Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
stickans

Tänkt köpa ett RAM-minne, men osäker data?

Rekommendera Poster

stickans

Hej igen!

Har hållit på och försökt få igång det trådlösa nätverket så att även den datorn skulle komma upp på nätet - men det vill sig inte. :-(

Gör som du sa, hämtar hem den där Puppyn och använder den till det minnet som finns i datorn.

Annars. Det ligger en del i vad virtuosen2 säger – bättre få en lite nyare dator. Annars kan det bli lite som att hålla på och kosta på en alltför risig bil och ändå ha en gammal. Bättre byta bil i tid. Men det finns en fördel med en gammal dator - man törs hålla på och mixtra lite med den. Inte alltför kostsamt om man skulle råka göra bort sig…

Tack för all hjälp Cecilia!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
stickans
Jag har haft en gång i tiden (runt 1999) en liknande dator, med AOpens moderkort, AMDS K6III-450 CPU och 512 MB SDRAM 133.

Den skrotade jag runt 2002. Jag använde en del av minnena till ett nytt bygge med en asus a7v133-moderkort men med en Athlon 2100+.

Lustigt sammanträffande... Vi har nu en AMD K6 III 450 MHz och en Athlon 2100+... :-)

Jag gör nog som du säger. Avvaktar med att köpa minnen till AMD:n. Installerar en Puppy (Linux-variant) så länge, såsom Cecilia föreslog mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Tack själv för poängen! :)

Jag hoppas du blir nöjd med datorn på ett eller annat sätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Lustig grej:

Jag började fundera under kvällen var moderkortet låg..

Kortet låg inte i garaget, det låg faktiskt under sängen!!

(Antagligen funkar inte grejorna med tanke på statisk el etc. men skulle faktiskt vara kul att testa!!)

-Inlägget beskriver mest om att jag borde rensa/dammsuga under min säng lite oftare än det ger hjälp till frågeställaren..

[bild bifogad 2009-01-07 22:12:36 av virtuosen2]

1113283_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stickans

Lustig grej:

Jag började fundera under kvällen var moderkortet låg..

Kortet låg inte i garaget, det låg faktiskt under sängen!!

(Antagligen funkar inte grejorna med tanke på statisk el etc. men skulle faktiskt vara kul att testa!!)

-Inlägget beskriver mest om att jag borde rensa/dammsuga under min säng lite oftare än det ger hjälp till frågeställaren..

Ja, man har ju hört det där förut, om folk som säger sig vilja "sova på saken" - Du har gjort det mer än i tanken ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Allt verkar faktiskt vara intakt, rent fysiskt.

Jag kopplar nog in ett gammalt nätaggregat (hittade jag oxå under sängen) samt hårddisk (Pata) och någon gammal skärm.

Låda har jag inte, men det kan väl kvitta?

(Bästa skrotade passande AGP-grafikkortet har DVI och HDMI. Alla gamla VGA-skärmar har jag skrotat..)

OBS: Jag har pulversläckare redo!

Ska fundera på saken. Om jag vågar..

Bootar skrotet på skärmen, är det nog ett mirakel. eller nästan..

Få se hur jag gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stickans

Allt verkar faktiskt vara intakt, rent fysiskt.

Jag kopplar nog in ett gammalt nätaggregat (hittade jag oxå under sängen) samt hårddisk (Pata) och någon gammal skärm.

Låda har jag inte, men det kan väl kvitta?

(Bästa skrotade passande AGP-grafikkortet har DVI och HDMI. Alla gamla VGA-skärmar har jag skrotat..)

OBS: Jag har pulversläckare redo!

Ska fundera på saken. Om jag vågar..

Bootar skrotet på skärmen, är det nog ett mirakel. eller nästan..

Få se hur jag gör.

Det där lät "lite" vanskligt för en som inte är lika insatt... :-)

För egen del ligger jag lite lågt just nu med ev. datorköp. Man måste tyvärr göra sina prioriteringar... :-(

När jag ska till att köpa något, så kommer jag nog att gå in här och kolla på vad jag i första hand bör tänka på om jag ska skaffa en bättre extradator, eller kanske mer troligt - en bättre "förstadator". Det kan vara dumt att köpa något där svagaste länken i datorn direkt sätter begränsning för ev. uppgradering av någon komponent...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...