Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att visa flera celler som uppfyller ett villkor?


qljohan

Rekommendera Poster

Jag har 2 kolumnet varav den ena innehåller datum och den andra ett nummer.

 

Jag vill att innehållet i samtliga celler som finns vid ett visst datum ska visas i cellen.

Jag lyckas bara få fram numret i den första cellen.

Har skrivit följande:

 

=INDEX($E$48:$H$339;PASSA(E396;$H$48:$H$339;0);1)

 

[inlägget ändrat 2008-12-30 15:00:54 av qljohan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendation - bryt ut passa ur formeln till en egen cell. Sedan kan du enkelt skriva, givet att passa står i b1:

=INDEX($E$48:$H$339;B1;1) & INDEX($E$48:$H$339;B1;2)

om du nu vill ha båda värdena i samma cell.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar men jag tror inte det löser problemet.

 

Jag har en kolumn där jag har lägenhetsnummer och en kolumn där jag skriver in vilken datum de har betalat.

 

Jag vill sedan få fram vilka lägenheter som har betalat ett visst datum.

 

Alla lägenhetsnumren står alltså i samma kolumn och alla datumen i en annan kolumn.

 

Det kan även vara fler än 2 lägenheter som betalar samma dag.

 

Tack på förhand.

Mvh / Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej, då är jag med bättre....

 

Då blir det lite mer komplext. Ett enkelt sätt är att använda Pivottabell som enkelt, om tabellen är fint uppställd, kan gruppera på data med avseende på datum, månad, år eller annan egenskap. Testa det först.

 

Dvs skapa en pivot, sätt datum som första radetikett och lägenhet som andra samt kanske vad de betalat som värde/data (något behövs där för att tabellen ska fungera.) Lek runt lite och se om det duger.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill helst inte använda pivottabell. Tycker det ska gå att lösa på annat sätt.

 

Kan man skriva så den börjar leta i nästa rad?

Så den andra "passa" börjar leta på raden efter där det första talet blev hittat?

Jag förstår att man då måste veta vilken rad den första blev hittad på, men det förstår jag inte hur jag ska göra.

 

=INDEX($E$48:H$339;PASSA(E395;H$48:$H$339;0);1)&" "&INDEX($E$48:$H$339;PASSA(E395;$H$48:H$339;0);1)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det, men jag rekommenderar ändå Pivottabellen. Den är snabb, enkel och sköter sig själv.

 

Med formler måste man alltid veta vad det är man letar efter, Pivot samlar ihop alla data. Pivot är ett väldigt bra verktyg.

 

Men ok, med formler som söker efter ett givet värde flera gånger i en tabell. Ett exempel.

 

Vi säger att din tabell finns i A:B, då skriver in värdet du söker i D1

Lämna cell E1 tom, eller skriv noll. I E2 skriver du

=PASSA($D$1;FÖRSKJUTNING($A$1;E1;0;ANTALV(A:A)-E1;1);0)+E1

och kopierar ned så många träffar som du förväntar dig

I F2 kan du då skriva

=INDEX(B:B;E2)

för att ta fram värdet på den rad som PASSA hittat.

 

Vad sker ovan? Jo Förskjutning skapar en referens över din tabell men med en förskjutning det antal rader som finns på raden ovan. På första raden kommer referensen vara, säg att du har 100 värden i tabell, A1:A100.

Om en träff då sker på rad 10 för första PASSA-formeln så kommer formeln på rad tre får söka på referensen A10:A100.

 

Enkelt? Tja, om man känner till det. Användbart i detta fallet? Upp till dig att bedöma. Jag tror nog att, som sagt några gånger, att Pivot är att föredra. Det låter som om Pivot skulle passa dina önskemål alldeles utmärkt.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-02 16:03:20 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för hjälpen!!

 

Det blev bra tillslut. Jag tittade lite på pivottabeller, men de ändrade alla storlekar på kolumnerna och jag förstod de inte riktigt.

Tror säkert de är lättare när jag satt mig in i de.

 

De blev dock lite långa formler.

Först denna som upprepas 14 gånger.

=PASSA($B$4;FÖRSKJUTNING('2008'!$H$48;B49;0;ANTALV('2008'!$H:$H)-B49;1);0)+B49

 

Därefter denna:

=INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;C49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;D49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;D49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;E49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;E49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;F49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;F49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;G49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;G49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;H49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;H49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;I49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;I49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;J49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;J49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;K49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;K49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;L49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;L49)&OMFEL(OM(INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;M49)>0;", "&INDEX('2008'!$E$48:'2008'!$E$339;M49);"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"");"")

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten fråga till:

 

Av någon anledning fungerade inte formeln för alla raderna.

Efter ca. 150 rader blev jag tvungen att ändra formeln enligt följande för att den skulle fungera. Det finns säkert en logisk förklaring, men jag förstår de tinte.

 

Fungerade bara för de första ca. 150 raderna:

=PASSA($H$21;FÖRSKJUTNING('2008'!$H$48;B106;0;ANTALV('2008'!$H:$H)-B106;1);0)+B106

 

För resterande rader:

=PASSA($H$22;FÖRSKJUTNING('2008'!$H$200;B107;0;ANTALV('2008'!$H:$H)-B107;1);0)+B107

 

Mvh / Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där INDEX-formeln ser icke kul ut alls. Inte alls.

 

Formlerna - vad för fel? Den senare borde inte fungera....

testar lite snabbt med

=PASSA($K$2;FÖRSKJUTNING($A$1;M1;0;ANTALV(A:A)-M1;1);0)+M1

och denna fungerar i tusen rader...

är din tabell kontinuerlig i H-kolumnen? Dvs värden på varje rad och inga andra värden under tabellen. Om inte kan du alltid skriva:

=PASSA($H$21;FÖRSKJUTNING('2008'!$H$48;B1;0;65000-B1;1);0)+B1

då antar vi att din tabell är max 65000 rader hög iofs, den förra skrivningen med ANTALV är dynamisk.

 

Pivot - dessa trivs bäst om de placeras på egna blad då de, som du märkt, kan leva ett eget liv ibland. tror dock än att de borde passa utmärkt.

 

 

Samt, du råkar inte sitta med Excel 2007? Går att förenkla formlerna en del där.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vissa celler som är sammanfogade i H-kolumnen och där står vanlig text iblen, kan även vara så att vissa celler som bara innehåller text är formaterade som "text".

Det kan kanske vara anledningen till att formeln klyddar lite?

 

Tabellen består av inbetalningar av hyran för respektive månad, så det är 12 delar som är under varandra med lite text emellan, de går totalt till rad 349.

 

Jag har Excel 2007, så om jag kan göra formeln lättare så är det kanon.

Jag fick ändå korta ner formeln för att kunna få in den i inlägget, då man bara kan skriva 1500 tecken här.

 

Återigen ett jättetack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, Excel 2007! Fast det jag nu skriver passar enbart om det verkligen är en tabell med data. Inget annat, inga sammanfogade celler. En tabell ska vara uppställd med en rubrikrad och en post per rad och posten enbart över en rad.

 

1: Gör om din tabell till en TABELL. Startfliken, Formatera som tabell

2: Skriv om formeln till:

=PASSA($H$2;FÖRSKJUTNING(Tabell1[Namn];I1;0;RADER(Tabell1[Namn])+1);0)+I1

där du då ändrar Tabell1[Namn] till referens till dina datavärden EXKLUSIVE rubrikraden.

och alla andra referenser efter vad du nu har.

3: Din långa INDEX-sats, bygg den med den fina ... oops, där ser jag ju nu att du redan har använt OMFEL vilket bara den skvallrar om Excel 2007.

 

Men samtidigt, i Excel 2007 är Pivot så enkelt så enkelt att använda. Ställ upp din tabell, nyttja den som grund i en Pivot. Om bara din tabell är bra uppställd så fungerar Pivot bra.

 

Med en korrekt uppställd tabell alltså.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...