Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag som företagare betala privatperson med saker för en tjänst?


iLady

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, kan jag som företagare ge en produkt till en privatperson som ersättning?

 

Säg att jag ska annonsera på en privat blogg. Personen i fråga har ingen F-skattsedel och jag kan alltså inte anställa denne eller betala ut "lön". Det handlar ju inte om någon anställning, jag vill bara köpa en annonsplats.

 

Jag har förstått att jag kan betala 0-999 kr på ett år utan problem, men om jag ska betala mer - hur gör jag då? Kan jag ge personen en produkt istället? Och hur bokför jag det i så fall?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen i fråga har ingen F-skattsedel och jag kan alltså inte anställa denne eller betala ut "lön"

 

Om personen inte har F-skatt och gör jobb åt dig, så är personen anställd av dig. Om personen hade haft F-skatt, så kunde personen skickat en faktura och allt var ur världen.

 

Jag har förstått att jag kan betala 0-999 kr på ett år utan problem, men om jag ska betala mer - hur gör jag då?

 

Oavsett lönens storlek, ska du alltid betala in arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Under vissa belopp (som jag inte minns nu) ska du inte göra skatteavdrag.

 

Och hur bokför jag det i så fall?

 

På samma sätt som du bokför lön under 1000 kr.

 

 

Om du väljer att betala lön i form av saker istället för pengar, så blir det krångligt. Sakens värde ska bestämmas och detta värde räknas då som lön på vanligt sätt. Problemet är, vem ska värdera saken, du eller den anställde? Det är samma avgifter och skatter. Jag hade nog valt att sälja saken till den anställde, mot ett löneavdrag.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-31 15:25:07 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ingen anställd och vill inte ha det heller. Men jag förstår att det blir så per automatik om jag köper en annonsplats av en privat blogg. Det känns så sjukt att jag måste anställa en person för att jag vill lägga in en banner på en blogg, en gång...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ingen anställd och vill inte ha det heller

 

Jag är ledsen, men du har redan en anställd, juridiskt sett.

 

 

Det känns så sjukt att jag måste anställa en person för att jag vill lägga in en banner på en blogg, en gång...

 

Det finns inget annat sätt att betala till en privatperson, såvida man inte har lust att gå utanför regelverket.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...