Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Facebook, Myspace, Google, Youtube etc.

Sucker

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har en fråga som jag ställt mig;

Hur överlever alla dessa giganter? Ingen av sidorna har någon startavgift

för att gå med på sidan.

Är det så med Google att man kan betala för att få en högre plats? Så som

när man söker på youtube så hamnar Socialdemokraterna på en tredje plats.

Men hur är det med t ex Facebok, Myspace och Youtube? Youtube såldes till Google

för 1,7 miljarder dollar!

Så hur överlever dem? Någon som vet? : )

Tacksam för svar!

[inlägget ändrat 2009-01-06 04:26:21 av Sucker]

Det viktigaste värdet i dessa sajter är den otroligt breda användarbasen. Med denna som grund och de potentiella reklam- och marknadsföringsintäkter den innebär så är det inte konstigt att de värderas så högt. För Googles del innebär ex. ett köp av YouTube att de kan ta mer betalt för sina annonser om de samtidigt exponeras där.

Dessutom innebär medlemsinformationen som dessa sajter förvaltar att reklamen kan specialanpassas till målgrupper mycket mer effektivt än man annars hade kunnat göra och detta gör det hela än mer värdefullt.

Underskatta inte värdet som marknadsföring har, det är den största penningrullaren i världen.

Förstår ändå inte.

Låt oss ta Facebook som exempel som snart ha halva världens population som användare. Dem har börjat nyligen med reklam, jag kollade upp och då betalar man per klick på annonsen samt dags avgift. Vad man var villig att betala kan man själv bestämma men antar ju mindre summa desto mindre kommer just ens annons upp. Suttit och uppdaterat sidan några gånger och räknat ut att det är max 30 annonser på "svenska" Facebook. Det kan nog genera rätt mycket pengar trots allt när det handlar om flera länder. Men hur täcker detta server avgifterna, personal etc? Är det så att folk verkligen klickar sig in på annonserna som för övrigt var riktigt dåliga med t ex olagliga laser stötare, vinn pengar. Trodde folk hatade reklam på internet, jag skulle aldrig få för mig att trycka på någon annons...

Alla vet något om sidorna, har varit inne på dem så jag är väl medveten hur högt värde marknadsföringen har. Dem tjänar in på reklam för det behövs knappt för dem. Men det generar inga direkta cash, inga pengar som användare sätter in sekundvis på ett konto som bara växer. Så hur får dem det att gå ihop?

Varför skulle någon t ex vilja köpa Facebook? Man kommer ju aldrig få tillbaka 1 miljard dollar (exempel) man lagt ut om man inte fixar startavgift, övriga avgifter etc.

Google tjänar ju kopiöst med pengar så jag har förståelse för dem att köpa på Youtube för att bygga sitt imperium. Men Facebook, det är en gåta för mig!

Någon som kan besvara min livsfunderingar? : )

Facebook "förmedlar" annonser på samma sätt som google gör. Så väd är det som är konstigt?

Amerikanerna utnyttjar annonseringen mycket mer än vad andra länder gör. Dessutom, är de mycket duktiga på det.

Det första du kommer att märka om du landar på en amerikansk flygplats och går ut därifrån. Reklamskyltar vart än du vänder blicken. Så visst är det Big Business.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...