Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med anslutning: Inställningar för nätverks-krav


JoshuaB

Rekommendera Poster

Hej,

Som nämnt i rubriken så har jag problem med att ansluta till internet och felmeddelandet jag får efter att ha försökt diagnostera är " De inställningar som har sparats på den här datorn för nätverket matchar inte nätverkets krav ". Problemet uppstog kort efter att ha följt Wizard setup guide på mitt Gränssnitt för Nätverks Anslutning ( Webservern; 192.168.1.1 ) Just nu sitter jag på en annan dator som jag har i hemmet uppkopplat till samma modem, enda skillnaden är att denna är uppkopplad genom kabel medan den andra genom trådlös USB enhet. Jag antar att problemen ligger i inställningarna för kryptering eftersom både är valda på Ingen ( Säkerhet- och krypteringstyp ) och för resten behöver jag en säkerthets nyckel vilket jag inte har någon aning om. I det hela så är jag minst sagt retarded vad gäller internet anslutningar. Tack i förvägs / Alnaimi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

och för resten behöver jag en säkerthets nyckel vilket jag inte har någon aning om.

 

Prova att aktivera VPA på både datorn och modemet. Säkerhetsnyckeln är något som du hittar på själv. Välj något som är 16 tecken långt och använd samma i både dator och modem. Du hitta på vad som helst, men det bör vara svårt att lista ut. T.ex Alnaimi1Alnaimi2 är inte särskilt bra men om du ändrar lite så blir det svårare att lista ut t.ex Aln@1m11Aln@1m12. Som sagt säkerhetsnyckeln får du själv hitta på.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för ditt snabba svar, skall pröva så småningen om men innan jag gör så, så funderar jag om du menar WPA Kryptering ? En annan sak är att jag tycks inte kunna ansluta till min Webserver genom den andra datorn ( Den som är korrupt ) Och därför kan jag inte ändra något med modem inställningarna. Dvs. 192.168.1.1 vägrar att funka och leder till sidan kan inte visas så som alla andra domän/hemsidor som jag besöker (uppenbarligen).

 

[inlägget ändrat 2008-12-30 00:38:26 av Alnaimi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Jag menar Wpa. Sorry för missen. Om du ska ändra i modemet så bör du ansluta med en kabel. Använd datorn som är ansluten med kabel när du aktiverar krypteringen på det trådlösa nätverket. Glöm ej bort att göra precis samma val på datorn som ansluter trådlöst som du gör i modemet.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat allt som finns... Jag valde att ha WPA-PSK ? Säkerhet med en Prepared-share key som jag själv valde ut sedan så fick jag välja mellan olika kanaler osv. kort sagt inget jag förstod något utav. Nedan finns bilder som visar dom olika stegen hittills har jag prövat Security type: Extended self-customized key, Self-generated vilket jag var tvungen att ha OTIST på, Ingen. Kanal 6 och 3 <- Vad är dom för ? Sen så har jag skitit i resten och bara tryckt okey på. Efter att ha valt Self-customized key så gick det att ansluta... i alla fall vad jag trodde till allra början, efter kort tids väntan så stod det att " ett okänt fel har skett, anslutningen har misslyckats ".

PS. Jag valde samma inställningar till datorn som jag valde för modemet.

 

Bilder av dom olika stegen inom processen.

http://img504.imageshack.us/my.php?image=skerhetochkanaljr7.jpg

http://img99.imageshack.us/my.php?image=otistrc6.jpg

http://img183.imageshack.us/my.php?image=connectiontypept1.jpg

 

[inlägget ändrat 2008-12-30 22:47:18 av Alnaimi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställ routern till fabriksinställningar. Det finns meny för det i routern.

Strunta i OTIS. Välj WPA-PSK (self generated key). Välj en nyckel och och klicka ok, eventuellt börjar routern att kalkylera. Låt den göra detta. Skriv in samma nyckel i den trådlösa laptopen. I laptopen ska du om du kör XP eventuellt kolla egenskaperna för anslutningen och slå i WPA-Personal och välj TPIK och slå in nyckeln. Högerklicka där du ser trådlösa nätverk och välj egenskaper.

 

Med risk för att det kan se lite annorlunda ut i Xp kontra Vista som jag kör.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-30 23:01:07 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på en stationär dator med Operativ systemet vista, så som det ser ut när jag skall välja inställningar så har jag inte alternativet WPA-PSK

Här är bilder som jag hoppas kan förklara lite bättre än ord.

 

 

http://img296.imageshack.us/my.php?image=sdetserut1lf7.jpg

 

http://img296.imageshack.us/my.php?image=sdetserutbo9.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som det ser ut just nu så är det ganska hopplöst, lol. Prövade med att ansluta med WPA-Personal med samma nyckel som jag valde, testade även att ansluta med dom två olika krypteringstypen men resultatet blev att anslutningen misslyckas pågrund av ett okänt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av ett okänt fel.

 

Då blir det inte lätt att lösa så här. Du har gjort som jag skrev och då ska det normalt fungera. I vilket skedde får du "okänt fel"?

 

Är det trådlösa aktiverat i routern? Syns SSID? En omstart av datorn kan även det hjälpa.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2008-12-31 00:14:53 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även när jag gör så, så får jag även misslyckad anslutning ( Vid omställning av router ) Eller när jag väljer helt utan säkerhet/kryptering. Det verkligen konstigt, jag gick också in på det där med okänt fel på femte inlägget, där jag bifogade bilder av inställnings processen, det var då jag hade valt utan något alls. Så även om inställningarna för datorn samt modemet matchar så blir det nå knas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kan vara något fel med routern...

 

Jag körde Supportassitenten för telia och precis samma sak där, den startade om mitt nätverkskort, hittade sedan Nätverket " ZyXel, så som det heter för mig " ( PS. Vista kan inte hitta något nätverket över huvudtaget ) Sedan så fick jag välja typ av Säkerhet och skriva in nyckelen, efter det hade skett så gick den genom en process; Först så testade den " Nätverksinställningar " Vilket klarades av utan problem på mindre än 10 sekunder, sedan så skulle den kolla upp " Nätverksanslutning " Och så leds så tog den processen på sig hela den angivna tiden vilket i själva verket +/- skall ta, plus ytterligare nån minut och därav misslyckades den.

 

Så om man tänker efter så är det precis samma problem som Vista's diagnos/reperation påpekar, Okänt fel. Jag lyckas att ta mig igenom verifieringen men sedan så händer något absurt.

 

EDIT:

Är det trådlösa aktiverat i routern? Syns SSID? En omstart av datorn kan även det hjälpa

Jo så som det är på min router så heter det WLAN Och den är aktiv, vilket bör betyda att det också aktiverat i modem / Router inställningarna... Kan det vara så att det olika inställningar för modemet diverse den trådlösa routern?

Problemet nu är att telia inte kan hjälpa mig något ytterligare och därför hänvisade till Zyxels kundsupport.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-31 13:12:02 av Alnaimi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i Zyxel, jag fixade det nyss... Visa sig vara något fel med krypteringen i allra början men efter all meckande med min trådlösa adapter så blev även dess drivrutiner korrupta.

 

Upptäckte det genom att börja med återställning till fabriks inställningar, samt omstart på både routern ( När man drar ur kontakt och sedan låter modemet stå för nå minut, samtidigt som man har datorerna avstängda ). Försökte sedan med att bocka av säkerhets alternativen och istället ha öppen anslutning. Efter allt slit så fick jag ändå okänt fel.

 

Tänkte sedan på att det kan vara fel på min Belkin Adapter eftersom det inte gick att hitta något nätverk alls att ansluta till om inte jag följde reparations stegen genom Telias support assistent. Men eftersom den listar upp dom som tidigare har installerats / Identifierats av datorn och inte tillgängliga nätverk, så som vistas anslutnings hjälp gör... Så var det uppenbarligen något fel med drivrutinerna med adaptern. Försökte med att installera om dom genom enhetshanteraren och Voilà.

 

Tack för hjälpen, Gott nytt år :)

[inlägget ändrat 2008-12-31 16:21:56 av Alnaimi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...