Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemma nätverk


DanielNilsson

Rekommendera Poster

DanielNilsson

Jag har en ny dator med WIN98 och en gammal 486:a som det är WIN 3.1 på. Kan jag koppla ihop dessa i ett nätverk eller måste jag installera en nyare version av windows på den gammla datorn för att få det att funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Salanki

Hej!

Ladda ner "Microsoft Network Client for DOS" och installera det på den gamla.

Du hittar drivrutinerna till nätverkskortet på tillverkarens hemsida eller på disketten som du fick med kortet. Använd den drivrutinen som är av typ NDIS 2 när installationsprogrammet frågar efter det.

När du har startat om datorn e det bara att skriva "NET USE F: \\dator\g" för att mappa delning g på dator "dator" till enhet F.

Detta gör du i dos. Sen kan du starta Windows.

Fast det går att köra WIN95 på en 486:a.

 

 

 

/Peter Salanki

Computer Manegement, Trops

http://www.trops.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har en ny dator med WIN98 och en gammal 486:a som det är WIN 3.1 på. Kan jag koppla ihop dessa i ett nätverk eller måste jag installera en nyare version av windows på den gammla datorn för att få det att funka?"

 

Om jag inte minns helt fel; så behöver du "Windows 3.11 for Workgroups" som har nätverksstöd, sen ska det funka hurbrasomhelst med ett vanligt nätverkskort(tror det fanns tredjeparts-program för Windows 3.1, men dom är nog om möjligt svårare att få tag på ?) - Men varför inte köra Linux ? Slackware 7.1.2 t.e.x, bör gå f*n så mycket bättre och vara tusen gånger roligare.

 

/PaleRider

 

*Ha! jag var sent ute, Windows-eliten i farten ovanför ;=) Fast Linux är iaf bättre...*

 

*bloody.devil@penguigon*

[inlägget ändrat 2000-12-08 15:33:29 av PaleRider]

[inlägget ändrat 2000-12-08 15:34:58 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...