Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort mellanslag efter tal


ÅkeH

Rekommendera Poster

Jag har ett tal med punkt som följs av ett mellanslag och då gör mellanslaget att jag inte kan använda formeln =BYT.UT(TEXT(TEXTNUM(BYT.UT(I2;".";","));"0,000");",";",") för att ersätta punkt med komma så att Excel kan begripa att det är ett tal.

 

mvh

Åke H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför göra det svårare än såhär:

=BYT.UT(I2;". ";",")*1

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fungerar det ej. Mina data är importerade och Excel klarar inte av att begripa att det är ett tal om jag inte får bort mellanslaget som ligger efter siffrorna.

mvh

ÅkeH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då vidgar vi lite:

=BYT.UT(RENSA(BYT.UT(K3;".";","));" ";"")*1

 

Duger det?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, excel kämpar emot. Om jag inte tar bort mellanslaget kan excel inte läsa talet. Tar jag bort mellanslaget manuellt fungerar formeln, men inte annars.

/Åke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad står det i cellerna?

 

Formeln ovan fungerar utmärkt om det står exempelvis

" 2. 3 4 5 "

vilket då blir 2,345

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har importerat siffrorna från ett annat program och det går utom att Excel inte ser att det är ett tal pga mellanslaget. Det står 10.00  men det går inte att ändra format eller få bort punkten om jag inte tar bort mellanslaget. Gör jag en egen cell med ett mellanslag så fungerar forlmeln utmärkt, men inte det fungerar inte på denna importerade siffra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det du vill egentligen?

 

Formeln ovan borde verkligen, om det bara är mellanslag och punkt som spökar, fixa om texten till ett tal. Då som formel som då ger resultatet i en den cell den skrivs.

 

Hur importerar du förövrigt? Via vanliga text-importen kan man direkt hantera dessa problem.

 

Fast jag osäker på om vi verkligen talar om samma sak, du får skicka bladet du har problem med till mig om du så önskar, eller ett utdrag med ett exempel duger, så kan jag se om jag kan lösa det åt dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har antagligen importerat datan på fel sett. Det konstiga är väl att jag kan få det att fungera om jag manuellt tar bort mellanslaget. Om du skickar din mailadress till mig på _epostborttagen av moderator_ så skickar jag över en sida.

Tacksam Åke H

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-07 14:31:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderade din epostadress, eforum ska visserligen skydda oss mot spam genom ett litet javascript men det verkar som om det inte är aktivt längre! Förut kördes ett som bytte @-tecknet mot en liten bild så att adressen ej gick att läsa av med en spamrobot.

 

Se min användarprofil för min epostadress.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en fil i min inbox föll poletten ned, det var icke ett mellanslag sist i talet utan ett helt annat tecken med teckenkoden 160.

 

vad? Ja det vet jag inte (någon annan?). Men lösningen vet jag:

 

bara en liten ändring i byt.ut så ordnar det sig.

=OM(B5<>"";BYT.UT(BYT.UT(B5;".";",");TECKENKOD(160);"")*1;"")

 

Eller så tas en alternativ formel till användning då det alltid finns två decimaler:

=BYT.UT(VÄNSTER(B5;HITTA(".";B5)+2);".";",")*1

 

formel för att fram vilket tecken det var:

=KOD(HÖGER(B1;1))

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
utan ett helt annat tecken med teckenkoden 160.

 

Det är ett non-breaking-space. Om man tex skriver talet "1 984" (där mellanslaget är ett 160), så kommer hela talet alltid att stå på samma rad, även om det egentligen skulle varit automatiskt radbryt vid mellanslaget. Word tex tar hänsyn till detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...