Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina tidigare inlägg


DAL30

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Monshi skrev:

Fast det gäller att komma ihåg dem också...

 

Det är väl där den svagaste länken brister. Folk kör med så enkla lösenord som möjligt bara för att komma ihåg, och dumdristigt samma på alla sidor på nätet där det behövs lösen och användarnamn.

 

Räcker att du t ex blir hackad på en sida. Sedan provas lösenord och användar namn på andra tänkbara sidor på nätet. Tänker på Bilddagboken t ex där tusentals användarnamn och lösenord kom på drift. Ivriga hackers körde allt på alla tänkbara sidor på nätet. Mycket riktigt blev det bingo för dom också.

 

Nä, jag föredrar starka lösenord som jag sedan har noterat någonstans. Har jag ett starkt lösenord på någon sida jag besöker ofta, så kan jag det till slut utan till.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-12-31 10:48:12 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till Keepass. Därför bör man kanske vara försiktig?

Keepass verkar vara ganska etablerat och är (enligt sig själva iallafall) OSI-certifierade, (OSI är en organisation som promoverar utveckling med öppen källkod). Min försiktighetsåsikt var mer generell och inte riktad mot just detta program.

 

Du får en poäng Anjuna Moon för dina inlägg!

Uppskattat, man tackar så mycket. Ha en trevlig nyårshelg!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, för dina inlägg!

Jag har tittat på den länk till mina inlägg, som Cluster skrev om igår kl. 16.06. Genom att klicka på "Antal inlägg", som du skrev om, så hittade jag där alla mina tidigare 84 inlägg. Jag har hämtat hem denna sida för kommande användning.

Jag har gjort försök att återta signaturen "Tall", men det har inte lyckats.

Och eftersom det verkar svårt att återta min tidigare signatur, så kommer jag nu att fortsätta med "DAL30".

 

Cecilia, du har hjälpt mig många gånger tidigare med bra förslag i dina inlägg. Det tackar jag för!

Du får nu en poäng för dina inlägg!

Vänligen

DAL30

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, du har hjälpt mig många gånger tidigare med bra förslag i dina inlägg. Det tackar jag för!

Du får nu en poäng för dina inlägg!

Jo, nog känner jag igen signaturen Tall ;)

Tack för poäng! :)

 

Gott Nytt År!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag utomordentligt försiktig med att t.ex. lämna ut koder, lösenord etc vid handel på nätet.

Det här kanske börjar bli lite off-topic nu, men jag tänkte bara tillägga en sak apropå försiktighet vid näthandel, som du rörde vid.

 

De flesta banker erbjuder (tror jag, åtminstone gör SEB det) möjlighet att skapa virtuella konton via internetbanken. Jag för alltid över min lön till detta konto vid utbetalning och låter aldrig mitt "live-konto" innehålla mer än jag för tillfället behöver. På det sättet är man iallafall lite säkrare, för även om någon kommer åt dina kontokortsuppgifter så finns det inte så mycket att ta av, då det virtuella kontot enbart är tillgängligt via internetbanken.

 

Bara ett litet tips som jag känner mig lite tryggare med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

Jag tackar dig och tillönskar dig

ETT GOTT SLUT PÅ DETTA INTERNET-ÅR 2008,

där du hjälpt mig och många andra på denna förnämliga sajt!

 

Tillönskar dig

ETT GOTT NYTT ÅR 2009 !

Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon här - förutom Monshi - som känner till Keepass?

 

Jag har använt det i nåt år. Tycker det fungerar utmärkt. Upptäckte också för ett tag sen att det finns en version till Window-mobile. Så nu har jag det på telefonen också.

 

Anjuna Moon säger att han inte skulle lita på nåt lösenordsprogram från Open Source-världen. Det får stå för honom, jag tycker precis tvärtom, Open-Source är det enda man kan lita på i dessa dagar när det gäller sånt här. Jag litar inte på nåt kommersiellt program när det gäller kryptering och lösenord. Jag är övertygad om att det finns bakdörrar där, som ingen har en chans att kontollera.

 

Pointsec har t.ex. tydligen en möjlighet att låsa upp krypterade diskar även om man glömt lösenordet. Och dom är garanterat inte ensamma. Det är skrämmande tycker jag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmhm, du får väl lägga din Kepass-fil i en TrueCrypt-enhet.

men vänta, TrueCrypt är ju även det sprunget ur öppen källkod.

 

http://www.truecrypt.org/

 

Asch, oroa sig hit och dit. Har ivartfall "uppgraderat" far min från att spara lösenord i ett Excel ark. Ett steg i rätt riktning.

 

ed: rekommendation av Kepass - tror att IDG skrivit om det ex.v.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-12-31 14:16:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...