Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera till Vista?


kezkek

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en HP dator med Windows XP på. Jag har en Vista skiva som jag fått av en kompis. Kan jag uppgradera från Xp till Vista och få kvar alla drivrutiner och program? Finns de någon farlig risk med detta? Till exempel att de inte går och de avbryts och jag måste formatera hela datorn?

 

/kezkek

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs normalt andra drivrutiner för Vista än för XP. Kolla om HP har tagit fram Vista-drivrutiner för din dator.

 

Absolut en risk att uppgradera Windows. Säkerhetskopior på allt viktigt är nödvändigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat att de finns drivrutiner till datorn och de gör de.

Men kan de hända att något program slutar att fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan de hända att något program slutar att fungera?
Ja, det finns program som inte fungerar på Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh, jag har XP Media Center Edition och då kan man tydligen inte uppgradera till Vista Ultimate så de sket sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ska formatera snart, men är de nån som vet vart man kan ladda ner drivrutiner till NVIDIA nForce Networking Controller (Nätverkskort) till Vista?

Jag hittar den inte på HPs hemsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nForce låter som att det skulle vara ett "nätverkskort" som är integrerat i chipset på moderkortet, och i så fall är det från Nvidias webbplats. Om det nu inte finns någon chipset-drivrutin på HPs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning är att stänga av nForce chipet i BIOS på moderkortet och montera ett nytt PCI nätverkskort. Som det finns Vista drivare till.

Innan du formaterar hårddisken och sätter igång.

Efter det du backat upp allt du vill behålla.

Sen räcker det ju inte med att du fått en DVD av en kompis, du behöver ju också ett licensnummer vilket betyder köpa in Vista från tex Dustin, Komplett, Inet, Siba etc.

Om kompisen använt skivan/licensnumret själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under en uppgradering från xp till vista får du veta om det blir några problem med drivrutiner och program i början av installationen. Som jag fattat det så används de redan existerande xpdrivrutinerna om det inte finns någon för vista. Allt för att installationen ska flyta på.

 

Men som sagt: i början av installationen får du reda på ev problem och kan då avsluta installationen och ditt xp ser ut som innan.

 

Ps: backup är aldrig fel vid installation av nytt operativsystem.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2009-01-05 03:33:06 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...