Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort, parabol och box - vad krävs?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det här är INTE mitt område, så jag hoppas kunna få några kloka råd. Vi bor i hus och har haft Viasat abonnemang, i tillägg har vi parabol och digitalbox Thomson DSI 35TH. Nu har vi sagt upp Viasat och ska bara ha SVT, TV4 och Co. I min enfald trodde jag att det bara var att ta bort Viasat kortet och allt annat skulle fungera, men inte. Så nu när jag är ledig och för en gång skull har tid att se på tv kan jag inte det. Så snälla någon, vad krävs för att jag ska fåt tillgång till SVT etc. Jag har som sagt en parabol och en digitalbox. Räcker inte det?

 

Tusen tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Viasat så ska det bara vara att ringa till dem och be dem öppna must-carry-kanalerna så ska din box låsas upp för dessa. utan kostnad vill jag minnas och inom ganska kort tidsrymd.

 

Must-carry, det är med andra ord SVT och TV4. Om du investerar i en digitalbox för marksända TVn och har en antenn för detta så kan du få lite fler kanaler. Se Boxers hemsida för att de fria kanalerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah tusen tack för snabbt svar. Det verkar ju nästan för bra för att vara sant när det gäller Viasat. Jag ringer de nu!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det som jag sade?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Ja, det stämde. De kopplar in frikanalerna utan kostnad. Dock sa killen jag pratade med att "ja det är ju inte lika säker mottagning utan kort" vilket jag tror är bullshit utifrån teknisk synpunkt iaf. Kanske isf att de är fräcka nog att sända sämre signal så att jag ska vilja köra igång med kort igen....

 

Hur som helst, nu har jag som "the old days" SVT och TV4 samt TV6. Men jag har ju en dator.... :)

 

Tack för hjälpen!

 

Du råkar inte vara en fena på Windows Media Player förresten. Har strul med att se klipp på ex TV4s hemsida. Har ett annat inlägg på eforum om det. //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1111529

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viasat har ju sina NDS-mottagare som är unikt identifierbara. När Viasat öppnar Must-carry-kanalerna låser de helt enkelt upp själva mottagaren. Något programkort ska icke behövas.

 

Trevligt att de även öppnar TV6 även om den kanalen har en viss begränsad målgrupp.

 

tar en titt i din andra tråd :)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För info: Viasats Frikanalspaket innehåller följande kanaler: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Extra, Barnkanalen, TV4 och TV6.

 

//AK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
från augusti 2009 går det inte att se TV4 gratis med Viasat

Källa?

 

Tror dig inte - de är SKYLDIGA att sända vidare de så kallade must-carry kanalerna fritt till de som önskar. Dvs SVTs kanaler samt TV4.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Lögn. Alla distributörer måste sända vidare svt1, svt2 och tv4 gratis. Kanske du menar någon av de andra tv4-kanalerna, som tex plus, guld, komedi etc?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-08 19:29:25 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, jag vet egentligen inget i den här frågan, men enligt Wikipedia upphörde vidaresändningsplikten för TV4 den 1 februari 2008.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.comhit.net/archive/index.php/t-18021.html

 

I slutet den här långa tråden framgår det att det efter 1/8 kommer att kosta 299 kr /halvår att se tv4 tv6 och kanal 7 med viasat.Det talas också om 39kr/mån vilket är lite mindre.

 

Viasat verkar vara lika opålitliga som COMHEM som i Stockholm lägger ned i stort sett hela analoga paketet med för vissa endast 2 månaders varsel.Kompisen som naivt nog skaffat två analoga DVDrecorders med hårddisk är ej speciellt glad.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-08 22:11:36 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... hur gör då canal digital? Någon som vet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...