Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

matematiska problem


SannaErixon

Rekommendera Poster

Hej, är i desperat behov av lite hjälp, söker koden för att kunna räkna ut detta i ett html-formulär med javascript:

 

En person ska registera sig till ett läger, först ska personen välja om han/hon är ungdom eller vuxen, det är då ett fast pris för lägret 100kr/undom resp 150kr/vuxen. Sedan ska personen också svara på hur många övernattningar som ska kosta 200kr per natt. Priset ska sedan visas i ett i förhand dolt meddelandefönster.

 

Skulle vara jättetacksam för hjälp, ska skicka ut formuläret imorgon och det här vet jag bara inte hur man löser...

SannaErixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag utgår från att du löst övriga problem med formuläret (hur det ska postas, var datan skall lagras osv.) och ger bara ett fristående exempel på just det problem du beskrev. Det visar beräkningen av gjorda val när antal nätter skrivits in och du lämnar textrutan. Beräkningen uppdateras även när du ändrar vuxen/ungdom.

<html>
<head>
<script>
function Calc()
{
	var oAges=document.getElementsByName("Age");
	var ageAmount=parseInt((oAges[0].checked)?oAges[0].value:oAges[1].value);
	var oNights=document.getElementById("Nights");
	var oNightsAmount,sum,oAmount;
	oAmount=document.getElementById("Amount");

	if(oNights.value!="")
	{
		oNightsAmount=parseInt(oNights.value);
		oNightsAmount=(oNightsAmount==null || isNaN(oNightsAmount))?0:oNightsAmount;
		oNights.value=oNightsAmount;
		sum=ageAmount+oNightsAmount*200;
		oAmount.style.display="block";
		oAmount.innerHTML="Totalsumma: "+sum;
	}
	else
	{
		oAmount.style.display="none";
	}
}
</script>
</head>
<body>
<form method="post" action="">
	<input name="Age" onclick="Calc();" type="radio" value="100">Ungdom 
	<input name="Age" checked="checked" onclick="Calc();" type="radio" value="150">Vuxen<br>
	Antal nätter: <input onchange="Calc();" id="Nights" type="text" value=""><br>
	<div style="display:none;width:200px;height:50px;border:1px solid black;" id="Amount"></div>		
</form>
</body>
</html>

 

Sedan får du ju förstås baka in detta i ditt befintliga formulär, och formattera som önskat. Återkom med frågor om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag är ute efter!!

 

Det enda frågetecknet jag har är om det inte ska vara en beräkningsknapp eller submitknapp som räknar ut priset? För nu får jag bara upp priset om jag klickar under uträkningen.

 

Tack så oerhört mycket för hjälpen!!

SannaErixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en fråga till har jag... :)

 

Hut lägger jag in i den koden att det bara får användas siffror i rutan för antal nätter?

SannaErixon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hut lägger jag in i den koden att det bara får användas siffror i rutan för antal nätter?

Det går förstås att fånga varenda tangenttryck och helt förhindra annat än sifferinmatning, men det känns lite overkill på en så enkelt formulär. Som jag skrivit det nu så kommer icke numeriska inmatning resultera i att en nolla används istället.

 

Vad gäller beräkningsknapp så kan du lägga till följande:

<input type="button" value="Beräkna pris" onclick="Calc();"/>

Vill du inte att beräkningen sker på de övriga sätten så tar du bara bort onclick="Calc();" och onchange="Calc();" från mitt tidigare kodförslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...