Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Switchar, routrar, nätverkskablar


RasNil

Rekommendera Poster

Hej eforumare!

 

Jag ska sätta upp ett nätverk som kommer innehålla Telia Smart's modemrouter samt 2-3 switchar. Till detta kommer jag även koppla in en telefonadapter för att kunna använda ip-telefoni.

 

Telia Smart uttag 1 -> Telefonadapter ->Trådlös telefon

Telia Smart uttag 2 -> Switch A

Telia Smart uttag 3 -> Switch B

Telia Smart uttag 4 -> Switch C -> Accesspunkt (eller ytterliggare switch)

Telia Smart uttag 5

 

Switch A kommer två datorer att anslutas. Vad ska jag ha för nätverkskabel mellan

1. Telia Smart och Switch A

2. Switch A och Datorerna

Rak eller korsad?

 

Switch B kommer en dator att anslutas och en digital-tv-box anslutas. Vad ska jag ha för nätverkskabel mellan

1. Telia Smart och Switch B

2. Switch B och Digital-TV

Rak eller korsad?

 

Switch C kommer två datorer att kopplas och en accesspunkt anslutas. Vad ska jag ha för nätverkskabel mellan

1. Telia Smart och Switch C

2. Switch C och Accesspunkten

Rak eller korsad?

 

Om jag hade kopplat på en till switch på Switch C, vad ska jag ha för nätverkskabel mellan Sw C och Sw D isåfall? Rak eller korsad?

 

Ska nämligen pressa dit kontakterna själv, så man vill ju helst inte att det ska kopplas fel. Visst, det är ju enkelt att korsa/raka den om man har valt fel. Bara klippa av ena änden och sätta dit en ny kontakt.

 

Men är det någon som kan hjälpa mig att berätta vad jag ska koppla?

 

/Rasmus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Grundregeln är:

PC - PC : Korsad kabel (crossover)

PC - Switch : Rak kabel (standardkabel)

Switch - Switch : Korsad kabel (crossover)

 

Routrar eller accesspunkter fungerar normalt som PC:s nätverksmässigt, så svaret borde bli:

Switch A:

1) Rak

2) Rak

 

Switch B:

1) Rak

2) Rak

 

Switch C:

1) Rak

2) Rak

 

Switch C - Switch D : Korsad

 

Ett bra tips är annars att skaffa en switch som stödjer Auto-MDIX. Då anpassar sig utrustningen till den kabeltyp du väljer. I praktiken innebär det att du kan köra med enbart raka kablar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Lite pinsamt egentligen att fråga eftersom jag går på IT-linje, men nu har jag fått klart för mig hur jag ska göra. Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...