Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MINNET FÖRSVINNER HELT SATANS SPÅRLÖST!!!???


KillingArt

Rekommendera Poster

Det var några år sen jag använde Norton, men funktionen kan ju vara kvar.

 

Googla lite på "emptying norton protected recycle bin" så kanske du får nåt tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå? Vad menar du? det är väl bara att tömma den när man vill ta bort något. Förklara hur du menar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Papperskorgs-ikonen på Skrivbordet och se om det finns något särskilt där för att tömma den.

 

Är det så att det är Nortons papperskorg som är boven så hjälper inte det. Man måste gå en annan väg, via Nortons egen papperskorg, vilket står beskrivet på Symantecs hemsida.

 

Jag har för mig att det inte var helt självklart på den tiden jag råkade ut för det..

 

[inlägget ändrat 2009-01-03 17:10:52 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja1 Nu har jag varit inne på min norton å hittar NADA papperskorg. mitt är på svenka.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har likadan norton som jag har ??? vet inte hur ska ska gå till väga faktiskt. lite jobbigt att du inte har det nu så att du kan säga hur osv....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade lite och det ser faktiskt ut som Cecila har rätt, det ska finnas en meny när man högerklickar på papperskorgen, där det står nåt om Nortons papperskorg. Har du inte den, så kanske du inte har den aktiverad, och då blev det här ett blindspår... Tyvärr..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns detta jag också när jag dumt nog körde med Norton..

Att det fanns en egen "meny" i papperskorgen för detta men jag antar det finns en option att integrera, eller ej, med papperskorgen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLTSÅ!!!!! Det här är ju ta mig fan helt JÄVLA sjukt! Nu har det försvunnit ytterliga 2 JÄVLA GB!!!! Jag hade 223gb och nu har jag bara 221gb...... KAN nån hjälpa mig tack!! =)

 

MVH/ KillingArt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLTSÅ!!!!! Det här är ju ta mig fan helt JÄVLA sjukt! Nu har det försvunnit ytterliga 2 JÄVLA GB!!!! Jag hade 223gb och nu har jag bara 221gb...... KAN nån hjälpa mig tack!! =)

 

MVH/ KillingArt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar någon special med Norton i Papperskorgens högerklicksmeny så har du inte någon specialpapperskorg från Norton.

 

Har du gjort vad Maratonmannen skrev 14:55?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugna gärna ned språket en aning...

 

Kanske testa denna grafiskt enkla visning av vad som tar utrymme på disken:

http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview//

Om den verkligen ser skyddade filer, dolda systemfiler, vette tusan. Eller rättare sagt den verkar inte riktigt göra det.

 

testar på Vista och programmet fungerar. Testar på en "tom" enhet på datorn, inga filer där som synes. Men se, visar jag dolda systemfiler kommer det fram en mapp

E:\System Volume Information

Denna mapp tar upp drygt 600 MB

I denna hittar jag filen

{a78c4264-d756-11dd-a7e2-001d7dd905d0}{3808876b-c176-4e48-b7ae-04046e6cc752}

på 600 MB

 

Och se, slår av Systemskyddet på denna disk och se, filen på 600 MB försvinner.

600 MB på en tom enhet på 97 GB

På min D disk på 166 GB (varar cirka 60 använt) tar motsvarande mapp upp 13 GB. Notera att mitt skydd visst var avstängt och slogs på igår...

13 GB ~ 10% av utrymmet

15% av 166 GB ger att den kan ta cirka 25 GB som max på den disken.

 

Obs - för att kunna visa storleken på dessa mappar måste du justera rättigheterna på dessa, normalt sett har vare sig Admin eller andra användare rätt att läsa dessa mappar. Glöm ej bort att återställa rättigheterna efter dig.

 

Ed: System-mapparna nämna ovan visas i SeqoiaView om du satt rättigheterna för mappen så att din användaren kan läsa dem.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-04 09:45:29 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Maratonmannen!

Nu har jag provat att göra som du sa! Och vet du vad? DET FUNKA!!!! Fan jag fick tillbaka 43GB så nu funkar det tydligen! hehehe Ett STORT TACK till dig! men det som ja tycker är de skumma i det här är Varför, Hur kan dett bli så för?????? Finns det något konkret svar på det? å förresten hur många gånger kan man göra dethär,och varför gör man det för ientligen?

 

MVH/ KA!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svordomar hit, svordomar dit :(

 

men men, alla har vi våra egna sätt att utrycka oss och tack för det, vad trist det vore annars.

 

Dock - Systemskyddet som det nu heter i Vista är samma som i XP fungerade som återställningskydd. Det vill säga ett system som skapar återställningspunkter som kan användas för att återställa systemet med avseende på systemfiler såsom drivrutiner.

 

Säg att du installera ny drivrutin för moderkortet och datorn därefter vägrar att starta korrekt. Då kan du enkelt återställa datorn till hur den var innan installationen av denna drivrutin iochmed att återställningspunkt alltid skapas vid en installation av drivrutiner. Nu har du stängt av detta system. var medveten om det, det fyller en funktion och kan hjälpa dig hålla systemet stabilt.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför, Hur kan dett bli så för??????
Det var det jag försökte förklara för dig med mina inlägg Igår 00:10 och Igår 00:41.

 

Det du gjorde var att ta bort alla systemåterställningspunkter.

 

Det kommer att bli nya systemåterställningspunkter, vid installationer eller vid andra tillfällen när det händer mycket i registret så ditt hårddiskutrymme kommer att minska igen. Men systemåterställningspunkterna tar inte mer än 15% av hårddisken, sen blir det stopp.

 

Det är mycket värt att ha ett antal systemåterställningspunkter om det råkar bli något fel i registret så att Windows inte startar eller inte fungerar som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det har förklarat för mig då??? Har tyvärr inte fattat någonting... för alla här verkar ta allt man säga personligt....tragisgt att det ska behöver vara så men folk är ju som dem är som sagt!!.....Ibland känns det ju fan som om folk inte HAR något bättre för sig än att sitta å anulusera allt som man skriver. jaja nog om detta. Håll lite höjd för helvete. Å förresten så är meningen med detta forum att man ska hjälpa varandra med saker å INTE att kritisera varandra som småbarn!!

 

[inlägget ändrat 2009-01-04 16:23:00 av KillingArt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar frågor? Tycker nog svaren finns i denna tråd men om det är något du undrar var inte rädd för att fråga det.

 

Återställningspunkter skapas vid ändringar i systemet och kan användas, om du får problem med systemet, till att återställa systemet till tidigare läge. Med detta system avstängt, ingen möjlighet att backa systemet. Några GB ledigt på disken men nog är dessa GB väl investerade? Om trångt på någon disk, tillåt då Windows att använda den disk där utrymme finns.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tagit något personligen och jag har inte menat att kritisera dig. Men det är ju svårt att veta vad du förstår om du inte frågar tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo klart att det finns frågor att ställa, men nu har det löst sig som tur är!

Och jag har bockat i disken igen. Det gjorde ja direkt efter att jag bockat ur den....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det bli så för?

Under den första tiden av en ny Vistainstallation, verkar det skapas många systemåterställningspunkter. Dessa tar plats. Inte ofta jag använder mig av sytemskydd/systemåterställning i Vista, men då jag gör det brukar jag rensa precis som du nu gjort för att frigöra hårddiskutrymme. Efter att installationen/systemet satt sig och allt är indexerat tar inte systemåterställniing så mycket plats längre. Men tycker man att GB "försvinner" så är det bara att göra operationen på nytt. Glöm bara inte att aktivera systemskydd när du är klar. Eventuellt kan man ta bort alla systemåterställningspunkter utom den sista, men det är inget jag är bekant med. Då är man garderad ifall man måste göra en systemåterställning.

Jag rensar inte för att få extra utrymme, utan för att ta bort onödiga GB vilket gör systemet snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under den första tiden av en ny Vistainstallation, verkar det skapas många systemåterställningspunkter.
Det skapas ju för det mesta en innan varje installation av någon program eller windows-uppdatering och sådana är det ju många i början.

 

Efter att installationen/systemet satt sig och allt är indexerat tar inte systemåterställniing så mycket plats längre.
Stannar på 15% av hårddisken om man inte ändrar standardvärdena.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja! Nog om detta nu när problemet tycks att ha löst sig:)

 

En ny fråga: Är det någon som vet om man kan byta färgen på start knappen? (Den runda lilla blå i nedre vänstra hörnet) Det är Vista som jag har om nån skulle undra. ;)

 

Tack på förhand!

 

Med Vänliga Hälsningar

KillingArt!

[inlägget ändrat 2009-01-04 20:07:30 av KillingArt]

[inlägget ändrat 2009-01-04 20:07:59 av KillingArt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TILL ALLA SOM SKRIVIT HÄR!!!

 

Svaret på min fråga var att Windows registerar fel helt simpelt!! Ända sättet att bliav med skiten är att uppdatera helatiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...