Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag tänkte försöka bygga en HTPC


ywiz1

Rekommendera Poster

Hej ,

jag tänkte försöka mig på att bygga en htpc för att komplettera min rel nya hemmabioanläggning och är en riktig nybörjare på dator bygge.

Krav :

- vill kunna titta på video och HD video

- se på TV , marknätet, spela in TV på Hårddisk och så småningom kunna se på full HD TV , när nu detta kommer via marknätet

- se på mitt digitala foto album på min HD TV

- spela/streama musik via min receiver/högtalare

- Så småningom kunna spela en del spel , som guitar hero /sing star när nu det kommer på PC plattform

-'rimligt' tyst htpc burk

- vill helst inte spendera en förmögenhet initialt, men kanske komplettera så småningom med bättre grafik och ljudkort (börjar med det som finns på moderkortet )

 

Jag har försökt botanisera i forum och i olika tester och kommit fram till följande förslag:

 

- Chassi : Antec fusion black 430 (micro ATX, medföljande nätdel). Vil inte ha en för skrymmande burk )

- Moderkort: ASUS P5N7A-VM (har bla hdmi utgång)

(måste antagligen kompletteras med firewire kort , eftersom det saknas på moderkortet

- DVD/Blueray skrivare/spelare: LGGW-H20L

- Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 32M/1TB

-CPU (775): Intel Core 2Duo 3,0GHz

-Primärminne: 2*2GB tex Corsair XMS2 Xtreme Twin DDR2

- TV kort: digital-everywhere Fire DTV (HDTV, boxer mm)

- + OS , trådlös tangentbord/mus ??

 

Pris för detta, exkl OS/tangentbord/mus, blir ca 9000:- om jag tar biligaste priset för varje del från Prisjakt.

 

Även om jag läst tester och försökt följa råd så är jag osäker på om dels detta får plats i Antec chassit (framförallt på höjden ) och överhuvudtaget om mitt förslag är vettigt med avseende på bild/Ljud/prestanda/'oljud' etc

 

Jag skulle vara jättetacksam för synpunkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag har en HTPC som jag har byggt på ett Antec fusion black 430 chassi. Det är ganska trångt i chassit där kablarna från nätagget kommer in till moderkortet. D.v.s att du kan inte montera ett långt PCI-kort nära hålet där kablarna kommer in. Jag har två kort i min låda. Ett Asus Cinema P7131 Hybrid (nr 1 på bild) och ett FlopptDTV C/CI (nr 2 på bild). J

 

Jag antar att du tänker montera ett FlopptDTV i din dator. FireDTV är samma sak fast i en extern låda som inte går att montera i datorchassit. I båda fallen så måste det finnas en firewireanslutning på moderkortet

 

I övrigt så tycker jag att Antec fusion black 430 tyst med orginalfläktarna. Om det ska låta mycket om fläktarna så beror det i så fall på hur mycket processorfläkten låter. Displayen som sitter på mitt chassi har blå text med blå bakgrundsbelysning. Detta gör att texten är svår att läsa.

 

Mvh Thomas

 

[bild bifogad 2009-01-05 00:57:05 av Thomas1]

1112418_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Tomas !

 

Tusen tack för ditt svar. Mycket bra att få en bild på hur det kan se ut i praktiken. Du har rätt om TV kortet , det skall vara det interna, dvs floppy varianten. När jag tittar på digital-everywhere's hemsida så verkar det som om man kan montera kortet på en 3,5"-plats och man kan då troligen spara en PCI-E plats. Då Asus moderkortet jag listat saknar firewire, så tänkte jag bygga ut med ett enkelt firewire kort för att kunna ansluta TV kortet.

 

/mvh Anders

:thumbsup:

[inlägget ändrat 2009-01-05 17:44:56 av ywiz1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen:thumbsup:

 

När jag tittar på digital-everywhere's hemsida så verkar det som om man kan montera kortet på en 3,5"-plats och man kan då troligen spara en PCI-E plats

 

Om du ska montera din FloppyDTV på en 3,5"-plats så behöver du en sådan här monteringssats:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354293

Tyvärr så är denna monteringssats tänkt att sitta i monteringsuttaget för en floppy (diskettläsare). Eftersom Antec fusion saknar uttag för floppy så kan du få problem med den lösningen. Eventuellt så kan det gå att montera där hårddisken ska sitta.

 

Du lär också behöva en CA-modul.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11017

 

Hittade denna hos Komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342374

Om detta stämmer så finns FloppyDTV till Boxer komplett med monteringsatsen för samma pris som ett rent FloppyDTV.

 

Mvh Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-05 19:16:20 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-01-05 19:23:40 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...