Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmproblem "Cannot display this video mode Dell E153FP LCD Monitor


Sheriffen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska försöka förklara mitt problem så lätt det går. Igår böjade jag med att formatera och installera min dator (Dell Dimension 9100) med medföljande lcd monitor (skärm), nämligen Dell E153FP LCD monitor. Jag har mailat dells kundservice men de råd jag fått där har inte hjälpt. Jag har mailat vidare till dem utan svar ännu.

 

Allt med formateringen och ominstallationen av Windows XP funkade bra och allt blev klart men i steget då datorn är klar med formateringen och installerat windows xp och startar om sig dyker mitt problem upp. Då datorn startas om får jag upp följande meddelande: "Cannot display this video mode". Detta står det hela tiden från datorn startas om. Datorn arbetar i någon minut för att sedan inte hända något mer utan det enda som står på skärmen är: Cannot display this video mode". Det jag noterar är att en gång blir skärmen svart utan denna text för någon sekund för att sedan komma tillbaka. Under samma moment börjar tangetbordet lyssna för att sedan slokna. Jag antar att jag skulle kommit till stege där man får fylla i datornamn, tidzon osv (olika inställningar). Så mitt dilemma är skärmen med felmeddelande: "Cannot display this video mode".

 

Jag har gjort dells tips och råd med att återställa monitorn med att dra ut stömsladden samt sladden in till datorns grafikkort. Har även provat att återställa skärmens upplösning genom att som dell sa att jag skulle dra ut sladdarna och hålla in on/off knappen i 1 minut för att återsälla skärmen till fabrikationsinställning men utan framgång :-( Jag har googlat detta problem och det verkar som detta är ett bekymmersamt problem? Länk: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Dell+E153FP+Lcd+Monitor+cannot+display+video+mode&meta=

 

Informationen jag hittat på dells sida är följande om skärmen:

 

http://search.euro.dell.com/results.aspx?s=gen&c=se&l=sv&cs=&k=Dell+E153FP+Lcd+Monitor&cat=sup&x=9&y=9

 

Allt jag önskar att jag kan använda min dator igen....

 

Är det någon annan som vet vad som kan lösa mitt problem, eller har råd och tips hur jag ska gå tillväga? Vore oerhört tacksam och glad för all hjälp! Tyvärr har jag slut på ideér men hoppas det finns någon som har en lösning! Tack igen för hjälpen! Ha en bra dag.

 

Mvh

 

Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till och börja med...

 

Har du möjlighet att kolla skärmen med en redan fungerande dator, så du kan se om det är skärmen, grafikkortet eller installationen som felar?

 

Fungerar skärmen hos en annan dator, så är det troligt att grafikkortet eller installationen felar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag bara en stationär dator med denna skärm. Dock har jag en laptop också, men går det testa genom den? Om ja, hur gör man då?

 

Min gissning är att det är skärmen då ominstallationen gick bra vid alla moment fram till den startade om sig och grafikkortet har fungerade bra innnan ominstallationen. Nämnas kan göra att innan jag började formatera datorn och ominstallera den så funkade allt. Dock när man startade datorn första 10 sekunderna stod det på skärmen "cannot display this video mode" men efter ytterliggare några sekunder kom man till dell bilden följt av windows inloggnings sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag en laptop också, men går det testa genom den? Om ja, hur gör man då?

Det borde gå, men har för mig att man då måste ställa om den så den använder en yttre skärm, men exakt hur man gör, är jag inte säker på.

 

Dock när man startade datorn första 10 sekunderna stod det på skärmen "cannot display this video mode" men efter ytterliggare några sekunder kom man till dell bilden följt av windows inloggnings sida.

Undrar då om det verkligen är skärmen som krånglar?

 

Är svårt bara såhär annars att ge ett bra svar på vad felet är?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag ingen aning vad jag ska göra för att lösa problemet :-(

Du skulle behöva få klart om det är skärmen eller kanske grafikkortet/datorn som inte vill, så att du vet vad du ska rikta in krafterna på.

Du har ingen polare eller någon som kan ställa upp så du kan kolla direkt om skärmen är ok, det skulle ju underlätta vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, problemet är att jag är nyinflyttad i Jönköping och känner typ ingen här ännu tyvärr....får försöka lösa det på nåt sätt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då datorn startas om får jag upp följande meddelande: "Cannot display this video mode". Detta står det hela tiden från datorn startas om. Datorn arbetar i någon minut för att sedan inte hända något mer utan det enda som står på skärmen är: Cannot display this video mode".
Går det under uppstarten att trycka på F8 upprepade gånger och då få upp en meny där du kan välja att starta i VGA-mod?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du testa Cecilias förslag, frågan är om installationen hann tillräckligt långt för detta, men pröva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Cecilia. Jag har provat det men tyvärr får jag inte upp någon meny. Då jag testade då händer inget men det piper även ibland då jag gör det från datorn....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det piper till några gånger då jag tycker f8 under uppstarten. Kanske 3-4 pip varje gång jag trycker f8 men sedan piper det inte mer då jag trycker f8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick följande information då jag sökte på dells hemsida om lcd skärmen som jag har: men tyvärr står det ingen lösning :-(

 

OSD Varningsmeddelanden

Ett varningsmeddelande kan visas på skärmen och ange att skärmen är osynkroniserad.

 

Cannot Display This Video Mode

 

 

Detta innebär att skärmen inte kan synkronisera med den signal den tar emot från datorn. Antingen är signalen för hög eller för låg för att skärmen skall kunna använda den. Se Specifikationer för horisontalt och vertikalt frekvensområde för denna skärm. Rekommenderat läge är 1024x768 @ 60Hz.

 

Ibland visas inget varningsmeddelande, trots att skärmen är tom. Detta kan också innebära att skärmen inte synkroniserar med datorn eller att skärmen är i strömsparläge.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Finns det nån lösning? Jag fick svar genom dells tekniska support idag att prova trycka f2 upprepade gånger när jag startade datorn och då kom jag in i en blå bild, kallad bios eller?

 

Jag har inte vågat göra något i bios delen och avvaktar svar från dell imorgon. Någon som vet om jag kan ändra något här så mitt problem löser sig? Såg det bl a finns en flik där man kan välja mellan peg och pci på fliken video. Den står på peg just nu. Någon som har tips eller idé vad jag ska göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Har nu haft många kontakter med dell via mail i över en veckas tid och har inte lyckats hitta något fel någonstans. Till slut provade vi att installera Linux (Ubunttu) istället för windows xp och då fungerade datorn och "cannot display this video mode" kom bara upp första sekunderna då man startade datorn.

 

Kan det vara så att Dell skickat fel cd till mig? Det står på den: "Operativsystem Redan installerad på din daor. För återinstallation av CD Windows XP Home Edition Service Pack 2." Min fråga är varför funkar det med linux som operativssystem men inte windows xp? Är det fel cd då det står service pack 2? Kan jag på nåt sätt få in windows xp istället för linux då jag tycker windows xp är bättre operativ system?

 

Tacksam för svar och tips. Ha en trevlig helg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fel cd då det står service pack 2?
Nej, det är normalt eftersom det bara betyder att det är en skiva som innehåller XP och service pack 2 i ett.

 

Har du flera kontakter för bildskärmar på datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Det sitter en strömsladd i bildskärmen och en kontakt som går via datorn och bildskärmen. Nae, tyvärr har jag inte fler kontakter än en som går mellan datorn och bildskärmen. Har bara vga kabel också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...