Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dellbatteri

iglesias

Recommended Posts

Hej, min fråga gäller om jag har rätt att få ett nytt batteri från Dell trots att garantin har gått ut. Jag läser att jag enligt konsumentköplagen har rätt att reklamera i upp till tre år. Gäller det för batterier för bärbara datorer? Jag har en Dell Inspiron och enligt Dell-support har batteriet blivit överhettat eftersom jag har haft strömsladden ikopplad samtidigt som batteriet laddar hela tiden.

Datorn har stått i princip oanvänd i två-tre år med isatt batteri i en datorväska. Det är alltså en väldigt begränsad tid som batteriet har "överladdat" då den varit kopplad till elnätet.

Den dator jag skriver på nu, en Acer, är ca fyra år gammal och den har varit konstant kopplad till elnätet, möjligen med några små undantag, med isatt batteri. Nu går den på batteri och laddar ur rätt snabbt ser jag men annars har det inte varit några problem alls med sk "överhettning". Kvalitetsskillnad?

[inlägget ändrat 2009-01-02 15:10:38 av iglesias]

Konsumentköplagen, gäller inte den för fel som fanns redan vid köpet? Eller kanske vid onormalt kort hållbarhet.

Jag kan tänka mig att batterier betraktas som förbrukningsvaror och att de inte beräknas hålla mer än några år. Jag tycker man brukar kunna få fart på dem om man laddar upp och sedan laddar ur helt upprepade gånger.

Frågan är om det även gäller batterier för bärbara?

Enligt Dell så gäller tydligen bara ett år på dessa batterier som grund, men för vissa modeller kan man få viss utökad garanti, dock ej för din modell.

http://www.dell.com/downloads/emea/services/se/sv/Extended_Battery_Service_FINAL.pdf

Så jag tvivlar på att du får någon ersättning för ditt batteri.

Du får kontakta din konsumentrådgivare i kommunen, för att få exakt besked vad konsumentköplagen säger för batterier till bärbara.

"Jag har en Dell Inspiron och enligt Dell-support har batteriet blivit överhettat eftersom jag har haft strömsladden ikopplad samtidigt som batteriet laddar hela tiden."

Kan du hitta någon som helst upplysning om ovan i manualen till datorn?

Kan du inte hitta detta?

Och har skrifligt från Dell på ovan så skulle du kunna hävda att felet fanns på datorn vid leverans.

Felaktig manual.

Att det är förbrukningsvara verkar rimligt. Men datorn har använts uppskattningsvis ca 40 timmar sedan början av 2006 så batteriet borde åtminstone fungera. Och det borde åtminstone fungera lika bra som batteriet som sitter i den här Acerdatorn som jag skriver på nu.

Du får kontakta din konsumentrådgivare i kommunen, för att få exakt besked vad konsumentköplagen säger för batterier till bärbara.

Det är ni på forumet som är mina konsumentrådgivare i det här fallet :) Vi saknar nämligen konsumentrådgivare i vår kommun. Annars skulle jag ringt honom/henne istället.

Kan du hitta någon som helst upplysning om ovan i manualen till datorn?

Jag har inte kvar manualen och det är ingen stor sak egentligen, ett batteri kostar ju inte så mycket. Jag har blivit lurad förr av Dells säljare, det var därför jag vill veta vad som gäller.

Jag fick rådet att plocka ur batteriet och låta det vila. Vi får se om det kanske fungerar nästa gång jag sätter på datorn nån gång nu i helgen.

Jag svarade visst på Shabbadangs inlägg så det här kom lite fel.

[inlägget ändrat 2009-01-02 17:18:58 av iglesias]

Det är ni på forumet som är mina konsumentrådgivare i det här fallet :) Vi saknar nämligen konsumentrådgivare i vår kommun. Annars skulle jag ringt honom/henne istället.

Okej, tack för förtroendet, du får se om det kanske vill bättre efter lite vila

Hej

En sak som inte är så lyckat är att låta ett batteri sitta i en

oanvänd icke ansluten dator under lång tid. Det beror på att batteriet förbrukar lite ström tillräckligt för att dra ur batteriet på en till två månader.Ett lithiumbatteri kan skadas av en djupurladdning

Av din beskrivning verkar det vara fallet.

För min egen bärbara Amilo skriver man oskså detta,annars skall batteriet förvaras laddat utanför datorn.

LARSAS

[inlägget ändrat 2009-01-03 08:55:36 av LARSAS]

Ett lithiumbatteri kan skadas av en djupurladdning

Precis, det där brukar jag tjata om. En enda djupurladdning till ner under 2V per cell kan döda batteriet. Och det kan ju hända om datorn ligger oanvänd nån månad.

Här står en del intressant om batterier som alla borde läsa, om man har nånting som drivs med Litium-batterier.

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

OK, tack för infon, då är det tydligen så att batteriet har blivit förstört och det är bara att inhandla ett nytt.

Tack för all hjälp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...