Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MINNET FÖRSVINNER HELT SATANS SPÅRLÖST!!!???


KillingArt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen köpt en bra bärbar dator osv! Obs! Jag har VISTA!

För ett tag sedan när jag skulle prova att köra en defrag på den så försvann det bara 5GB helt jävla spårlöst! Det är väl meningen med Defrag att man ska få lite mer plats osv på hårdisken å inte få mindre lixsom.

 

Så efter det så provade jag med att formatera den å se om det blev bättre, Och efter att ha installerat alla drivrutiner å uppdatteringar osv så funkar den nice som fan! Men NU ser jag ju att det bara försvinner GB hela tiden typ. Har en hårdisk på 320GB.

 

Som (tex) Innan jag hade tankat ner ett gäng med filmer så VET JA att det fanns 226 på hårdisken å efter att jag tagit bort dem så fanns det bara 220GB kvar på den?????????????????????????????????????????? Även fast jag tömt papperskorgen å utorrent!

HELT JÄVLA SIC!!!!!!

 

 

OBS! Har provat att köra en diskrensning på den men det tycks fan inte hjälpa=( Snälla kan någon där ute som vet hjälpa mig med dethär!

 

Tack på förhand!

 

MVH/ KillingArt!

 

[inlägget ändrat 2009-01-02 22:49:29 av KillingArt]

[inlägget ändrat 2009-01-02 22:51:50 av KillingArt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte Vista, men det borde gå att ställa Utforskaren att visa dolda filer. Kan också tänkas att nåt virus käkar diskutrymme, men det är väl ganska osannolikt direkt efter en nyinstallation...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemåterställningsfunktionen tar upp till 15% av hårddiskutrymmet och det skapas en ny systemåterställningspunkt en gång om dagen ungefär, oftare om man håller på och installerar mycket.

 

Det är väl meningen med Defrag att man ska få lite mer plats osv på hårdisken å inte få mindre lixsom.
Nej, en defragmentering ger inte mer plats på hårddisken, den bara flyttar om filerna så att det går snabbare att läsa dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja jo det var det jag menade! Men varför förvinner det iså fall 5GB när jag gjort en defrag då???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! mm jo det är nog INTE troligt med tanke på att jag för inte allt så änge formaterade datorn! Så nogot virus tror jag dock att det inte är....Är så JÄVLA skumt att det bara försvinner minne typ varje dag azzå =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjordes kanske en systemåterställningspunkt innan defragmenteringen utifall att något skulle gå snett under defragmenteringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Relaterat till systemåterställningsfunktionen så finns ju även Shadow Copy i Vista...
Finns inte i Vista Home Basic och Premium

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite aggresiv attityd... men men

 

Om du nyss formaterat om datorn är väl chansen att systemåterställningen roffar åt sig en bit större än om du har ett gammalt system där funktionen redan tagit upp det maximalt tillåtna utrymmet.

 

Du kan via Kontrollpanelen -> System -> Systemskydd aktivera/inaktivera detta skydd. Om det nu är detta som har tagit utrymme från dig, testa att inaktivera och se om utrymmet lämnas tillbaka.

 

Mmh, ser att mitt skydd är avstängt och två icke existerande diskar enbart är markerade... mmh, vad har hänt här? Bäst att aktivera dem, diskutrymmet har jag.

 

Har du det trångt på disken? 5 GB är ju inget.

 

ed: Samt det där med defrag, det sköter Vista automagiskt själv. Eller rättare sagt normalt sett inställt på att köra på alla diskar en gång i veckan. Defrag i Vista är även väsenskilt från hur det fungerade i tidigare versioner av Windows. I Vista sker defrag i tysthet samt i bakgrunden, dvs man märker inte ens att det pågår. Ingen anledning med andra ord att starta defrag manuellt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-01-03 13:34:41 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Monshi! Vad menar du med aggresiv attityd?? ;)

Jo 5GB är lite ändå...men du förstår ju att det inte ska bli så normalt sätt så att säga.....

 

Tack som fan för dina svar....skriv gärna mer om du kommer på hur varför osv! =)

Mvh/ KA

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi syftade nog på antalet invektiv i ditt inlägg.

Men jag förstår invektiven, på sätt och vis. Själv öste jag häromdagen invektiv över min HP-lapp.. (Det där om SATA-kontakter som inte var standard. "SATAns kontakter!!" ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är ShadowCopy ett microsoftpatent på någon annans uppfinning. (som vanligt..)

Typ Ghost eller liknande. (Jag gissar bara, jag orkade inte klicka på länkarna i tidigare inlägg)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men jag behöver nog inte Oroamig för det eftersom jag har Vista home Premium.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av Systemskydd, gör en diskrensning och defragmentering. Aktivera därefter Systemskydd. Ser du någon förändring i lediga GB?

 

 

_______________________________________

 

The One and Only Browser Internet Explorer

 

 

Passar på att flytta tråden till ett mer relevant forum.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-03 14:40:41 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Dator (i Utforskaren) -> Systemskydd. Bocka ur den aktuella disken/partitionen och klicka på Systemåterställning. Klicka på Aktivera Systemskydd i popup-fönstret.

 

För att aktivera Systemskydd: Högerklicka på Dator (i Utforskaren) -> Systemskydd. Bocka i aktuell disk/partition och klicka på OK.

 

 

_______________________________________

 

The One and Only Browser Internet Explorer

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-03 14:57:57 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte Norton installerat? På den tiden jag körde Norton så han den en dold papperskorg där allt man raderade hamnade. Till slut kunde disken bli i det närmaste full och man kliade sig i huvudet och funderade vad som hände.

 

Norton Protected Recycle Bin hette den. En tanke bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! Jo jag har Norton,Tror att det är den senaste som jag har iaf inte säker men det är la 07 lr 08 vers....vilken hade du då?

 

Tack som fean för ditt svar.

mvh/ KA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Papperskorgs-ikonen på Skrivbordet och se om det finns något särskilt där för att tömma den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...