Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbt väldigt hög temp (AMD)


Totengbg

Rekommendera Poster

Hej..

 

 

Bytte processor för en dag sen och hade till en början problem att få igång datorn men efter en nollställning av bios och sen uppdatering en efter en så låg felet i att jag inte kunde köra senaste uppdateringen.

Och så långt va man glad, kunde köra GTA4 på högsta upplösning å hyffsat höga inställningar i övrigt.

Men så dog bara datorn och jag såg vid uppstart att cpu var väldigt varm, närmare 107 C, köpte nya större processorfläkt och kylning och trodde detta skulle duga, men...

Vid nprmal drift ligger cpu på 32C enligt bios, men så fort ja kör några program, inga tunga utan vardagliga så drar den upp mot nästan 70 C.

Kan nu efter bytet inte köra några spel, å inte kolla film.

 

Är mitt moderkort min ömma punkt ?

 

Chassi: NZXT Lexa Blue Edition LEX-301

Moderkort: Gigabyte GA-M57SLI-S4 nForce 570 ATX

Processor: AMD Phenom Quad 9950 Black Edition 2.6Ghz 125w

Grafik: Gigabyte GeForce 9800GTX+ 1GB Zalman

Nätagg: 650W Corsair CMPSU-650TXEU

RAM: 2X 2048MB DDR2 PC6400 240-pin, 800Mhz

HDD1: 320GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II

HDD2: 500GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II

HDD3: 1000GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II

Operativ: Windows Vista Home Premium SP1 32-bit

Chassikylning: 3x120mm, 2x80mm

Processorkylning: Nexus HOC-9000 Heat Pipe Cooler AM2 120mm

 

Har testat justera fläktplattan mot processorn utan resultat, ändrade dock så att två av 120mm fläktarna blåser rakt mot nya kylaren och då gick tempen ner 2-4 C...

 

Blir galen så all hjälp är tacksamt mottaget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen överklockning, iaf inte aktivt av mig, har aldrig gjort och blev avråd att göra det på mitt moderkort..

Det enda jag gjort är att jag ställt upp processorkylfläkten på max 1500 rpm då den bara ville upp på 400 rpm vid auto..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körs processorfläkten med högsta hastighet, dvs med 12V?

Kontrollera i BIOS när datorn startar att processorfläkten går med normal (högsta) hastighet enligt BIOS.

Finns det inställningar I BIOS för "smart" fläkthastighet, koppla bort dessa.

 

Hur långt avstånd är det mellan tornsidan och processorfläkten? Tillräckligt?

Testa och kör utan tornsidan.

 

Hur sitter heatpipsen vågrätt eller lodrätt. Ett enkelt sätt avgöra om detta har betydelse är att lägga den avstängda datorn på sidan med CPU fläkten uppåt utan tornsida.

Och sedan starta upp datorn.

Lägre temperaturer?

Skulle själv montera med vågrätta heatpipes vid normal drift, stående torn.

 

Är processorkylaren plan, ytan mot processorn?

 

Har själv en Scythe Ninja Plus som vid leverans var ca 0,2mm konkav.

Filade till detta.

Har sett test på Thermalright Ultra120 Extrem som vid test på webbsite var 1mm konvex.

 

Inget på moderkortet som hindrar bra kontakt kylare / CPU?

Kondensator eller liknande på moderkortet som kylaren stöder lite mot?

 

Är BIOS uppdaterad på moderkortet?

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

det är få chassin som är korrekt konstruerade

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337497

kör jag själv med, men trots jag monterat luftfilter på inloppssidan,

kör utan plåt mellan kontakter PS2 FireWIRe USB på moderkortet osv

så sjunker temperaturen på Northbridge kylaren från ca 45C till 40C om jag tar bort tornsidan bakom moderkortet, för högt luftmotstånd på utloppsidan.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-04 14:43:25 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-01-04 14:52:52 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu körs processorfläkter på 100% dvs 12V och utan allt vad smart å auto heter :)

Ingen skillnad på att ha tornsidan på eller av, heatpipsen va lodrätt vid första testet men sen satte jag dom vågrätt och en av extra fläktarna blåser nu rakt på rören och flänsarna från sidan medans cpu fläkten sitter på toppen (om man lägger tornet ner sett)

Ytan mot processorn är riktigt plan, kan inte se mer med mänskliga ögon iaf ;)

Kylaren bygger ut en bit från själva kortet innan flänsarna kommer så man ser tydligt att det inte ligger nått emot http://www.nexustek.nl/HOC-9000_universal_high_performance_cpu_cooler.htm

bios är uppdaterat så långt det går utan att den vägrar starta med denna processorn, med senaste uppdateringen så vill den inte alls.

Har ändrat riktining på alla fläkatar runt om och så som jag har det nu så ligger den på 31C stabilt fram tills dess att jag belastar med lite prog, kör jag ex GTA4 så dör den och vid uppstart visar bios 107C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades uppdatera bios ett snäpp till nu, men senaste uppdateringen går inte..

 

Men är det så att kylpastan kan ha en "inbrännings" tid för att kunna göra sitt jobb, för nu när jag kör en hel del prog å visar film och spelar musik så kommer den bara upp i max 47C...

Och stänger jag av prog så tar det bara typ 10 sek så är tempen nere på 33-34C

 

Kan problemet vara löst ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan problemet vara löst ???

 

Det märker du om du kör CPU Stability

http://www.majorgeeks.com/download215.html

men se till du har nått som kollar tempen samtidigt för jag skulle klippa CPU Stability så fort CPU-temp över +60C

för med 9850 är maxtemperaturen +61C (knappast högre med 9950???)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348530&view=detailed#ProductTabs

vet inte om detta funkar med AMD

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Vad det gäller planhet så måste man ha nått att kolla med.

Hade ett borr tryckt mot ytan när jag höll på med Ninjan, i mörkt rum kollade mot en glödlampa inget ljus skulle komma emellan.

Det var ganska svårt upptäcka men på en kvadratisk yta var de 4 hörnen lite högre

så det blev som en skål på mitten.

Exempel, ej den siten som hade 1mm konvex, här verkar det lite mindre

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2244&page=2

 

Kylpasta, hmm hur mycket har du?

Brukar lägga kylpastan på kylflänsen och dra ut den med ett plant föremål till lagret är nästan genomskinligt. (förutsätter plan kylfläns) Lättare lägga på kylflänsen än lägga pastan på processorn.

 

På sista bygget mycket krångel, så det blev till slut ca 3 risgryn Arctic Silver 5 på mitten av processorn, tryckte ditt flänsen och vred sedan fram och tillbaka lite på flänsen för att liksom vrida ut "risgrynen kylpasta på mitten" över processorytan och skruvade sedan fast kylaren, en Noctua som dras fast med 2 skruv i förmonterade hållare. Hållare förmonterade på moderkortet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt tack för hjälpen..

CPU Stability va ett prog jag inte kört innan, och efter 10 timmar så hade tempen aldrig gått över 51C enligt Speedfan och Core Temp, körde båda och hade koll hela tiden..

 

Nu känns burken trygg igen och GTA4 går utan problem..

 

Tack än en gång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...