Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har två opsystem på datorn ett måste bort - problem!!!


avbryt

Rekommendera Poster

Hej

 

Ominstallearade xp op men det hamnade på fel hårddisk (D) o det gamla var kvar på C hårddisken?!?!?!

 

Vad göra??

 

Vill ha det nya på C...

 

Hjälp?!?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ur D-hårddisken och installera om C. D-disken kan du sätta i och formatera om när du fått installationen på C-disken att fungera. Högerklicka då på

 

Den här datorn > Hantera > Diskhantering

 

Högerklicka på D-disken (den kan ha fått ny beteckning) och välj antingen Formatera..., eller Ta bort partition... samt partionera om den och formatera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!!

 

Måste bara kolla så¨jag förstår:

 

Jag måste alltså koppla ur den, men detta sker väl rent fysiskt??

 

Hur vet jag vilken disk som är vilken i såna fall??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag vilken disk som är vilken i såna fall??

Det finns två sett, beroende på om du har IDE/PATA-anslutning, eller nya SATA för hårddiskrna.

 

Har du gamla IDE/PATA "bred kabel", och dom är kopplade som standard, så brukar den som är systemdisk sitta längst ut på kabeln.

Handlar det om nyare SATA "smal kabel", så brukar det vara kontakt nr 1 på moderkortet som används som systemdisk, och då är det bara att följa den kabeln.

 

Men du får helt enkelt testa om du är osäker, koppla ur den ena kabeln, och starta datorn, går den igång så vet du att det är systemdisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm

 

Verkar knepigt det där, kan jag inte bara använda killdisk o ta bort allt på C o D och sen ominstallera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan du det, om du nu tycker att det verkar enklare, normalt använder du väl XP-skivan för att ta bort partitionen på C-disken, när du ändå ska göra så.

 

Valet är ditt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det var ju det som var märkligt att installationen inte raderade C och sen installerade nya xp på C. Jag vet inte varför det blev så...??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet inte jag heller, varför.

 

Men testa och se om det fungerar denna gång, kanske bara blev något tok förra gången?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen:thumbsup:

 

Antagligen valde du att installera XP på nytt utan att ta bort den gamla XP-installationen. Om man vill ta bort allt gammalt, ska man ta bort partitionen/partitionerna på C-disken. Sen partitionerar man och installerar på C.

 

För övrigt ska man bara ha en disk inkopplad när man installerar på gamla diskar. Då är man säker på att man inte skriver över viktiga data.

 

Identifiera diska först som //gästen beskriver. För att verifiera:

 

Om det är en tidigare systemdisk du ska installera om, koppla ur alla diskar och starta som vanligt. Då ser du om Windows startar.

 

Om det inte är systemdisk, gör som ovan för att identifiera systemdisken. Koppla sen in en i taget om du har flera för att identifiera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...