Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tänkt köpa ett RAM-minne, men osäker data?


stickans

Rekommendera Poster

Har en gammal AMD K6 III 450 MHz 10 GB 64 MB RAM som jag skulle vilja använda som surf-/kontorsdator. Problemet är att RAM-minnet är alltför dåligt för att kunna använda XP.

 

Everest visar:

Memory Slots: DRAM Slot #1 och #2: 256 GB (PC 3200 DDR SDRAM)

Supported Memory Types: DDR-250 SDRAM, DDR-333 SDRAM

Chipset:

Supported Memory Types DDR-200 SDRAM, DDR-266 SDRAM, DDR-333 SDRAM

 

Det bör väl vara bland uppgifterna ovan som jag ska söka rätt RAM-minne?

Ett DDR SDRAM av typ PC3200 och med frekvensen 333 MHz?

Men när jag sedan kollar på Prisjakt ser jag bara nedanstående typer:

 

PC2700/333 MHz

PC3000/370 MHz

PC3000/450 MHz

PC3200/400 HHz

 

Någon av er som kan se inom vilka gränser olika data bör ligga för att passa? Är ”PC2700/333 MHz” det enda alternativet bland de ovanstående?

 

Och är 2 st på 256 MB alternativet för mig. Fann det här i så fall…

http://www.multitronic.se/index.php?prod=KVR333X64C25K2%2F512

Verkar det här vara rätt minne för mig?

 

MVH

Stig

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pula in minst 512 MB av dessa "PC2700/333 MHz"!

 

Kiten från Multitronic funkar också men enligt lagerstatusen kan du få vänta nåra veckor på leverans.

 

[inlägget ändrat 2009-01-06 22:55:45 av Stipp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Stipp!

 

Du säger att jag ska stoppa i "minst 512". Det där kitet dom hade - men je på lager :-( var ju 2 x 256, alltså 512.

 

Tror du datorn klarar om jag sätter in ett på 512 MB i ett slot och sedan låter det gamla på 68 MB sitta kvar? Det skulle alltså bli 580 totalt. Jag har själv ingen aning om hur mycket man borde kunna plussa på utan större risk frö att något går snett... Undrar var gränsen går när det kan börja gå på tok?

 

 

Men nu vet jag i alla fall att jag var inne på rätt spår när det gäller val av typ av minne...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går alldeles utmärkt att använda 64 MB minnet också om du har lediga

"slottar". XP klarar 3.5 GB av RAM minnen.

 

Att jag skrev minst 512 MB, menar jag att XP behöver så mycket minne för

att gå något så när hyggligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår att det är rätt modell på minnena så skulle jag rekommendera dig att stoppa in gärna 3 st 256, för 512 blir lite precis, har du plats så stoppa in 3 st istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Everest visar:

Memory Slots: DRAM Slot #1 och #2: 256 GB (PC 3200 DDR SDRAM)

Supported Memory Types: DDR-250 SDRAM, DDR-333 SDRAM

Chipset:

Supported Memory Types DDR-200 SDRAM, DDR-266 SDRAM, DDR-333 SDRAM

 

...hmm, tydligen finns det bara två ggr 256 GB slot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack då vet jag Stipp. Vet att XP behöver rätt mycket i minneskapacitet för att funka bra - speciellt om man har andra program igång samtidigt. Är mer osäker på hur många MB RAM-minne som min dator klarar utan att det händer något mer allvarligt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror att 256 är max vad jag bör ha i ett slot? Ska öppna datorn i morgon och kolla, men jag har för mig att det bara finns plats för 2 minnen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Everest visar:

Memory Slots: DRAM Slot #1 och #2: 256 GB (PC 3200 DDR SDRAM)

Supported Memory Types: DDR-250 SDRAM, DDR-333 SDRAM

Chipset:

Supported Memory Types DDR-200 SDRAM, DDR-266 SDRAM, DDR-333 SDRAM

 

 

...hmm, tydligen finns det bara två ggr 256 GB slot!

Då får det nog bli ett sånt där kit med 2 st på 256 MB. Om dom får hem ellen någon annat företag har...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår att det är rätt modell på minnena så skulle jag rekommendera dig att stoppa in gärna 3 st 256, för 512 blir lite precis, har du plats så stoppa in 3 st istället.

Ursäkta gästen, fick just nu se att jag visst gjort något fel när jag postade svaret på ditt inlägg... :-(

 

Men allt tyder på att det bara finns plats för 2 st på 256 MB...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver ju kollas upp hur mycket minne som det där urgamla moderkortet stödjer. Är det en märkesdator, som Dell eller HP?

 

Har en gammal AMD K6 III 450 MHz 10 GB 64 MB RAM som jag skulle vilja använda som surf-/kontorsdator. Problemet är att RAM-minnet är alltför dåligt för att kunna använda XP.
Jag skulle nog säga att processorn är för långsam för att köra XP också. Bättre att köra någon Linux-distribution som inte ställer större krav på datorn än Windows 98.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det bara plats för två minnen, ja då är det ju så, då skulle du nog försöka kolla efter två st 512 minnen istället, tyvärr brukar 512 minnen modell äldre var dyrare.

Men tyvärr tror jag att det blir lite segt med bara 512 Mb, har den erfarenheten av en dator här hemma nämligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska kolla vad 2 på 512 kostar. Ett set om 2 st på 256 MB var ju billigt i alla fall, runt 200 totalt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt funderat mer än en gång på någon Linux-variant. Problemet kan bli om en sådana avviker för mycket mot Windows, det är av den anledningen jag undvikit Linux. Nu är det dessutom min sambos dator och hon vill säkert ha allt så lika som tidigare - om möjligt. Men dom kanske har börjat anpassa Linux mer till Windows?

 

Häromsistens plockade jag bort en strulande Office (Word) och la i stället in en Open Office - och den var hon belåten med, så kanske....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så stor skillnad är det ju inte mellan Windows och Linux, det är ju skillnad att gå från Windows 98 till XP och från XP till Vista också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, låter inte avskräckande direkt. Alltså något att verligen fundera på....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat på länkarna till Linux.

 

Var nyfiken och öppdade min dator för att få brkräftat om moderkortet. På det stod det MS 5169. Sökte på det (+ AOpen som jag hade uppgift om att moderkortet skulle heta).

Fick från Tom's Hardware

http://www.tomshardware.com/reviews/socket-7-board-review-july-1998,79-17.html

 

Allt ser ut precis som i min dator (och AOpen ser i princip likadant ut).

 

Med tre slot för minnen, men allt är riktigt gammalt. Så det lutar verkligen åt ett test med Linuxen. Men även med ett Linux behövs väl lite mer RAM-minne? I datorn sitter bara ett minne på 64 MB...

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-07 15:31:06 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puppy ska enligt länken fungera med bara 64 MB minne om man håller sig till versioner som är innan 1.0.2. Damn Small Linux har minimum 14 MB minne och rekommenderat 64 MB.

http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Minimum_Hardware_Requirements

http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/DSL_Compared_to_Microsoft_Windows

 

Men det är klart att de uppskattar mer minne. Kommer du upp till 256 MB RAM så fungerar det med t ex Xubuntu.

http://www.xubuntu.org/get

 

Crucial skriver något om två varianter (You system has two different slot configurations.) och det som de anger där är 168-pins DIMM PC133 vilket verkar vara det som ska användas när det är 3 slottar. Men det är ganska annorlunda jämfört med vad du fick fram med Everest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crucial skriver något om två varianter (You system has two different slot configurations.) och det som de anger där är 168-pins DIMM PC133 vilket verkar vara det som ska användas när det är 3 slottar. Men det är ganska annorlunda jämfört med vad du fick fram med Everest.

 

Ja du Cecilia, nu blev jag så konfunderad när det inte stämde med Everest att jag öppnade datorn igen och plockade ur det minne som sitter i. Allt som står på det är:

 

På en vit lapp:

Q.C OK

864S2TG8-K

 

På en annan vit lapp:

99 plus en 4:a ibockad av 1, 2, 3, 4.

3,3V PC100

 

Och på de 8 chipsen står det ;

GL SDRAM

GP6LC4M164TG-8

 

Hur mycket nu detta säger...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC100 är i alla fall en minnestyp, något långsammare än PC133 som Crucial angav. Då skulle jag nog tro att Everest har fel.

 

Är datorn ansluten till internet nu? För i så fall kan du se vad scannern på

http://www.crucial.com/store/drammemory.aspx tycker.

 

CPU-Z är enkel så du kan se vad den säger om minnet.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en gång i tiden (runt 1999) en liknande dator, med AOpens moderkort, AMDS K6III-450 CPU och 512 MB SDRAM 133.

 

Den skrotade jag runt 2002. Jag använde en del av minnena till ett nytt bygge med en asus a7v133-moderkort men med en Athlon 2100+.

 

Moderkortet med CPU och allt ligger fortfarande i garaget, tror jag.

Antagligen på grund av lathet för att jag inte orkat gå till återvinningen med grejerna.. (Jag MÅSTE städa garaget!!)

 

Du (frågeställaren) kan antagligen få/köpa en flera gånger snabbare dator gratis/nästan gratis i stället för att försöka få din gamla att fungera.

 

1GHz Athlon/Duron/Pentium eller bättre med mer RAM och kanske hela systemet kan fås gratis/köpas för tio spänn typ av vem som helst som fortfarande har kvar antikviteterna/inte orkar gå till återvinningen..

 

No disrespect. I like old computers too...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...