Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra storlek på en befintlig partition


Linus1

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en ny större disk som jag vill sätta in i min bärbara dator.

Jag använder opensource programmet CloneZilla för att clona min nuvarande disk. Problemet är dock att partitionerna på den nya disken får samma storlek som på min gamla disk.

För att slippa ändra storlek på en befintlig partition så tänkte jag att jag skulle skapa en ny partition som då skulle bli D: men detta gick inte. Det finns redan 4 partitioner på disken. Någon som vet om det finns en begränsning på antalet partitioner på en disk?

 

Nu vill jag alltså ändra storleken på C:. Vilket program ska man använda för att göra detta. Jag har gjort detta tidigare (för många år sedan) med ett program som hette Partition Magic om jag inte minns fel?

Vilket program rekommenderar ni (gärna gratis alternativ, men inget måste)?

Finns det något verktyg inbyggt i windows för detta?

 

Jag kör Windows XP.

 

/Linus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det finns en begränsning på antalet partitioner på en disk?
Ja, du kan ha antingen 4 primära partitioner eller 3 primära och en logisk partition. Den logiska partitionen kan sedan innehålla många andra partitioner.

 

Nu vill jag alltså ändra storleken på C:. Vilket program ska man använda för att göra detta. Jag har gjort detta tidigare (för många år sedan) med ett program som hette Partition Magic om jag inte minns fel?
Partition Magic finns fortfarande, Paragon Partition Manager ett annat betalprogram. Gratis finns t ex gParted som många Linux-installationsprogram använder.

 

I XP finns bara möjlighet att ta bort och skapa partitioner, i Vista så har det tillkommit att krympa och utöka partitioner (under förutsättning att det är tomt utrymme efteråt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sent uppe Cecilia så du halkade på tangenterna?

 

Du kan ha antingen högst 4 primära partitioner eller 1 eller 2 eller 3 primära och en utökad partition.

Den utökade partitionen kan sedan innehålla flera logiska partitioner.

 

Du måste alltså ta bort den sista primära partitionen och göra en ny utökad (extended) partition

Och sedan i den utökade göra minst en logisk partition. Man kan bara lagra data i primära och logiska partitioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat Partition Magic, men min C: ligger mellan andra partitioner vilket gör att jag inte kan göra den större. Jag försökte att flytta de två partitioner som ligger efter, men det lyckas jag inte med.

 

Mina partitioner ser ut enligt följande

Partition Type Size Status Pri/Log

===================================================

DELLUTILITY FAT 78MB None Primary

LocalDisk C: NTFS 69437MB Active Primary

(*) Extended 2047MB None Primary

LocalDisk(*.) Type DD 2047MB None Locical

LocalDisk(*.) CP/M, Concurrent DOS, CTOS 4753MB None Primary

(*) Unallocated 228926MB None Primary

 

 

Jag har nu följande frågor.

Vad är alla dessa partitioner för något? (C: fattar jag)

Den första misstänker jag är för Boot menyn där jag väljer mellan ubuntu och XP.

De två sista på 2Gb och 4gb har jag ingen aning om. Ubuntu ligger i en virtuell disk på C: om jag förstått det rätt.

 

Varför kan jag inte flytta de 2 sista till slutet av disken.

 

Tack för er hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DELLUTILITY ska nog tolkas som DELL UTILITY, alltså en partition som innehåller lite Dell-specialsaker som man kommer till när man trycker på en särskild tangent i uppstarten, där kan t ex finnas program som kan testa minne och hårddisk.

 

En av de två LocalDisk är kanske en återställningspartition, dvs en partition varifrån återställer datorn till leveransskick (blir som att installera om Windows).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade lite på partitionerna och båda de sista har med återställning av datorn.

 

Har du något tips på hur jag ska bära mig åt för att förstora C: partitionen då?

Helst vill jag ju ha kvar de nuvarande partitionerna för återställning.

 

Partition magic verkar inte vilja öka storleken på C: vilket jag antar beror på att disken både före och efter utnyttjas av andra partitioner. Jag lyckas heller inte flytta de 2 sista partitionerna.

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men jag kommer inte på någon lösning eftersom du inte kan flytta på de två partitionerna och redan har så många partitioner du får.

 

Sök (fråga) på Dells forum, det finns kanske någon där som mer vet hur deras specialpartitioner fungerar.

http://en.community.dell.com/forums/

http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/chat/hardware_chat?c=us&l=en&s=gen

http://forum.notebookreview.com/forumdisplay.php?f=4

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Linus1

 

Du skulle kunna rensa din klonade disk fullständigt med KillDisk och börja om från början.

 

Och sen bara kopiera din C: partition med ditt program eller med Easeus Disk Copy 2.3 boot CD som du laddar hem gratis Linux programmet som en Iso-fil. Du kan läsa om programmet och ladda hem programmet här: http://www.easeus.com/disk-copy/help/welcome.htm.

 

Här hittar du två länkar http://www.goodells.net/ "Inside the Dell Utility Partition" (ligger framför C-partitionen) och "Inside the Dell PC Restore Partition" där du kan läsa mycke om hur Dells återställningssystem fungerar och vilka partition som dom använder. De finns flera olika varianter beroende på när datorn levererades.

 

Partition Magic är ingen höjdare längre (går inte att använda för Vista) försök att använda något modernare, finns flera Linux program som är bättre.

 

/Olle

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-04 19:16:45 av Olle M]

[inlägget ändrat 2009-01-04 19:37:42 av Olle M]

[inlägget ändrat 2009-01-04 19:41:43 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och förslag.

Jag tog bort restore partitionerna på den nya disken och då kunde jag ändra storleken.

Hade jag inte redan gjort detta så skulle jag kanske bootat i Ubuntu och installerat något av de opensource prog för linux som verkar klara detta, men nu är det gjort och det verkar funka så då är jag nöjd. Om jag vill göra en restore så får jag sätta in min gamla disk igen.

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...