Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Branddörr?


torsten syren

Rekommendera Poster

torsten syren

Hej!

 

Jag heter Torsten och har en fråga

 

För ca 1 år sedan köpte jag en brandvarnare av en trevlig ung man som kom och ringde på dörrklockan och den fungerar bra även om batteriet tar slut lite väl ofta

 

Efter några dagar kom mannen tillbaka och ville sälja en brandsläckare som också fungerar bra och jag köpte även en brandfilt så nu trodde jag att jag hade allt jag behövde

 

Det börjar bli väldigt dyrt med alla dom här brandsakerna jag behöver köpa och jag har bara min pension att leva på

 

I dag träffade jag min granne i hissen och jag berättade att jag köpt en dator och då sa han att jag måste köpa någonting som hette branddörr eller nåt sånt?

 

Är det verkligen nödvändigt med en branddörr när jag har både brandvarnare och brandsläckare redan?

 

Menar han att datorn kan ta eld om jag skriver många brev?

 

Eftersom jag inte kan så mycket om datamaskiner så tipsade min granne om att jag skulle skicka post till er på den här datorsidan för att få mer information om vad jag skall ha för branddörr

 

Det låter läskigt om datamaskinen tar eld det vill jag inte, tror du jag kan skriva ett brev i morgon utan att det tar eld om jag skriver ett kort brev??

 

Högaktningsfullt Torsten Styren

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Torsten, och välkommen till Eforum.

 

Din granne menar nog en helt annan sak, nämligen en brandvägg som är ett lite program som installeras i datorn.

 

Din brandsläckare, brandvarnare och filt, är ju prylar för din säkerhet om det skulle brinna hos dig, men en brandvägg i en datorn, handlar om ett annat sorts säkerhetsskydd, för att hindra att din dator får ovälkomna besök utifrån internet, så det är två helt olika saker det handlar om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det finns gratis brandväggar som man kan installera på datorn, t ex PC Tools Firewall eller Online Armor Free.

http://www.pctools.com/firewall/

http://www.tallemu.com/free-firewall-protection-software.html

 

Har du ett antivirusprogram i datorn? Om du t ex har Norton Internet Security så ingår det en brandvägg i det programmet och i så fall ska du inte installera en till brandvägg för då blir det problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

torsten syren

 

Tackar som hjärtligast för ert besked angående brandsakerna ni skriver om

 

Tänk att det finns så många snälla människor som ni som hjälper mig när jag undrar

 

Låter lite läskigt med sådana där ovälkomna besökare ni skriver om ,det kanske är sådana dära motorcykel gangsters dom pratade om på radion idag

 

Jag har suttit och vaktat datamaskinen hela natten så det inte kommer några sådana där ovälkommna besökare så nu e jag så trött och alldeles snurrig i huvudet

 

Jag e så trött för jag har inte sovit något på hela natten så jag måste sova lite, tror ni jag kan det?

 

Jag var och knackade på hos min granne nu och frågade om han kunde hjälpa mig vakta datamaskinen när jag sover men han vart argsint och sa att han måste sova och att jag fick vakta min datamaskin själv

 

Nu e jag så orolig om jag kan sova eller om jag måste sitta och vakta datamaskinen?

 

Vilken tid är mest farligt att dom där ovälkomna besökarna brukar komma?

 

Högaktningsfullt

 

Torsten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Aspenryd

Hej Torsten.

Jag tycker att du kan sova lugnt, om du hade kört med Linux hade du inte behövt vara orolig alls.

Men nu är det som det är, så dra bara ut sladden så kan inget komma krypande.

Jag tar upp tipset på de andra brandgrejorna på SeniorNet där vi alltid är säkra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...