Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle Studio 10


Dompang

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har sparat renderade filer för att kunna bränna fler skivor vid behov. Jag hittar inte var man kan öppna filen, det kanske inte går?

/Dompang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg hur det såg ut i Pinnacle Studio 10, men i Studio 11 är det så här:

 

Du öppnar projektet, väljer flik 3, Inställningar... och markerar att bränna en tidigare skapat skivinnehåll. Peka sen ut mappen.

 

När du renderar, skapas dels en .m2v i mappen Render, dels en färdig avbild av DVD:n i mappen My Disc Images. Om du inte har kvar den sistnämnda kan du inte bränna ut fler kopior.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tack för ett snabbt svar. Tyvärr är det nog så att jag har uppenbarligen inte använt programmet på rätt sätt då varken render eller disc kopian finns kvar. Det jag skulle vilja fråga nu är om du har möjlighet att kort beskriva processen hur du skapar och sparar ett projekt så att viktiga bitar inte faller bort. Jag har manualen men den beskriver tyvärr inte detta på något bra sammanhängande sätt.

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först hämtar du in originalfilen på storyboardet underst i fönstret. Du gör sen eventuell redigering. När du är klar med redigeringen, sparar du projektet. Från och med Studio 11.1 skapas en DVD-mapp under My Disc Images med detta namn, som kommer att skrivas på etiketten till DVD:n, dvs det skivan heter och som syns i Utforskaren. Projektet är egentligen bara en liten fil som innehåller var du klippt i din videofil samt eventuell meny mm. Originalfilen är orörd, men den får inte flyttas, då hittar inte projektfilen den. Du kan sen stänga och öppna Studio hur som helst och göra ändringar i projektet, bara du sparar projektet igen.

 

När du vill spara din video går du till flik 3 och gör först inställningar av vilket format (DVD, fil etc) du vill ha. Dessa inställningar ligger sen kvar i alla projekt tills du ändrar dem.

 

DVD: Välj ljudkomprimering och t ex Säkerhetsläge. OK och stoppa i en tom DVD. Skapa skiva... och skapa en mapp som DVD:n ska hamna i (gäller före Studio 11.1). I Studio 11.1 är det bara att trycka OK eftersom mappen skapas samtidigt som projektet. OK och videon börjar renderas, vilket oftast tar minst lika lång tid som filmen är lång. Renderingen är alltså resultatet av hur du redigerat, samt vilken kvalitet du ställt in (konvertering). Det resulterar i en .m2v-fil som sedan styckas och läggs upp i VIDEO_TS-mappen på DVD-format. m2v- och vob-filerna har MPEG2-format. Slutligen bränns DVD-mappen till skiva.

 

Om du vill göra fler DVD-skivor i ett senare skede måste DVD-mappen finnas kvar. Gå direkt till flik 3, Inställningar... och välj Bränn från tidigare skapat skivinnehåll. Välj Skapa skiva... och peka ut mappen, OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen. Tack för ett utförligt svar. Jag har tittat i uforskaren och konstaterat följande:

Jag läser in ett band från kameran och skapar en fil på 4 Gb. Jag redigerar filmen och i mappen My projects skapades en fil på 30 Mb. Jag bränner ut en skiva och då skapas en fil i mappen My disc images på 4 Gb och i mappen render en fil på 4 Gb. Alltså drygt 12 Gb för ett band. Kanske det har skapat ytterligare filer som jag inte vet om. Det är ju inte vettigt, tror programmakaren att disk är gratis? Vilken eller vilka av ovan nämda filer går att ta bort med minst olägenhet?

 

Jag antar att man kan ta bort både render och my disc images filerna om man bränner till DVD. I framtiden går det ju alltid att kopiera skivan annars får man väl redigera om filen.

 

Har någon några synpunkter på mitt resonomang?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Render kan du ta bort. My Disc Images innehåller den färdiga DVD:n, och den kan du ta bort om du inte vill göra fler kopior. Tar du bort den, måste den tidskrävande renderingen göras om. I mappen My Projects fins två filer, ditt projekt, som innehåller klippen relaterade till originalet. Tar du bort dem, måste även redigeringen göras om. Flyttas originalfilen och du sen öppnar ett projekt, uppmanas du att peka ut originalet på nytt. Spara därefter projektet igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...