Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag använda elektronik från England här hemma?


iLady

Rekommendera Poster

Jag är sugen på att köpa Kitchenaid-produkter, men för att kunna spara några tusenlappar vill jag försöka hitta det utomlands. Har förstått att det inte är någon idé att köpa från USA, men funkar England? Räcker det med att jag knipsar sladden och sätter dit en svensk kontakt istället? Eller måste jag köpa en adapter? Jag vet att man kan köpa adapter för amerikanska kontakter, men de väger typ 9 kilo och måste ha en egen plats i köksskåpet så det är inte aktuellt...

 

Eller ännu bättre, finns det andra länder i Europa som har precis samma som vi?

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

England har 230V/50Hz precis som vi, men jag vet inte om det är att rekommendera att du skarvar på en egen kontakt på sladden. Det finns ju adaptrar från engelska till svenska pluggar.

 

[inlägget ändrat 2008-12-27 20:29:51 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tillägg kan nämnas att länder som använder samma jordade kontakter som vi är bl.a Tyskland, Finland, Norge, Island, Spanien, Portugal, Holland och Chile.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag får försöka leta på de nationella ebay-sidorna då. Det är svårt att hitta produkter som kommer just från dessa länder eftersom USA dominerar...

 

Hittade en adapter på playtrack.com för 99 kr så det är väl en bra lösning om det fungerar som det ska! Frågan är bara hur stor den är, dvs hur mycket plats den tar upp i uttaget och hur "snyggt" det blir i förhållande till det nyrenoverade köket. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man kan köpa adapter för amerikanska kontakter, men de väger typ 9 kilo

 

Du menar väl en transformator 230/110 VAC antar jag?

 

Storleken och därmed vikten beror ju på vilken effekt den ska klara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en transformator jag menade. :)

 

Har läst i andra forumtrådar om just en sån och för att klara köksmaskinen så var man tvungen att ha en sån bamsing, och det är inte aktuellt hos oss..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst vill jag köpa från USA och då med 575 watt.

 

Är det möjligt att använda amerikanska köksmaskiner överhuvudtaget eller är det bara bortkastade pengar? (Om jag inte ska ha en stor transformator då förstås). Kan jag göra något åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den adaptern fungerar ju bara som en adapter och gör inte om spänningen.

 

Jag har inte sett något switchat aggregat som skulle omvandla 230 VAC till 110 VAC. Om det fanns det skulle den då också möjligen göra om vår 50 Hz till 60 Hz som är standard i USA...

 

Är det sådan stor prisskillnad, innan du har din köksmaskin igång därhemma, mellan USA & Sverige att det lönar sig?

 

Det måste väl tillkomma frakt, tull mm ?

 

Handla från Island kanske lönar sig idag?

[inlägget ändrat 2008-12-27 21:56:13 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är ganska stor, i USA kan jag köpa dem "refurbished" för 200 dollar och det är en tredjedel av det svenska priset. Så även om det tillkommer frakt osv. så tror jag det lönar sig.

 

Men jag inser att det kanske är lite struligt att hålla på med adaptrar osv, om det inte bara är att byta ut kontakten eller nätsladden. Så jag får nog titta på tretti.se istället...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre detaljer

 

En del internationell elektronikutrustning kan köras på antingen 110 eller 230 V. De nedtransformerar det till användbar spänning oavsett vilken du matar in. Fast då talar vi om elektronik och inte arbetsmaskiner då de senare vill ha en del kraft och då arbetar bra på ren växelspänning.

 

Andra detaljen. garanti. Support. Saker går sönder, tro det eller ej. Då kan man snabbt förlora det man trott sig tjäna.

 

 

Sista detaljen - 50/60 Hz. Men det kan de flesta hantera. Spänning är av mer vikt. En 110 V mixer gillar inte 230 V. Blir nog en jekla fart och sedan säger det poff.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det ingen maskin från USA...

 

Det var svårt att hitta företag eller ebay-användare som skickade till Sverige från England också. Så då får det bli det dyra, men trygga och säkra, alternativet ändå.

 

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...