Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett villkor till förvirrar mig


mia_sr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har länge krånglat med ett pagingscript och fått bra hjälp här. Nu har det tillkommit en grej och jag strandar igen..

Det är ett bildarkiv och man har kunna söka via fritext och kategori. Nu vill dom att man även ska kunna söka på nyckelord.

 

Jag måste alltså få in en elseif i snurran?

Som det är nu så säger ju snurran att "om katergori är satt till noll så sök på fritext i två olika databasfält. Om kategorin är satt till något så sök på det och på fritext.

 

Nu ska man alltså kunna söka på nyckelord plus kategori eller bara nyckelord också. Och kanske även fritext och nyckelord ihop.

men hur sjutton får jag in det i koden?

 

if kat ="nolla" then

SQL = "Select * from bilder where bildtext LIKE '%" &fritext& "%' or bildbeskrivning LIKE '%" &fritext& "%' or nyckel LIKE '%" &fritext& "%'"


else

SQL = "Select * from bilder where kategori LIKE  '%" &kat& "%' and bildtext LIKE '%" &fritext& "%' or kategori LIKE '%" &kat& "%' and bildbeskrivning LIKE '%" &fritext& "%'"




end if


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog löst det med att bygga upp en sql-fråga baserat på vad som är ifyllt i dem olika sökkriterier.

Börja med en grundsträng för sql-frågan där du hämtar ut allt, utan några villkor.

Bygg sedan på med dem villkoren man valt att ta med.

 

Sen är frågan om man vill kunna söka på enbart dem bilderna där alla tre villkoren tillsammans stämmer eller om man vill att var och en ska kunna matcha en träff.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...