Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar, men inte XP! Hjälp!


Osthus

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Min dator har blivit helt konstig, när jag sätter på den startar den upp, men den kommer aldrig längre än till den menyn där man kan välja bios setup och bootup. Fälktarna går däremot igång och låter väldigt mycket.

Jag tänkte därför att det kanske var processorn som blivit för varm och vägrar gå längre. Den ligger normalt(när datorn funkar) på väldigt hög värme, men den har funkat helt okej tidigare så jag vet inte.

En annan sak att nämna kan vara att den slutade fungera efter att jag hade flyttat den från vår övervåning till källaren. Jag tog det såklart försiktigt med datorn men det kan vara något som inte gick som det skulle.

Har någon nån ide?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste problemet, konstigt nog funkade det att starta datorn när jag satte in windows xp recovery skiva. Jag bootade inte med den, utan lät windows starta normalt.

I alla fall, vet någon vad som kan ha varit fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En annan sak att nämna kan vara att den slutade fungera efter att jag hade flyttat den från vår övervåning till källaren. Jag tog det såklart försiktigt med datorn men det kan vara något som inte gick som det skulle.

Har någon nån ide?

 

Borde inte starta överhuvudtaget då om någon kabel lossnat efter flytten t ex. Du kan ju alltid öppna chassit och titta hur det ser ut. Tryck till kablarna!

 

Låter annars som Windows har problem vid uppstarten av någon anledning. BIOS skickar ju över starten till OS när felsökning passerat utan anmärkning. Minnen och annan hårdvara felsöks och kontrolleras som bekant av BIOS under start. Är där fel så tjuter BIOS en morsekod.

 

I övrigt hörs bara ett OK-pip vid start när allt är OK.

 

Vore det p g a överhettning borde inte ens BIOS-uppstartsmeny synas. Det borde också låta som en ambulans om t ex inte processorfläkten fungerar korrekt. Annars skulle också strömmen brytas automatiskt av moderkortet för att rädda processorn.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...