Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

användare mm


G.I. Linko

Rekommendera Poster

Till att börja med vill jag tacka för all hjälp som jag fått ifrån forumet, glömmer oftast det. Så en känga till mig själv.

 

Nu till mitt problem.

 

Jag har en ftp-server som är kontobaserad under RH7. Och undrar hur jag bara låter dem vara på vissa ställen i.e. inte kommer åt själva installationen av linux

 

Alla har en egen katalog som de får ladda upp filer i, och alla skall kunna läsa i de andras kataloger, och en stor katalog som jag lägger upp sådant som jag vill ha(då det är min server)

 

Så här vill jag att det ser ut:

Användarna ligger på en hårddisk med en kvot i sina kataloger. Detta skall vara root, det skall inte gå att komma "uppåt" i trädet. Här skall även en hårdisk till finnas med "mina"saker.

 

http://linko.campus.luth.se/root.jpg

 

I bilden User 1 skall kunna skriva i sin katalog, och läsa de andras kataloger + min katalog. Analogt med den andra Users oxå. Vid innloggning skall de hamna vid roten.

 

Jag vill även begränsa deras utrymme till 700 mb som de kan skriva.

[inlägget ändrat 2000-12-08 21:11:06 av G.I. Linko]

[inlägget ändrat 2000-12-08 21:11:09 av G.I. Linko]

[inlägget ändrat 2000-12-08 21:12:33 av G.I. Linko]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått dig rätt (pedagogisk bild föresten :)

 

Gör så att alla användarna hamnar i gruppen ftp.

 

Sätt chgrp ftp på samtliga kataloger som du vill att de skall kunna gå in i.

 

I wu-ftpd har du sedan flaggan -r som talar om vart en användare skall komma in vid inloggning.

 

"man ftpd" ger dig många sådana här tips om du använder wu-ftpd. Tyvärr så har många ftp-servrar sina egna sätt att ordna sådant här (glftpd t.ex.).

 

 

 

Mvh

 

/Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt dem i samma grupp, och de kommer åt varandras kataloger.

 

Jag använder proftp som ftp demon, så någon som vet hur man gör med den för innloggningsgrejen????

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...