Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Borttag av fil

laq

Recommended Posts

Har en bild som ej går att ta bort får följande fel:

Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check).

Får samma fel när jag försöker att byta namn på filen.

Har även försökt att ta bort filen i DOS med får även där samma felmeddelande.

Tror att jag skapat denna bild med scannern från DIA .. Har scannat in fler bilder å de är ok men denna blev nåt fel ....

Har även försökt att ta bort filen i felsäkert läge utan framgång ....

Taxsam för hjälp om hur man får bort bilden då den ligger å spärrar ...

Lite nyfiken på detta...

Om du i kommandotolken skriver chkdsk /f och svarar Ja (eller Yes) på uppmaning om att köra Chkdsk vid omstart, och startar om - fullföljs då alla tre steg av Chkdsk?

Ska leta min tråd ang. detta - varför jag är nyfiken.

Nu har jag kört Chkdsk enl dina anvisningar, under steg ETT kom det ca 15 rader med meddelande 'Går ej att läsa Filpostsegment' ....

sen gick Steg 2 och 3 ok å den fil som jag hade problem med togs bort!

Nu ser allt ut att vara OK, ett stort TACK Mikael!

Tänkte bara fråga när sånt här händer ... är det tecken på att disken är dålig eller?

Nej och ja..

Jag vet inte riktigt, jag skulle inte bekymra mig för korrupta filer då & då, särskilt inte när de kan repareras/tas bort. Om disken börjar bli dålig skulle det hända mera "konstiga" saker, att filer inte kan repareras osv.. eller som i "mitt" fall att chkdsk inte kan köras..

Men för säkerhets skull så testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...