Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dvi/hdmi -->INGÅNG >--- på dator


open source

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja kunna koppla en HD-box till Media Center. Boxen har hdmi utgång men datorn har varken hdmi eller dvi ingång så vad ska jag köpa för att det ska fungera? Jag har hittat den här:

http://blackmagic-design.com/products/intensity/techspecs/

men den stöder inte hdcp och jag antar att boxen skickar kodat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI in på dator... någon form av TV-kort kanske men nej, jag har inte sett någon vettig produkt, nej någon produkt annan än den du länkat till, som har det.

 

Sedan att få MCE att känna igen/ta emot denna signal, ja som sagt, någon form av TV-kort krävs nog men finns det något?

 

Ingen annan signal boxen kan ge ifrån sig? Vet att Hauppage har TV-kort med stöd för HDTV med komponent in.

 

Tar även och flyttar denna tråd till TV-kort

/T

Moderator Grafikkort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, kan du skicka en länk till ett sådant tv-kort? Jag har googlat i en halvtimme men inte hittat ett enda tv-kort med komponentingång...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar ju intressant men jag tänkte på det... Hur ska boxen kopplas till datorn? Boxen har ju komponentutgång men då behöver jag ju likförbaskat ha en komponentingång på datorn?

 

Eller är tanken att boxen ska kopplas till datorn med usb och att man sedan kopplar boxern direkt till tv'n? Men isåfall så kan jag ju inte använda datorbilden på tv'n och det är något jag vill. Så finns det inget internt kort så att jag kan köra grafikkortet som output till tv'n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den där ansluter till datorns USB-ingång och till HD-boxens komponentutgångar och du kan sedan spela in på datorn det boxen sänder. Det inkluderar även en IR-blaster så du kan låta HDPVRen styra din HD-box, byta kanal ex.v.

 

Inte svårare än så. Läs mer i tråden jag länkat till ovan.

 

Men om denna går att använda i Media Center, det vet jag inget om. Om den i datorn ses som ett TV-kort med videoingångar kan man nog det. Och så borde den kanske agera...Tja, du får läsa på lite.

 

Ed: Bild från datorn till TVn - det sköter ditt grafikkort. Visserligen har Hauppauges låda komponentloop och sänder vidare det den tar emot (antar jag) men det är väl knappast det du menar.

Dvs HD-lådan tar emot, spelar in, grafikkort spelar upp och skickar till TVn.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-28 10:44:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den föll på att den inte hade media center support. Eller det var snarare media center som inte supportade den, eftersom media center inte klarade h.264.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, trist.

 

Allmänt kan sägas att mediabolagen inte vill att man ska spela in från HDMI. Därav kopieringsskyddet. Även komponentsignalen borde i teorin vara skyddad via Macrovision vilket, om man läser, verkar stämma för ComHems enkla HD-box men ej deras PVR. Likaså verkar CDs HDPVRs komponent vara oskyddade.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, idag har jag en motorola vip1510 (telia IPTV) men jag vill slippa att ha en analog output därför kollar jag på motorola vip1910 eftersom den har både hdmi och komponent ut. Men ifall Telia inte erbjuder HD-TV snart så byter jag nog till CD eller CH. Någon som har någon aning om när HDTV kommer till telia?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på hembio-forumet. Där kan du läsa mer om Telias IPTV.

 

Många där som inte gillar motorals boxar :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många där som inte gillar motorals boxar :)

 

Det kan jag skriva under på när det gäller den svarta med HDMI som de skickar ut till alla kunder. Eftersom jag aldrig fått bildautoläget på min platt-tv till att fungera med HDMI så kör jag scart. Med den äldre silverfärgade digitalboxen med bra bild och fungerande autoläge. Jag har haft tre svarta boxar hemma och allihopa har gett en skugga i bilden med scartanslutning.

 

Jag sa första gången jag såg den svarta lådan att här verkar det som om motorola bara fått ihop någonting med hdmi i rekordfart därför att Telia behövt 100 000-tals boxar. Bara en känsla jag har utan några belägg. Rent designmässigt andas den 1970-tal.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...