Officepaketet i det här fallet, köpt i butik.)

Om det är installerat på tre datorer och jag installerar på en fjärde - från vilken av datorerna försvinner programmet? Det är bara ett licensnummer för alla tre licenserna.

Om jag har köpt programvara i butik, ex officepaketet, så ingår tre licenser.

Jag installerar det på låt oss säga min dator, min mammas dator och min kompis dator.

Sedan köper jag ytterligare en dator och vill använda en av licenserna där.

Hur kan jag då styra över vilken av de tre först installerade licenserna som därmed slutar att fungera?

Det är ju inte säkert att jag kan komma åt att avinstallera en av dem - datorn ifråga kan ju ha slutat fungera eller så kanske min kompis t ex inte låter mig avinstallera min licens från hennes dator.

Lite sidetopic kanske, men:

Det finns ju helt utmärkta gratisalternativ till microsofts officepaket.

Som exempelvis Openoffice.

(Kör jag numera). Nästan exakt samma gränssnitt som ms office, tar någon timme att vänja sig med. Funktionaliteten och kompatibiliteten är 100%.) Skillnaden är egentligen bara att openoffice är gratis.

På jobbet kör jag msoffice, hemma kör jag open. Skillnaden är mindre än burgare på McD jämfört med BrgrKng, eller Max...

Burgare som burgare, office som office... ;)

Edit:

Openoffice hittar du här:

http://sv.openoffice.org/

Jag gillar allt som är gratis, och som funkar (minst) lika bra som det som kostar pengar...!

(Sorry. Nu blev det väl ett ännu större hål i den internationella finanskrisen?) :thumbsup:

[inlägget ändrat 2009-01-07 18:00:15 av virtuosen2]

Mr Andersson
Om det är installerat på tre datorer och jag installerar på en fjärde - från vilken av datorerna försvinner programmet?

Ingen.

Hur kan jag då styra över vilken av de tre först installerade licenserna som därmed slutar att fungera?

Står det "samtidiga användare" eller "antal installationer" i avtalet?

Tekniskt sett kan du installera det på 100 datorer och förmodligen använda alla dessa samtidigt, men du bryter mot avtalet om du gör det. Så frågan är vad det står i avtalet.

Mr Andersson har rätt.

Har frågeställaren "rymligt samvete", så spelar det kanske ingen roll hur han gör..

Openoffice däremot, är helt lagligt att installera och köra på så många datorer man vill....

Helt gratis.

Hej

Det står i licensen "tillåter installation och användning av ett exemplar av programvaran på tre enheter".

Anledningen till att jag tänkte att det bara skulle gå att göra det på tre enheter var att mitt brandväggs- och virusprogram fungerar så att om jag ominstallerar det på en ny dator försvinner möjligheten att använda det på den gamla i samma stund som min nya dator kopplas upp mot nätet.

???

Du kommer inte kunna aktivera Office från den fjärde datorn vilket brukar innebära att möjligheten att använda det fullt ut blir klart begränsad.

Då antar jag att du får ringa Microsoft (står telefonnummer etc i aktiveringsguiden) och förklara läget och se vad de har att säga om saken.

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

nledningen till att jag tänkte att det bara skulle gå att göra det på tre enheter var att mitt brandväggs- och virusprogram fungerar så att om jag ominstallerar det på en ny dator försvinner möjligheten att använda det på den gamla i samma stund som min nya dator kopplas upp mot nätet.

Office fungerar ungefär som själva Windows gör, du kan installera på X-antal datorer, utan att vare sig programvara eller virusprogram/brandvägg säger ifrån, men du måste kunna använda/skriva i rätt produktnyckeln, och få den aktiverad, för att kunna ta emot uppdateringar/säkerhetpatchar från windows update, du måste alltså kunna validera ditt office som äkta.

Edit: Men även om du kan installera på detta sätt, så gäller ändå en licens/en dator, du får alltså inte installera på fel än en dator.

Förutom det så är det som Mr Andersson säger.

Och visst fungerar OpenOffice nästan lika bra som vanliga Office, men inte helt 100% likadant.

[inlägget ändrat 2009-01-09 21:18:30 av //gästen]

Det här kommer kanske att censureras, men skit samma:

Av en händelse, kom jag på att installerade program fungerar helt utmärkt på flera datorer, om man flyttar hårddisken...

Givetvis kräver detta att maskinvaran på de olika datorerna är ungefär samma.

DISCLAIMER:

Jag har lagt märke till "möjligheten", men aldrig utnyttjat den.

-Gratis program finns det ändå ordentligt med, så jag rekommenderar i "office-fallet" openoffice. Helt lagligt att använda, så du kan sova gott om nätterna!

Av en händelse, kom jag på att installerade program fungerar helt utmärkt på flera datorer, om man flyttar hårddisken...

Tänker inte redigera detta, bara påtala att visst kanske man kan, men du bryter troligen mot gällande licensregler om du gör så.

Möjligt, men det blir ju allt populärare att ha flyttbara diskar idag, så hur ska "svenssons" kunna hålla reda på detta?

Mitt tips är att gå över till openoffice, så behöver man inte oroa sig alls..

Jovisst, men hur ofta egentligen som vanliga "svensson" lägger upp flera operativ på externa hdd?

Tror inte Microsoft ser problemet så faktiskt.

Rätt, en liten miss där, gick av bara farten.

Men det går att ställa frågan ändå, även om det gäller office eller openoffice?

Openoffice är fritt att använda helt gratis. Funkar för windows.

Ms Office är inte fritt, i betydelsen "gratis, gör vad du vill"...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...